Den 17 december tillkännages de sju finalisterna som kan vinna den internationella utmärkelsen Årets Bil 2013. Innan dess kommer du att kunna se en serie filmer med alla kandidater här på Vi Bilägares webbplats.
Klicka på videofönstret ovan för att se en presentation av Fiat 500L.
Läs också:
Provkörning: Fiat 500L
Fiat 500L brygger espresso i bilen
Fiat 500L – rapport från provkörningen
Fiat 500L officiell – första bilderna
Se tidigare filmer:
Hyundai i30 – Kandidat till Årets Bil 2013
Toyota Prius Plug-in Hybrid – kandidat till Årets Bil 2013
Audi A3 – kandidat till Årets Bil 2013
Chevrolet Malibu – kandidat till Årets Bil 2013
Peugeot 208 – kandidat till Årets Bil 2013
Hyundai Santa Fe – kandidat till Årets Bil 2013
Ford B-Max – kandidat till Årets Bil 2013
Volvo V40 – kandidat till Årets Bil 2013
Mercedes A-klass – kandidat till Årets Bil 2013
Kia Cee'd – kandidat till Årets Bil 2013
Mitsubishi Outlander – kandidat till Årets Bil 2013
Volkswagen Golf – kandidat till Årets Bil 2013
Skoda Rapid – kandidat till Årets Bil 2013
Mercedes SL – kandidat till Årets Bil 2013
Diskutera: Vad tycker du om Fiat 500L?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Men snälla Shogun det vet du väl att det är viktigare med fina siffror på pappret än i verkligheten, det är ju dessa siffror som styr både miljöklassning och skattesatser.
För att inte tala om reklamen.
Sedan att det inte håller i verkligheten gör den ju bara mer marknadsanpassad (eller jämförbar), till sina konkurrenter!
Shogun
Visst, men för vissa är det "down-sizing" som gäller, av någon besynnerlig anledning har det plötsligt blivit finare med två än fyra!
Provsatt denna bil idag. Rymlig inuti - inte minst bak. Men - dåliga stolar fram (kort sittdyna) och litet bagageutrymme. Försäljaren trodde på ett pris runt 170.000 kr men han var osäker eftersom dom fick hem den igår och inte gjort dom klara för visning ännu.
Shogun, den lilla 2-cyl motorn är snålare än 1,4 liters 4-cyl motorn som också erbjuds till denna modell. Noteras bör är att den 4-cyl motorn är på 95 hästar medan 2-cyl motorn är på 105 hästar plus att den 2-cyl motorn har bättre dragkraft på låga varvtal där 95 hästaren är rätt klen. 105 hästarn är en TwinAir turbo vilket innebär i praktiken att den har lägre utsläpp av miljöfarliga ämnen än en motor med konventionell konstruktion på kamaxlarna och motorn klarar enkelt Euro 6. Fiats TwinAir-motorer har faktiskt lägre utsläpp än andra bensinmotorer vid samma förbrukning.
Dragkraften på låga varv gör att motorn liknar en diesel i den aspekten.
En sak som driver ut förbrukningen, som gäller alla högbyggda bilar, det är luftmotståndet. I 70-80 ligger min C3 Picasso på 0,46 l/mil snitt förbrukning (jag har 110 hästars diesel). I 90 - 100 km/h ligger den på 0,50 och kör vi 110 - 115 km/h så ligger den på 0,55.
Mcgregor, bagageutrymmet rymmer 400 liter med baksätet framskjutet vilket är nästan bäst i klassen. Allra bäst i klassen är C3 Picasso som rymmer 500 med samma konfiguration. Och jämfört med Fords B-max så är både Fiat 500 L och C3 Picasso betydligt rymligare bak. Både 500 L och C3 Picasso har ett baksäte ställbart i längsled, plus att ryggstödet är ställbart också i olika vinklar. Detta påverkar givetvis också utrymmet i bagageutrymmet.
För både Picasson och 500 L gäller att för maximalt utnyttjande behöver man ta bort det extra golvet, lyfter man ur den plattan så får man mer djup och därmed ännu mer som ryms. Den finns där för att lagra sånt som man inte vill ha så synligt. I Fiat 500 L är denna ställbar i olika nivåer, medan i Picasson finns bara en nivå eller så tar man bort den helt.
