I Peugeots monter på bilsalongen i Paris premiärvisas nu konceptbilen HR1.
Peugeot beskriver bilen som en demonstration av en framtida stadsbil för medvetna och aktiva stadsbor. Karossen kan bäst beskrivas som en crossover med en längd på korta 3,69 meter.
Om bilen skulle nå produktionsstadiet skulle konkurrenterna bland annat heta Nissan Juke och Mini Countryman.
Som sagt är Peugeot HR1 en konceptbil och det märks inte minst på måsvingedörrarna som öppnar sig framåt.
Inuti kupén utlovar Peugeot bra utrymmen trots de små yttermåtten. Sätena är individuellt fällbara och med baksätet nere blir lastvolymen 734 liter.
Peugeot gör också en stor sak av att instrument och reglage är inspirerade av moderna mobiltelefoner. Föraren ska lätt kunna bläddra bland menyerna med ett cirkelreglage och styra kontrollerna genom att svepa fingret över en skärm på instrumentbrädan.
Elmotor driver bakhjulen
Drivlinan består av en aktermonterad elmotor på 37 hästkrafter och en trecylindrig, turboladdad bensinmotor på 1,2 liter som ger 110 hästar. Bensinmotorn driver framhjulen och tillsammans utvecklas en effekt på 147 hästkrafter, som fördelas till samtliga fyra hjul vid behov.
Kraften levereras via en elektroniskt styrd växellåda som kan växlas automatiskt eller manuellt med paddlar.
Peugeot anger förbrukningen till 0,35 liter vid blandad körning med ett CO2-utsläpp som stannar på 80 gram/km. Vid låga hastigheter kan elmotorn driva bilen utan bensinmotorns hjälp.
Några produktionsplaner av Peugeot HR1 presenteras inte i dagsläget.
Diskutera: Vad tycker du om Peugeot HR1?
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
ser ut som det blir svårt att öppna dörren på en centrumparkering, utan att mosa bilen bredvid !!!
Öh!? Dörrarna viks ju uppåt, inget problem eller?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.