Fyrhjulsdrivna Audi Quattro premiärvisades på bilsalongen i Genève 1980.
Bilen har blivit en klassiker av stora mått, framför allt på grund av den effektstinna rallybilen Audi Sport Quattro som rönte framgångar i kontroversiella Grupp B.
På bilsalongen i Paris som nu öppnat portarna visar Audi en konceptbil som både är en hyllning och en modern omtolkning av den klassiska modellen.
Självklart är bilen utrustad med den senaste generationen av permanent fyrhjulsdrift med centrumdifferential som Audi kallar Quattro. Audi Quattro Concept bygger annars på förkortad variant av sportbilen Audi RS5.
Axelavståndet har kapats med 150 millimeter och taklinjen sänkts med 40 millimeter. Resultatet ger enligt Audi ökad smidighet och lägre vikt.
Med hjälp av en lätt kaross och huv, baklucka och en del andra komponenter i kolfiber stannar vågen på 1 300 kilo. Det gör vikten närmast identisk med Audi Sport Quattro från 1984.
3,9 sekunder upp till hundra
Motorn är en rak femma som pumpar ut 408 hästkrafter mellan 5 400 och 6 500 varv/minut. Maxvridet på 480 newtonmeter är tillgängligt mellan 1 600 varv/mint och 5 300 varv/minut.
Kraften levereras via en sexväxlad manuell låda och sprinten från noll till hundra klaras av på svindlande 3,9 sekunder.
Formgivningsmässigt upplevs Audi Quattro Concept som en låg bil med en rejäl c-stolpe, som har Audi-ringarna ingraverade i lacken.
Inuti bilen är kupén nedbantad och strikt tvåsitsig. Baksätet från Audi RS5 har försvunnit och ersatts med en hylla.
I dag uttrycker Audi inga planer om att serietillverka Audi Quattro Concept.
Diskutera: Vad tycker du om Audi Quattro concept?
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Riktigt, riktigt snygg. Fin blandning av Audi TT, Audi RS5 och klassiska Quattron.
Helt grym. Fyller jämnt nästa år. Sätter upp den på önskelistan.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.