Nästa artikel
Provkörning: Opel Ampera (2011)
Provkörning

Provkörning: Opel Ampera (2011)

Publicerad 13 september 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Opel Ampera drivs med el men kör ifrån alla andra elbilar. Den går uppåt åtta mil på en laddning och blir aldrig strömlös. Motortekniken är avancerad och Ampera är dyr att köpa. Men en driftskostnad på någon krona per mil uppväger kanske priset.

Det gäller att hålla bollen i luften, precis på mitten av skalan. Då jobbar Opel Amperas elmotorer mest effektivt.

Jag lyckades balansera den gröna bollen bra. 73,3 kilometer körda och inte en droppe bensin gick åt. Strömmen skulle räcka en dryg mil till.

Men färden var inte så komfortabel. Trots att solen gassade var luftkonditioneringen avstängd. Vid varje rödljus öppnade jag istället bildörren och släppte in lite frisk luft.Provkörningen av Opel Ampera var nämligen också en tävling. Den som vid målet efter 73 körda kilometer hade mest ström kvar i batteriet vann. Jag blev tvåa.

När tävlingsinstinkten styrde blev det inte så mycket till test av Opel Amperas väghållning och accelerationsförmåga. Men den kan göra bra ifrån sig. Drivningen sköts av två ihopkopplade elmotorer på tillsammans 150 hästkrafter.

Vridmomentet är hela 370 Newtonmeter och det utvecklas direkt från start. Ampera skjuter fart med våldsam kraft. Det är en riktig dräpare vid rödljusen: 0–50 km/tim går på lite drygt tre sekunder och för att nå 100 km/tim behöver den bara nio sekunder.

Men sån körning tar förstås ström. Den som istället trippar lätt på gasen och använder sig av körprogrammet ”normal” istället för ”sport” kan åka eldrivet uppåt 80 kilometer. Men bilen stannar inte ens efter den sträckan. Det bästa med Ampera är att den har en motor till. Denna drivs av bensin och har till uppgift att förse elmotorerna med färsk ström.

Ingen hybrid
Opel Ampera är således alltid eldriven.

– Den är alltså ingen hybrid, förklarar Lars-Peter Thiesen, chef för Opels alternativa drivsystem. Hybrider drivs av bensin eller diesel och får viss hjälp av el. Ampera är tvärtom och därför en framtidsbil!

Efter målgången i eltävlingen fortsatte provkörningen några mil till men strömmen i batterierna var snart slut. Bensinmotorn startade omärkligt och hördes i fortsättningen som ett svagt surrande. Motorn varvar upp när föraren pressar ned gasen – då går det ju åt mer kraft – men för det mesta arbetar den med jämn ton.

Den ska dra lite bränsle, men hur lite blev vi aldrig på det klara med. Den officiella siffran är 1,6 liter/100 km men det är enligt EU:s körcykel som omfattar både el- och bensindrift. I verkligheten går det åt betydligt mera soppa. 35-literstanken ska räcka ”över 50 mil”, säger Opel. Det låter inte så imponerande.

På viskande däck
Att köra Opel Ampera är hur enkelt som helst, bara att lägga i drive-läget och trampa på gasen. Bilen rullar iväg med viskande däck. Det tar ett tag att vänja sig vid tystnaden, men snart uppskattar man den desto mer.

Med en räckvidd på 80 kilometer klarar Ampera behoven hos de flesta dagspendlare. När batterierna är tömda tar det fyra timmar att ladda dem fullt i ett vanligt eluttag.

Batterierna består av 288 litium jon-celler som ligger likt ett T i kardantunneln och ovanför bakaxeln. Kapaciteten är 16 kilowattimmar men för att inte stressa batterierna används bara tio. Bilen förbrukar alltså lite drygt en kilowattimme per mil, vilket innebär en driftskostnad på någon krona.

De låga driftskostnaderna är en tröst, för att köpa Opel Ampera blir inte billigt. I Sverige kommer den att kosta 439 900 kronor. Den som har ett miljömedvetet företag kan kanske få den som tjänstebil och då blir det inte så dyrt att åka Ampera. Månadskostnaden hamnar på 1  658 kronor, har Opel räknat ut.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Ampera?

Relaterade bildspel

Opel Ampera

Pris: 439 900 kr.

Modell: Halvkombi med fem dörrar och fyra säten.

Säljstart: Efter årsskiftet.

Mått, cm: L 450/B 179/H 144.

Motor: Två elmotorer på tillsammans 150 hk som laddas av en bensinmotor på 1,4 l och 86 hk.

Prestanda: 0–100 km/tim på 9 s. Toppfart 161 km/tim.

Bränsleförbrukning, bl körning: Under 1,6 l bensin/100 km. Under 10 kilowattimmar/80 km.

CO2-utsläpp: Under 40 g/km.

Konkurrenter: Nissan Leaf, Renault Fluence.

Vad nytt? Eldriven bil med lång räckvidd tack vare batteriladdning med bensinmotor.

