Nästa artikel
Snöstorm drabbade vintertestet
Webb-tv

Snöstorm drabbade vintertestet

Publicerad 14 februari 2012 (uppdaterad 25 augusti 2014)
På väg mot Flatruet slog snöstormen till mot Vi Bilägares vintertest. Bilarna fick skottas loss – och i ett fall lyftas ur snödrivan.

 

Klicka på videofönstret för att se film från årets vintertest.

Läs hela vintertestet med långtestbilarna BMW 1-serie, Hyundai i40, Mercedes B-klass, Opel Ampera och Volkswagen Up i Vi Bilägare 3/2012. Tidningen anländer till prenumeranter från den 14 februari och utkommer i butik den 21 februari.

Diskutera: Vad tycker du om årets vintertest?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-02-14 11:01
KSTAD

Ja det gick inte så snabbt på Flatruetvägen. Desto snabbare gick det när ViB var på väg i långtestbilen Hyundai i40 mot Svenska rallyt och Vargåsen i lördags morse;)

#2 • Uppdaterat: 2012-02-14 14:57
Meganmannen

Kul film. Man undrar vilken av bilarna som kunde köra längst innan den körde fast. En del nya bilar har väl låg markfrigång och lågt frontparti (stötfångare) som skrapar i vägbana och trotoarkanter.

#3 • Uppdaterat: 2012-02-14 16:00
Boxer

Till nästa långtest föreslår jag vilken som helst av Subarus modeller. Problemet är väl bara att de inte kommer att ge någonting att skriva om...
Speciellt inte om Flatruet.

#4 • Uppdaterat: 2012-02-14 18:08
Thommys

Tuffa vintertester. Det är bra tester där bilarna får visa vad de går för när det är riktig vinter.

#5 • Uppdaterat: 2012-02-15 08:37
/Nisse Hult

JaHa!
T.o.m. filmen påvisar att ALLT jag påpekar i minnt inlägg: http://www.vibilagare.se/test/biltester/nybil/biltest-ford-focus-kombi-opel-astra-st-peugeot-308-sw-2012-36629#comments

"Det finns ett grundläggande konstruktionsfel i de testade bilarna..

Framhjulsdriften!
I natt hade det snöat närmare 15cm, och givetvis hade plogbilarna inte hunnit till "vårt" garageområde!!

Vilka bilar är det som har svårt att ens komma iväg!
JEPP!!!! Framhjulsdrivna (Eller bakhjulsdrivna för den delen, men dessa får man leta efter) De står där med sitt ENDA framhjul som driver och spinner, spinner och spinner... och inte kommer de iväg för det!

Det är dessutom ALLTID samma sak när man kommer in till stadsmiljön efter ett snöfall.. I VARENDA vägkorsning så står dessa töntar med sina enhjulsdrivna bilar och spinner, spinner och spinner... med sitt enda drivhjul!"

"SVENSK VINTER KRÄVER 4-hjulsDRIFT!
Så är det bara, Det är FAKTA!

Med 4-hjulsdrift så har man inga slirande fritt spinnande (slitande) hjul!
4-hjulsdrift SPARAR miljö, tålamod och LIV!

Att ha FWD eller RWD i Sverige är som att ha en postcykel på sjön!

Det är dags att svenskarna inser att Svensk vinter KRÄVER 4-hjulsdrift"

Som synes är det RENT IDIOTISKT att köpa en icke 4-hjulsdriven bil i Sverige! Behovet finns, praktikt taget VARJE VINTER!

#6 • Uppdaterat: 2012-02-15 09:08
Thommys

AWD är bra, inget om det. Men det är mycket sällan det behövs på vanliga vägar och gator. Det kostar alltid i bränsleförbrukningen och har ett högre inköpspris samt begränsar modellvalet.

#7 • Uppdaterat: 2012-02-15 10:49
Hackenbush

Jag har kört bil varenda vinter sedan 1973 och har aldrig känt att jag behöver 4-jhulsdrift. Jag körde till och med med sommardäck på vintern då det var tillåtet, det gjorde de flesta. Jag har aldrig varit i något dike eller krockat. Visst jag har fått sladd ett par gånger sen 1973 men inget som inte gick lätt att reda upp. Jag kör mest på vanliga vägar. Om jag bodde så jag var tvungen att köra på skogsvägar eller på åkrar så kulle jag kanske köpa en bil med 4-hjulsdrift men som det är nu betalar sig det inte med högre inköpspris och mer bensinförbrukning.

#8 • Uppdaterat: 2012-02-15 11:12
FLAC

Nisse Hult, dina slutsatser säger nog mer om dig som förare än vad behovet är hos svenska bilister... Kul att du är nöjd med din 4WD, men att påstå att vinterkörning KRÄVER 4WD blir bara löjligt. vid ett tillfälle för 2 år sedan var det lite motigt på gatan hemma då bilen mest gled på underredet pga snömängden. Då hade det nog gått lite snabbare de 30 meter det handlade om, men fast körde jag inte. innan dess var det senaste tillfället jag körde fast i snön 1995, det gick att skotta sig ur på en kvart. Under all annan vinterkörning både före och efter dessa tillfällen har jag klarat mig alldeles utmärkt med fwd, att begränsa sitt urval till de märken/modeller som erbjuder 4WD, oftast mot ett pristillägg på 20-30000 ter sig då inte motiverbart. Det finns säkert vissa ställen i Sverige samt vissa enstaka situationer som 4WD blir till en fördel, men jag har då inte det problemet. känns som att det främst är ett problem i extrem glesbygd och i Stockholms innerstad... eller är det kul med ett 4WDmärke på bakluckan...?

#9 • Uppdaterat: 2012-02-15 16:38
Gustav Renvaktar

Så länge man håller sig på vägen behövs inte AWD,håller man däremot på och kör i dikena kan det vara motiverat.

#a • Uppdaterat: 2012-02-15 20:18
Thommys

Och nu vet jag vilken bil som klarade sig bäst i vintertestet :o) En riktig Bror Duktig. Bilen alla ville köra.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.