Den 17 december tillkännages de sju finalisterna som kan vinna den internationella utmärkelsen Årets Bil 2013. Innan dess kommer du att kunna se en serie filmer med alla kandidater här på Vi Bilägares webbplats.
Klicka på videofönstret ovan för att se en presentation av Hyundai i30.
Läs också:
Hyundai i30 kombi: Plus och minus
Se tidigare filmer:
Toyota Prius Plug-in Hybrid – kandidat till Årets Bil 2013
Audi A3 – kandidat till Årets Bil 2013
Chevrolet Malibu – kandidat till Årets Bil 2013
Peugeot 208 – kandidat till Årets Bil 2013
Hyundai Santa Fe – kandidat till Årets Bil 2013
Ford B-Max – kandidat till Årets Bil 2013
Volvo V40 – kandidat till Årets Bil 2013
Mercedes A-klass – kandidat till Årets Bil 2013
Kia Cee'd – kandidat till Årets Bil 2013
Mitsubishi Outlander – kandidat till Årets Bil 2013
Volkswagen Golf – kandidat till Årets Bil 2013
Skoda Rapid – kandidat till Årets Bil 2013
Mercedes SL – kandidat till Årets Bil 2013
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai i30?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
I Teknikens världs aktuella test av systermodellen från Kia så kanar Kian ut från banan i älgtestet. Det är helt undermåligt av en ny bil. Om Hyundai är lika dålig i ett undanmanöverprov som sin broder med samma chassi och hjulupphängning så är den diskvalificerad från vinst anser jag.
"Om du läst hela texten på Teknikensvärlds hemsida om Hyundai i30 så kunde du läsa att den är klassledande."
Var skulle jag ha skrivit att jag har läst texten på Teknikens Världs hemsida om Hyundai i30? Jag skrev om testen av Kian i tidningen, och på sidan 44 i tidningen så refererar de till ett test av gamla modellen av i30 som klarar 75 km/h som de testade i nr 13/2011. Men att gamla modellen klarar en hastighet innebär inte automatiskt att nya modellen gör det. Gamla modellen av Kia Ceed, som också testas i nr 13/2011 klarar 68 km/h medan den nya fallerar vid 65 km/h. Den nya är alltså sämre än den gamla modellen.
"Hur kunde du missa detta om du verkligen "läst" hela artikeln?"
Hur kunde du missat vad Teknikens värld skriver i tidningen om du verkligen hade "läst" hela artikeln?
Om du verkligen hade läst Teknikens världs internet-artikeln så hade du begripit att de skriver om den GAMLA modellen av i30, det är den som klarar 75 km/h. De har inte testat den nya.
Läs detta: "Gamla Kia Cee’d var inte heller bra i älgtestet men bättre än nya. Noterbart är att syskonbilen Hyundai i30, som delar komponenter med Cee’d, klarar älgtestet mycket bättre."
Dvs, de talar om Gamla Kia Ceed där. Och Hyundai i30 kommer i meningen efter, den delar komponenter med gamla Kia Ceed. Alltså de skriver om gamla Hyundai i30. Hur är det med läsförståelsen eller läste du inte detta?
Så här skriver de i tidningen på sidan 44 "i Teknikens Värl 13/2011 möttes de båda och älgtestet blev en avgörande punkt. Hyundai i30 imponerade genom banan och klarade hela 75 km/h samtidigt som Kia Cee'd kastade ut baken och trilskades redan vid 68 km/h."
De refererar till nummer 13/2011. Det var inte nya i30 som de testade i nr 13/2011 för den fanns inte då, utan det var GAMLA modellen.
Och nej Shogun, ett test av den tidigare modellen säger inget om den nya modellen. Det visar ju om inte annat testet av Kia där den gamla modellen klarar älgtestet bättre än den nya.
Avslutningsvis Shogun, det vore klädsamt om du läste hela artikeln innan du kommenterar och försöker insinuera att du har gjort det när du tydligen inte har gjort det. Du slösar bara med min tid här. Självmål kallas det Shogun, jag har tydligen läst artikeln bättre än du. Pinsamt för dig, eller hur?! :)
Shogun, jag har faktiskt tidningen, och texten jag hänvisar till är på sid 44. Om du inte tror mig så föreslår jag att du helt enkelt öppnar tidningen och bläddrar fram till sid 44. Hur svårt kan det va?
