Läs mer om bilsalongen i Vi Bilägare nummer 15/2010. Tidningen finns i butik från 26 oktober och kommer till prenumeranter några dagar tidigare.
Diskutera: Vilka nyheter tycker du var mest intressanta på bilsalongen i Paris 2010?
Mer om bilsalongen i Paris 2010:
Bilsalongen i Paris 2010: 102 bilder
Volkswagen Passat – sjunde generation är här
Audi e-tron Spyder – dieselhybrid utan tak
Skoda Octavia Green E Line – första elektriska Skodan
Jaguar C-X75 – superbil med gasturbiner
Lamborghini Sesto Elemento – 999 kilo och 570 hästkrafter
Peugeot HR1 – hybrid med saxdörrar
Audi Quattro Concept – hyllar Quattro
Citroën Lacoste – med uppblåsbart tak
Seat IBE visar framtiden för Seat
Mastretta MXT – mexikansk superbil
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Måste säga att den nya VW Passaten är oerhört snygg liksom de båda Audibilarna. Fulast är definitivt nya Nissan Townpod. Hur 17 kan jappsen ha så erbarmligt dåliga designers? Nya Toyota Avensis är också så ful att man bara kvider av olust... Nä, se på det tysk designspråket. Tyskarna kan dom!
Nya Passat ser äckligt ful ut. Fy tusan vilket blä-bygge. Nya Focus blir nog riktigt najs! 789 borde skaffa en sån där moppe-bil från Renault. Gärna med en flagga på taket också "hej hej, här kommer lilla jag"
Håller med om att nya Passat ser blä ut, nästa bilbyte överger jag Vw och kommer förmodligen att kolla in ny Ford Focus. Makalöst trevlig vagn den nya Focus
Finns det några mer fega designer än VW och Audi, det är knappt nån skillnad sen mitten av 90 talet... Nya lampor och grill är väl det enda de vågar förändra... BMW och Opel är väl undantagen där man vågar förnya.... Peugeot verkar också ha kört fast designmässigt....
Att VW inte förnyar så mycket, utan mestadels håller på och pillar med facelifts, nya lyktor, plast etc. har rent ekonomiska skäl. Det är det säkraste sättet att plocka pengar av kunderna.
För varje ny "facelift generation" så kan VAG pressa sina underleverantörer hårdare (då de flesta verktygen redan betalat sig) och att göra små ändringar i dem konstar inte mycket...
Läste nånstans att VW tjänar cirka 10000-15000kr i rena pengar mer per bil på den senaste faceliftade Golfen...och detta på en redan mycket lönsam konstruktion...
Gissa vad de kommer tjäna på att sälja den "ompaketerade" faceliftade passaten tre fyra år till, där de dessutom även har prutat lite på materialkvalitet i tex. interiör jämfört med den gamla versionen...inte konstigt att VW går bra.
Risken är bara att kunderna snart fattar detta och kräver större rabatter på bilarna...
Njae...om vi tar tex Golf 5, den *gamla* modellen så var tex dörrarna av en konstruktion som gjorde de dyra (tidskrävande) att tillverka, på den *nya* golfen är detta ändrat så att de går fortare att tillverka.
VW uppger ju själva att den *nya' är ca 1000 euro billigare att tillverka än den gamla. Jag antar att VW som alla andra tillverkare inte bygger bilar bara för att det e kul, utan för att tjäna pengar. i första hand.
Att de gör facelift oftare än andra är nog inte helt korrekt...däremot att de kallar bilen för *ny* är de rätt bra på att göra.
Dessutom så var det faktiskt så att den *gamla* golfen...nr 5 , där tog det två år innan den gav vinst...
VW ´bäst Jarl é pest!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.