Vilken av årets långtestbilar klarar sig bäst i halt och moddigt väglag, mörker och kall väderlek? Här väljer testlaget sina favoriter.
Klicka på videofönstret för att starta filmen.
Läs hela vintertestet (10 sidor) i Vi Bilägare 3/2012. Tidningen utkommer den 21 februari och anländer hos prenumeranter från den 14 februari.
Diskutera: Vad tycker du om årets långtestbilar?
Långteststallet 2012:
Långteststallet 2012 består av:
BMW 1-serie
Hyundai i40
Mercedes B-klass
Opel Ampera
Volkswagen Up
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Helgen kan inte börja bättre!
Med ett leende från den ena örsnibben till den andra lutar jag mig tillbaka och sneglar på min köporder från Mercedes på min B-klass 180 CDI.
Från filmen:
"Den har liksom inga svagheter, vi har inte kommit på något som är dåligt på den bilen. "
Läser man också papperstidningen förstärks glädjen ännu mer över mitt bilval. Alla är överens om att B-klassen är den bästa vinterbilen.
Och något som är viktigt för mig som bor på landet är orden från Lennart Saxberg:
"Jag har kört den ganska mycket och imponeras av hur stadigt den går, även i djupare snö."
Dom sista orden var viktigt för mig att höra som ofta får ge mig iväg på oplogade vägar i ottan.
Som Marianne nämner, en tidigare journalist (kan det varit Lennart Öjesten?) som hade Mercedes som en måttstock på om någon bil vara bra. Helt rätt. Mercedes-Benz är bäst!
"Thommys": Du tror inte att du har överskattat bilens vinteregenskaper?
Med dem förhållande som du nämner att du har så kanske ditt val skulle ha varit något åt Skoda Yeti´s håll?
Tyvärr finns inte den "perfekta" bilen för alla förutsättningar men kör man mycket på vägar som du beskriver så är det svårt att klara sig med 2Wd.
Kan man då stänga av all hjälpsystem på Mercan? En vinterbil är inte bra om man inte kan få bort alla hjälpsystem. Kämpat lite med en Vito senaste tiden och där får man inte en bort något om man kör över 60? Vilket gör att vägar som kan tas i nomala hastigheter helt plötsligt blir helt omöjliga att köra då skiten griper in hela tiden. Samt man ser ut som en idiot då bilen gör tvärt emot vad man själv vill.
Bil utan hjälpsystem som inte går att koppla bort kan inte få godkänt som vinterbil!!! Speciellt om man bor lite längre ut i skogen och kör på oplogade vägar som någon påpekade
e46an som jag kör för tillfället tar sig utmärkt fram i snö men då skall hjälpsystemen bort annars står man stilla efter några 100 meter i 30cm snö
Ånej, nu är leifer igång IGEN med tugget om diffar. Kan han sluta någon gång!!
Och givetvis var leifer tvungen att hacka ner på B-Klassen genom att dra in ljuspaketet. Bra ljus har man nytta av i mörker (!) men i dagsljus gör ju ljuspaketet ingen vinterbil. Men likväl höjs bilens vinteregenskaper till skyarna baserat just på hur bilen beter sig på vägen i snön. Men inte f-n kan leifer låta en Mercedes få gotta sig ostört i kritiken - han bara måste klanka ner. Och bara genom att använda ordvalet "sämre" visar leifer att han inte kan låte Mercedes få vara "bra".
Det måste ha varit en tung stund för leifer att behöva lyssna på en lång rad av motorjournalister som hyllar leifers hatmärke nummer 1. Droppen måtte ha varit när en av journalisterna sa att man inte hade kunnat hitta någon svaghet på B-Klassen.
Lugna dig Kapten, leifer skrev ju bara att mercan skulle fått sämre betyg utan xenon, inte att den var dålig på något sätt.
Nu har den ju xenonljus och det är ju bra, utom för plånboken kanske.
Jag tycker själv, utan att ha provat den, att det verkar vara en vettig bil.
Men Jooons inlägg begriper jag inte alls, han kanske skulle ha en bil från 50-talet utan några som helst säkerhetssystem?
Eller han kanske borde hålla sig borta helt från bilkörning med de åsikter han haft!
Jag skulle kunna tänka mig en Mercedes om dom har slutat rosta, man sitter bra tycker jag. Men jag skulle nog välja en annan modell än den i testen så att inte bekanta trodde att man åkte i firmabilen även på fritiden.
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ5gZ60i1B6IGEwZkC-U-RsI-qAx-_I_RXV8QgXVODbXgfr7pGgrQ
Mercedes är för övrigt den enda nästan nya bil jag ägt som gått upp i pris under tiden jag körde den, så att den gick med plus vid försäljningen.
Mistro, jag har alltid klarat mig med 2WD så länge jag bott där jag bor. Men avgörandet för mig var ändå att den fick beröm istället för kritik. Jag klarar mig inte med en bil som är sämre än snittet för 2WD.
Men Jooon. Hur många gånger måste man stänga av ESP i hastigheter över 60 km/h? Då går det ändå så fort att fastkörning är ett mindre problem. Vi har Vito på mitt jobb och den har vi inte alls dessa problem med.
ESP (antisladd) går att stänga av på B-klass och även ASR (antispinn) men inte TC (bromsassisterande differentialbroms) och det finns inget som tyder på att de är hastighetsbegränsad avstängning.
Att I40 blivit så omtalad överallt är väl egentligen inte själva bilens förtjänst utan att den kommer från en "nykomling" som inte fajtats i klassen tidigare. Hade någon av de mer etablerade märkena släppt just denna bil hade den säkert inte blivit så omskriven. Koreanerna är dock duktiga och kommer att tappert kämpa vidare. Toyota månde bäva! Mercan verkar verkligen vara intressant, väntar med spänning på provkörning. Kanske dags att gå ner ett snäpp i storlek nu?
Jag tror att nya B-klass kommer vara den bästa av bilarna i detta test...
Tycker även attt den kostar en rimlig peng... Dom som köper B-klassen kommer nog bli nöjd.
Valet utav årets långtestbil var lika given i Dec-11 ,..som den kommer att vara i slutet av året = MB B-klass.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.