Vad händer när vinterdäcken slits? Hur mycket tappar de i säkerhet? Se filmen från Vi Bilägares test av odubbade vinterdäck.
Läs testet av fem nya respektive fem slitna friktionsdäck i Vi Bilägare nummer 14. Tidningen kommer till prenumeranter från onsdagen den 5 oktober och till butikerna tisdagen den 11 oktober.
Testade friktionsdäck:
Continental VikingContact5
Goodyear UltraGrip Ice+
Hankook Icebear W440
Michelin X-Ice2
Nokian Hakkapeliitta R
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Borde man inte åldra gummit också? Att endast hyvla ner mönstret ger ju bara ett nytt däck med mindre mönsterdjup.
Jag skulle vilja se ett test där årets bästa dubbdäck ställs mot årets bästa friktionsdäck. Ett test där man kör däcken mot varandra och har samma poängskala.
Läser man årets test av friktionsdäck och jämför mot bästa dubbdäck så får friktionsdäcket högre poäng än dubbdäcket. Testerna är gjorda vid olika tillfällen och med olika förutsättningar.
amoC dom körde ju 200mil med vardera uppsättning efter att dom minskat djupet även om det kanske inte är tillräckligt men hur mycket skulle det slita på annat sätt om man kör på snö och is?
Gummit ändrar ju egenskaper med tiden, därför borde det åldras om testet ska vara någorlunda rättvisande.
Tack en jämförande test mellan vinterdäck har jag efterlyst länge.
Men eftersom friktionsdäck är fullkomligt ointressanta för mig skulle jag vilja se en jämförande test mellan dubbdäck av samma fabrikat, alltså helt nya och de som gått t.ex.1500 mil.
Ytterst få byter till nya däck inför varje säsong.
Men jösses varför har ni inte med dubbade däck också? Det är ju där skillnaden är störst mellan nytt och beggat. När dubbarna slits ner, faller ur, eller bara rundas av efter några hundra mil, så tappar ju däcken enormt mycket grepp - mer än friktionsdäcken.
Helt riktigt Juppe: Dubbdäcken är bra första halva säsongen för de som kör mycket på ren asfalt. Därefter kan de jämföras med friktionsdäck - dock med den skillnaden att dubbdäcken blir sämre än motsvarande friktionsdäck därför att dubbdäcket från början konstruerades för att fungera just med dubbar. Men när dubbarna är borta, nedslitna eller runda har ju en väsentlig komponent i däckets hela uppbyggnad försvunnit. Få tänker på detta.
Så om man kör väldigt lite säg 100 mil per vinter då har dubbdäcken gått 200 mil efter 2 vintrar. Skall man slänga dom då och köpa nya? Lite slöseri faktiskt och däck är ju inte precis billigt. Detta gäller även friktionsdäck.
Att dubbdäck endast skulle vara bra en halv säsong får du lägga upp bevis för Kapten och inte bara slänga ur dig sådär.
Har kört 3 säsonger lite mer än 2000mil på mina dubbade nokian hakka 4. Har 8mm kvar på bakdäcken 6 mm på framdäcken och alla dubbar sitter kvar, sticker ut och är hyfsat vassa. Är körda på motorväg i skåne till 90%. Dom som sliter ner dubbarna efter några hundra mil har antingen väldigt dåliga däck eller så kan dom ej köra bil efter rådande väglag.
Jag trodde att filmen skulle visa ordentligt hur det såg ut när de körde på respektive däckuppsättning, men det blev bara snack - som i och för sig var informativt.
AmoC har ju så klart rätt. Gummit åldras och hårdnar med åren. Genom att stå undanställda en säsong blir ytan hård, men det slits bort tämligen omedelbart. Som helhet har jag för mig att man brukar rekomendera omkring fem år som livslängd. Erik Rönnblom får gärna rätta mig.
Håller helt med om att dubbdäck borde testas på motsvarande vis, något som flera tagit upp. KaptenOberkommando har ju helt rätt. Det fick mig att tänka på att när jag läste testet så noterade jag att friktionsdäcket var hårdare än flera dubbdäck - något jag inte förväntat mig.
Vad som riktigt illa är att Vi Bilägare sen några år testar dubbdäck och odubbade på olika sätt vid olika tillfällen och med olika bedömningsmetoder!
Jag har ett par gånger genom åren försökt att jämföra resultaten från olika tidningars tester för att se om de överensstämmer. Det är dock mycket svårt att göra, eftersom de nästan verkar ha en hemlig överenskommelse att aldrig testa samma uppsättningar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.