Man sitter högt i bilen, om man har satt stolarna så, vilket gör att kort framdyna i praktiken inte är ett problem. Den högre sitthöjden gör att benen vinklas mer ner mot golvet jämfört med lågbyggda bilar, och denna vinkling gör att belastningen på låren minskas. Man kommer märka det vid körning vad detta innebär. Du kan gott och väl sätta högt i den.
Jag har idag en C3 Picasso så jag är väl bekant med detta. :)
Jag är 1,85 lång och har framstolen i mellersta läget ungefär, alltså inte längst ner i golvet. Finns enormt spelutrymme på dessa framstolar i höjd. :)
"Vad är det då för vits med att ha liten 2cylindrig motor om den inte är snål i verkligheten? Utan bara på papperet, då faller ju hela iden."
Shogun, Vi Bilägare säger inte att bilen inte är snål i verkligheten. Den säger bara att bilen är "inte riktigt lika snål" som på papperet, för de har "hört rapporter som säger detta". Bilen är således snål både i verkligheten och på papperet, även om siffrorna är lägre på papperet. Så är det ju för alla andra bilar också, att i verklig körning kommer man lite högre upp. Detta är inget unikt för just Fiat eller just för denna modell.
1,4 liters 2 cyl 95 hästarn drar mer bränsle än 0,9 l 2 cyl 105 hästaren.
Så som var på din fråga om varför det är 2 cylindrar och motorn är så liten, så har du svaret där. Dessutom är den ju gjord för att även passa in i Fiats mindre bilar, alltså även Pandan och lilla 500:a modellen. Detta gör att den inte får vara för stor för att få plats. Sedan har vi den aspekten att denna motor är lättare , alltså väger mindre, än 1,4 liters 95 hästarn - vilket också minskar förbrukningen för fordonet samt snabbar upp prestandan.
Jag tror denna kandidat hamnar bland topp 3, och min personliga förhoppning är att den vinner. Varför tror jag den hamnar så högt? Jo, detta är en ju en riktig familjebil, den är väldigt praktisk och finurlig. Kombinera detta med låga utsläpp och innovationer på motorsidan, ihop med en genomdesignad exteriör och interiör, till ett fullt anständigt pris, så är det en vinnare i jämfört med konkurrenterna.
Varför vinner den över Fords B-Max som är en klasskonkurrent i årets tävling? Jo, för 500 L har mer flexibel inredning med skjutbart och ställbart baksäte vilket gör att den har större bagageutrymme - den har även större bagageutrymme även med sätena längst bak, detta i kombination med ett eget utseende på utsidan och en interiör med mer harmoni, gör att den vinner. Ford B-Max interiör ser ju närmast kaotisk ut, iaf manöverpanelen. Cockpit känsla i fel bemärkelse, nu talar vi flygplan från 70-talet och inte moderna flygplan med info-skärmar. Utan vi talar knappar, spakar och vred överallt. Ford B-Max har även en rätt anonym utsida. Skjutdörr på sidan visst, och det är också det enda den har som är lite speciellt. Jag tror att det inte räcker.
Och visst kan man ha olika åsikter om 500 L:s exteriör, den faller säkert inte alla i smaken, men den sticker ut, den ser egen ut, och det anser jag räcker långt.
Raphael - jag tänker inte skriva lika långa uppsatser som du utan konstaterar av en enkel provsittning av 500 L följande.
1 - det är för korta sittdynor även för en förare som jag som är förhållandevis kort
2 - bagaget må rymma 400 l men mest på höjden om man så säger. Jag uppskattar/kräver golvyta också.
3 - den är helt klart rymlig i baksätet relativt bilens yttermått.
Sen får en provkörning så småningom avgöra bilens övriga kvaliteter.
Är det någon här som har erfarenhet av den här motorn?
En parallelltwin brukar ju inte tillhöra det mest skakfria, visserligen har ju den här balansaxel, men...
Ska man nöja sig med två cylindrar kanske man kunde fortsätta med samma typ av boxer som satt på Citroën 2CV eller på Panhards efterkrigsmodeller, de har ju möjlighet att bli mer utbalanserade, men det blir helt klart dyrare.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.