Nästa artikel
Vinterdäck 2011: Allt inför däckbytet
Vinterdäck 2011

Vinterdäck 2011: Allt inför däckbytet

Publicerad 19 september 2011 (uppdaterad 3 januari 2012)
Det är hög tid att börja fundera på det här med vinterdäck. Vi Bilägares däcktester av dubbdäck och friktionsdäck ger vägledning.

Om det råder vinterväglag är det krav på vinterdäck för personbilar mellan den 1 december och 31 mars. Däckens mönsterdjup måste vara minst tre millimeter.

Dubbdäck får användas mellan den 1 oktober och 15 april, eller om det är eller befaras bli vinterväglag under annan tid. Komplett information om reglerna kring vinterdäck hittar du hos Transportstyrelsen.

Men vilka däck ska man då välja? Dubbdäck eller friktionsdäck? Och vilket fabrikat?

Vi Bilägare publicerar i år två tester av vintertest. I nummer 13 som utkommer den 27 september kör vi dubbdäck och i tidningen därefter, nummer 14 som finns i butik från den 11 oktober, avhandlar vi friktionsdäck. Här kan du läsa årets och fjolårets test:

Däcktest 2011: Odubbade vinterdäck
Continental VikingContact5 (nytt)
Continental VikingContact5 (begagnat)
Goodyear UltraGrip Ice+ (nytt)
Goodyear UltraGrip Ice+ (begagnat)
Hankook Icebear W440 (nytt)
Hankook Icebear W440 (begagnat)
Michelin X-Ice2 (nytt)
Michelin X-Ice2 (begagnat)
Nokian Hakkapeliitta R (nytt)
Nokian Hakkapeliitta R (begagnat)

Klicka här för att läsa testet
Klicka här för att lädda ned testet som pdf

Däcktest 2011: Dubbdäck
Bridgestone Noranza 2 EVO
Continental IceContact
Goodyear UltraGrip Extreme
Michelin X-Ice North XIN-2
Nokian Hakkapeliitta 7
Friktionsdäck, nordiskt

Klicka här för att läsa testet
Klicka här för att ladda ned testet som pdf


Däcktest 2010: Dubbdäck

Bridgestone Noranza 2 EVO
Continental Ice Contact
Gislaved Nord Frost 5
Goodyear Ultra Grip Extreme
Michelin X-Ice North
Nokian Hakkapeliitta 7
Pirelli Winter Carving Edge
Continental Viking Contact 5
Continental Winter C. TS 830

Klicka här för att läsa testet
Klicka här för att ladda ned testet som pdf

Däcktest 2010: Friktionsdäck

Dayton DW 510
Gislaved Soft Frost3
Goodyear Ultra Grip Ice+
Kumho Ice Power KW-21
Maxxis Presa Ice
Nankang Snow Viva SV-1
Nordman RS
Nokian Hakkapeliitta R
Nokian Hakkapeliitta 7

Klicka här för att läsa testet
Klicka här för att ladda ned testet som pdf


Diskutera: Vilken typ av vinterdäck väljer du i år?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-09-19 12:41
Raymond K (ej verifierad)

Jag väljer mina dubbdäck. Har provat friktionsdäck men var nära att råka illa ut med dessa vid blixthalka och vill inte råka ut för detta igen.

#2 • Uppdaterat: 2011-09-19 14:13
Juppe (ej verifierad)

Jag har kört odubbat i ca 10 års tid och kommer att fortsätta göra det. Tillbringar ca 8 veckor per år uppe i fjällen och det fungerar galant. Fullgott grepp och bra komfort som dessutom minskar slitaget på vägarna.

En konkurrenttidning till er gjorde ett test på begagnade däck (ca 1000 mil) med ett ganska anmärkningsvärt resultat: när de dubbade däckens dubbar blivit rundade (vilket de blir ganska fort) så är de helt plötsligt sämre än sina odubbade motsvarigheter.
Dubbdäck är en extrem färskvara om greppet är avgörande. Om man inte köper nya däck varje säsong så kan det vara bra att känna till. Dubbfritt behåller greppet längre, helt enkelt.

#3 • Uppdaterat: 2011-09-19 16:20
snabb95

Raymond K
Hur kan Du veta att inte samma sak inträffat med friktionsdäck.

#4 • Uppdaterat: 2011-09-19 16:40
Raymond K (ej verifierad)

snabb95
Du menar att någon nästan råkat illa ut med dubbdäck?
Och sen köpt dubbfritt och kört säkrare? Det har jag aldrig hört talas om. Och inte råkat ut för själv heller för den delen.

#5 • Uppdaterat: 2011-09-19 16:49
Juppe (ej verifierad)

RaymondK:
Jag har kört i diket med dubbade däck för länge sen, men ännu inte gjort det med odubbat. Vad säger det? Ingenting, egentligen. Det har att göra med situationen och hur man kör. Jag tror inte det finns någon statistik som säger att dubbat minskar antalet olyckor eller tvärtom.
Det är skillnad på siffror i ett test och hur det fungerar i verkligheten. i verkligheten är 10% skillnad i grepp inte skillnad mellan liv och död.

#6 • Uppdaterat: 2011-09-19 17:14
Raymond K (ej verifierad)

Var och en kör på vilka däck dom vill men jag litar mer på dubbat i blixthalka. Att köra av vägen p.g.a. blixthalka och odubbat en gång är en gång för mycket.

#7 • Uppdaterat: 2011-09-19 19:32
Juppe (ej verifierad)

Raymond:
men det är det som är den logiska tankevurpan. Om det är så pass halt så att du hamnar i diket med odubbade så lär du göra det med dubbade också.
Chansen att den marginella skillnad som skiljer däcktyperna åt skulle rädda dig är minimal till obefintlig.

#8 • Uppdaterat: 2011-09-19 20:54
Juppe (ej verifierad)

christer:
haha, snacka om att tänja på sanningen. Nej, jag menar inte att dom är "värdelösa" efter 1000 mil. Jag menar precis som jag skriver, att de åldras snabbare.

Dubbade däck lever på sina dubbar. Utan dubbar är de ganska dåliga - sämre än friktionsdäck på i princip alla underlag.
Friktionsdäck är inte dubbdäck utan dubb, om du trodde det.

#9 • Uppdaterat: 2011-09-19 21:12
Audi A5 SB

Jes_: du är oförbätterlig. Jag garvar kalsongerna av mig:-)))

#a • Uppdaterat: 2011-09-19 21:12
Juppe (ej verifierad)

Jes:
skillnaden är snarare om det är lovikavantar eller skinnhandskar som är bäst för att ta sig upp ur en vak. Jag menar att det inte spelar så stor roll i praktiken ...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.