För vem? Miljövänner som klarar sig med en fyrsitsig bil och har råd med 439 000 kr eller en månadskostnad på 1 658 kr.

Bra köp? Antagligen. Opel Ampera har miljöprofil, är snyggt designad och kul att köra. Den kommer att hålla värdet!

Plus: Lång räckvidd, snabb laddning, låg bullernivå, kvick acceleration, roliga instrument.

Minus: Högt pris, bara fyrsitsig.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-09-13 09:22
amoC

Får jag chansen att ta den som tjänstebil, är det inte omöjligt :) Skulle bli min första i så fall.

#2 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Första riktigt seriösa miljöbilen. Kombinationen av eldriften som räcker för de flestas dagsbehov och den långa räckvidden när bensinmotorn slår igång gör den i mina ögon riktigt intressant. Priset är tyvärr lite högt för privatköpare, men anser man att bilismens utsläpp ensidigt ansvarar för den påstådda globala uppvärmningen så är det väl bara att slå till.

Dessutom är den så betydligt snyggare än Insight, Prius, Nissan Leaf och resten.

#3 • Uppdaterat: 2011-09-13 10:23
Peter i Sydney

Är inte det här samma bil som Chevrolet Volt?

#4 • Uppdaterat: 2011-09-13 10:29
Raymond K (ej verifierad)

Den är inte dum som elbil men den duger inte som familjebil med max 8 mils körgräns och detta utan någon annan elslukare inkopplad. En varm sommardag med ac på eller en kall vinterdag med värme på minskar säkert körsträckan betydligt. Att köpa denna enbart för att pendla till jobbet för 440.000 är inte att tänka på om man inte har en väldigt tjock plånbok. Sen är den i mitt tycke otroligt ful, till och med fulare än Prius. Framför allt fronten på Opeln gör att det svider i ögonen. Just bumerangerna är helkonstiga.

#5 • Uppdaterat: 2011-09-13 10:44
PREVIA

"Vad nytt? Eldriven bil med lång räckvidd tack vare batteriladdning med bensinmotor." Skriver VB. Men tyvär så går det inte att ladda batterierna med bensinmotorns hjälp, bara behålla den laddningsgrad batteriet har när bensinmotorn via generatorn ger ström till elmotorerna för fortsatt färd när batteriets urladdningsgrad nått en viss punkt.

#6 • Uppdaterat: 2011-09-13 12:12
Lars58

Håller med RålleG. Första riktigt seriösa miljöbilen och dessutom riktigt tuff design jämfört med tex Prius.
Hoppas priserna kommer ner en bit inom nåt år, för nu är den nog för dyr för gemene man. Men vore kul att testa.

#7 • Uppdaterat: 2011-09-13 12:46
Hanzzon

Detta blir spännande att se men att den ska klara "över 50 mil" med sin 35 liters-tank låter som sagt inte det minsta imponerande, jag förutsätter att det inte inkluderar eldriften för det vore löjligt dåligt.

Min gamla Prius2 har för tillfället gått över 80 mil på sin 45 liters-tank och det är ändå två sträck kvar på tankmätaren innan reservlampan tänds,detta med helt normal körning.

#8 • Uppdaterat: 2011-09-13 12:59
saabnisse

@Hanzzon, man räknar väl inte med att någon kör längre dagsetapper än femtio mil utan att tanka.
Det tycker jag är det minsta bekymret.
Vad som är värre med den här bilen är ju att man kan få två st. miljömärkta bilar i samma storleksklass för samma pris och då kan man ändå kosta på dessa en lyxutrustning.

#9 • Uppdaterat: 2011-09-13 13:13
Mistro

Nu är ju vi ganska ensamma om att envisas med kombibilar i en större utsträckning i vårt land,...men åtminstone jag vill ha en användbar bil i min ägo.
En bil för 3-400.000kr skall för mig då vara extremt praktisk vilket dagens hybrider och elbilar INTE är.
En annan sak är att ju dyrare bilen är dess större värderas och då spelar det ingen roll hur bilen drivs.
Titta bara på vad en 3 år gammal Prius kostar! ....rena fyndet för den som behöver en "Golf"!
Toyotan har dock visat sig gå utmärkt att sälja men frågan är hur många som kan tänka sig att lägga till 150.000kr utav privatbillisterna?
Som redan nämnts så får man 2 vettiga "miljöbilar" betydligt billigare och med en sådan prissättning så får man inte sålt några elbilar oavsett hur bra de är!

#a • Uppdaterat: 2011-09-13 20:50
Thommys

Trodde aldrig jag skulle läsa ett test av en Opel, men vad gör man inte när de ligger längst fram bland el-drivet. Jag hänger mig mest upp på att det inte går att åka fem personer. Där försvann lite av "en vanlig bli" med el. Annars önskar jag Opel lycka till och väl framgång med framtidens drivsystem.

8 mil på el klarar de allra flesta sig på dagligen, speciellt när den laddas upp på bara 4 timmar.

Jag ser fram emot ett grundligare test.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.