Temat i många tillverkares montrar på mässgolvet i Paris är elbilar. Så även hos Skoda som nu visar märkets första elbil.
Skoda Octavia Green E Line benämns som konceptstudie och som namnet antyder handlar det om en elektrisk Octavia. För att få plats med det 315 kilo tunga batteripaketet har Skoda valt att använda sig av kombikarossen, som på Skoda-språk heter Combi.
Batterierna är av typen litiumjon och är placerade under golvet och sträcker sig delvis in i bagageutrymmet. Skoda menar dock att varken komfort eller utrymmen har kompromissats.
Åtta timmar att ladda
Drivlinan består av en elmotor på 82 hästar som under perioder kan ge upp till 116 hästkrafter. Vridmomentet på 270 newtonmeter är tillgängligt redan från noll varv/minut.
Toppfarten är begränsad till 135 km/tim och accelerationen upp till 100 km/tim klaras av på 12 sekunder blankt.
Att ladda batterierna fulla tar åtta timmar från en vanlig elkontakt. Med den energin klarar Skoda Octavia Green E Line att köras upp till 14 mil innan batterierna måste laddas igen.
Färddatorn ger bland annat information om effektåtgång, batteriladdning och kvarvarande körsträcka.
Skoda ska nu tillverka en testflotta som under 2011 ska testas i riktig trafik.
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Octavia Green E Line?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vi får hoppas att denna bil kommer att prissättas lika vettigt som skodas resterande modellprogram. Det jag dock inte förstår är varför de inte gör hybrider som går på el till en början för att sedan när elförsörjningen tagit slut övergår till diesel/bensin/etanol!
Menar givetvis inte en priusvariant, utan en där bilen primärt går på el, därefter på vätskeformat bränsle!
Ok, hur många mil går den att köra när det är 25 minusgrader, eller 25 plusgrader, alltså när klimatanläggningen går för fullt?
Hur mycket energi går åt till olika servosystem, belysning m.m.?
Det är det stora gemensamma problemet för alla elbilstillverkare att lösa.
Ingen köper en elbil för det pris som de hittills presenterade har om elbilen har sämre komfort och utrustning än motsvarande konventionella bil.
Jag minns att jag läste en artikel om en svensk som (var långt före sin tid och) importerade Skoda Favorit-elbilar på åttio- eller nittiotalet i Göteborg. Tror inte att bilarna byggdes inte av Skoda visserligen men nog är det ändå fel att säga att den nu i artikeln beskrivna bilen är den första Skodan med eldrift någonsin.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.