Nästa artikel
Kia Cee'd – kandidat till Årets Bil 2013
Webb-TV

Kia Cee'd – kandidat till Årets Bil 2013

Publicerad 9 november 2012 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Kia är ett sydkoreanskt märke men nya Cee'd är utvecklad för att passa bilköparna i Europa. Se en presentation i Vi Bilägares webb-tv.

 

Den 17 december tillkännages de sju finalisterna som kan vinna den internationella utmärkelsen Årets Bil 2013. Innan dess kommer du att kunna se en serie filmer med alla kandidater här på Vi Bilägares webbplats.

Klicka på videofönstret ovan för att se en presentation av Kia Cee'd.

Läs också:
Provkörning: Kia Cee´d SW

Se tidigare filmer:
Mitsubishi Outlander – kandidat till Årets Bil 2013
Volkswagen Golf – kandidat till Årets Bil 2013

Skoda Rapid – kandidat till Årets Bil 2013

Mercedes SL – kandidat till Årets Bil 2013


Diskutera: Vad tycker du om nya Kia Cee'd?

Årets Bil 2013:

Årets Bil – eller "Car of the year" – delas ut av en jury bestående av 58 motorjournalister från 23 europeiska länder. Vi Bilägares Tommy Wahlström är en av tre svenska representanter i juryn.

För att vara med i omröstningen måste en bil vara helt eller till väsentliga delar ny och gå att köpa i minst fem europeiska länder innan året är slut. Den uppskattade försäljningen måste dessutom överstiga 5 000 bilar per år.

Preliminär kandidatlista:
Audi A3
BMW 3-serie
Chevrolet Malibu
Dacia Lodgy
Fiat 500L
Ford B-Max
Honda CR-V
Hyundai Santa Fe
Hyundai i30
Kia Cee'd
Kia Optima
Mazda 6
Mercedes A-klass
Mercedes SL
Peugeot 4008/Citroën C4 Aircross/Mitsubishi ASX
Mitsubishi Outlander
Opel Adam
Opel Mokka
Peugeot 208
Porsche Boxster
Renault Clio
Skoda Rapid/Seat Toledo
Range Rover
Subaru BRZ/Toyota GT86
Subaru XV
Subaru Impreza
Toyota Prius Plug-in Hybrid
Toyota Prius+
Volkswagen Golf
Volvo V40
Volvo V60 Plug-in Hybrid

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-11-09 16:17
thomasakalla

Hoppas den vinner! Den är lik Volvo V40 fast mycket billigare:)

#2 • Uppdaterat: 2012-11-09 19:07
S-E S

Varför inte en Korean i år när Simca, Fiat mfl har blivit årets bil tidigare?

#3 • Uppdaterat: 2012-11-09 19:11
056 (ej verifierad)

"Varför inte en Korean i år när Simca, Fiat mfl har blivit årets bil tidigare?"
Fniss..

#4 • Uppdaterat: 2012-11-10 00:44
IngoS

Designad i Frankfurt, utvecklad i Rüsselsheim och tillverkad i Slovakien. Utvecklad för europeiska marknaden....

#5 • Uppdaterat: 2012-11-11 09:57
mcregor (ej verifierad)

Det enda nya är väl i stort sett formgivningen - eller har jag förstått det fel ? Några tekniska framsteg av "höjd" ser jag knappast i denna bil. V40 har ju i alla fall en hel del säkerhets-system som tyvärr verkar saknas helt i Ceed. Sen är nog Ceed, i alla fall i kombi-utförandet, rymligare men det är ju i sig inget som bör ge en Årets Bil-titel. Sen är den kanske inte sååå mycket billigare än många andra bilar heller - det gäller som vanligt att jämföra äpplen med äpplen. "Från-priser" säger sällan speciellt mycket och utrustningen kan variera högst drastiskt mellan olika modeller i de billigaste versionerna.

#6 • Uppdaterat: 2012-11-12 14:05
Raphael

Kia, precis som Hyundai, lånar former från Peugeot (märks tydligast med 5-dörrars). Inte längre billiga utan kostar som sina konkurrenter. Kompetent vardagstransport men utan den där skärpan eller extra pricken över i som ger en Årets bil. Helt enkelt för mycket Ford av det hela, och det var ju länge sedan en Ford vann...

#7 • Uppdaterat: 2012-11-12 15:05
rac

*Kia, precis som Hyundai, lånar former
*Inte längre billiga utan kostar som sina konkurrenter
*Kompetent vardagstransport men utan den där skärpan
Men säljer bilar som folk verkar vilja ha o med vinst.Och stärker sina marknadsandelar. Inte illa

#8 • Uppdaterat: 2012-11-12 23:15
S-E S

Yes 056, visst kan man fnissa när man ser tillbaka på alla de mindre lyckade konstruktioner som genom åren har blivit "årets bil". I detta avseende verkar inte motorjournalisterna ha mer bilkunskap än medelsvensson, om ens det. Därför föreslår jag en Korean, men jag borde föreslagit en Rumän om detta åretsbil-val ska hållas på samma jämna nivå som i flertalet tidigare år? Synd att "årets bil" inte fanns i mitten av 50-talet, då hade kanske det norska bilmärket Troll varit en av toppkandidaterna? Den tillverkades visst i drygt 15 ex innan KK. Kostade ca 17 000 kr då om jag minns rätt och ganska futuristisk med en "avancerad" 2-taktare. En riktig toppkandidat. Ser förresten fram emot haverirapporten när årets vinnare möter sin första älg nos mot buk!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.