Jag jobbar inte på tidningen, om du inte gillar deras hänvisningar får du ta upp det med dem. Jag hänvisar till vad de skriver i tidningen. Du kan ju ta och läsa artikeln istället för att låtsas som att jag inte har läst den. Om det gick att bifoga bilder här hade jag absolut kunnat scannra in texten åt dig, men det är inte möjligt. Du får helt enkelt ta och acceptera att jag har läst artikeln, däremot är det uppenbart att du inte har läst artikeln. Att du framhärdar är ju bara pinsamt.
Men vi kan göra ett enkelt test, för att riktigt utreda det hela.
På vilken sida och rad finns följande mening? "Exakt vart Volvo strävar är svår att tolka". Om du har läst artikeln så borde det vara busenkelt för dig att svara på denna enkla fråga.
Men jag kan reda svara dig. Det står på sidan 49, andra stycket rad 4.
Ska jag ge dig fler bevis? Men okej, vi fortsätter.
"Sittkomforten blir inte lika bra som i Volvo och VW då stolarna inte erbjuder lika bra stöd". Sid 45, stycke 2, rad 15.
Vill du ha fler bevis? Okej...
"Det är nu tre år sedan han pensionerades från Renault", sid 81, stycke 8, rad 26.
Och så har vi då texten jag refererar till i mitt inlägg som du klagar på, den finns på sid 44, stycke 3.
Det är bara att läsa innantill. Du slösar din tid Shogun.
Jag har inte bara läst den artikeln, jag har läst hela tidningen.
Det är ju tråkigt för dig att du insinuerar att jag inte har läst artikeln, pinsamt är bara förnamnet för dig. Självmål, som sagt. Det är du som inte har läst den, för om du hade läst artikeln så hade du vetat om att det jag skriver om den artikeln stämmer. Jag har läst testet av Kian, och du har inte gjort det.
Vilket härmed är bevisat.
Du har verkligen lyckats bevisa en gång för alla nu att du är helt ointresserad av en saklig och seriös diskussion. Hålla på och insinuera att jag inte har läst en artikel som jag har läst, och så frågar du "Låter inte troligt" om det som de själva har skrivit i sin egen artikel. Ja, då kan väl du ringa upp tidningen då Shogun och säga åt dem att vad de själva skriver i sin egen artikel "inte låter troligt".
Det är faktiskt inte jag som har skrivit den artikeln, så om du har klagomål att framföra om deras trovärdighet - framför dem till tidningen istället för att insinuera om att jag inte har läst den.
Shogun.
Om du hade läst hela texten i Teknikens världs test, så kunde du läsa att de jämför med den gamla versionen av Hyundai i30.
Hur kunde du missat detta om du verkligen hade "läst" hela artikeln?
Men för att svara på din fråga om i30's chanser, jag anser den vara chanslös.
De har lånat designen från Peugeot 308, en bil som nästa höst ersätts med en nydesignad modell, och i30 erbjuder inget som andra inte redan har. Den må vara kompetent, men det räcker inte för "Årets bil". En bil ska ha något särskilt, något extra. Den kan vara söt som Fiat 500 som är genomdesignad inuti och utanpå. Den kan vara miljövänlig som Nissan Leaf. Den måste helt enkelt ha något, inte vara mellanmjölk, utan den ska ha "det". Och just "det" saknas i i30 och därför vinner den inte utmärkelsen. Samma sak gäller för Kian, den kommer inte heller att vinna. Och ärligt talat, de kommer knappast vara bland de 10 finalisterna som går vidare till slutomgången heller.
Oavsett allt som Raphael orerar om Ceed och i30 så tycker jag nog att båda tillför ovanligt lite "nytt" för att vara nykomlingar i den bilklass som är dominerande inom Europa. Det "nya" är väl främst formgivningen och en liten höjning av den "upplevda kvaliteten".
Jodu Shogun - jag har också varit med om detta en gång när det gäller den skribenten:-)
I30 och övriga kandidater är nog ganska likvärdiga kandidater, men om tittar på dom senaste som vunnit så är ju Priusen helt riktigt den riktiga vinnaren.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.