Den 17 december tillkännages de sju finalisterna som kan vinna den internationella utmärkelsen Årets Bil 2013. Innan dess kommer du att kunna se en serie filmer med alla kandidater här på Vi Bilägares webbplats.
Klicka på videofönstret ovan för att se en presentation av Peugeot 208.
Läs också:
Biltest: Audi A1 Sportback, Peugeot 208, Suzuki Swift
Provkörning: Peugeot 208
Nya Peugeot 208 – rapport från provkörningen
Se tidigare filmer:
Hyundai Santa Fe – kandidat till Årets Bil 2013
Ford B-Max – kandidat till Årets Bil 2013
Volvo V40 – kandidat till Årets Bil 2013
Mercedes A-klass – kandidat till Årets Bil 2013
Kia Cee'd – kandidat till Årets Bil 2013
Mitsubishi Outlander – kandidat till Årets Bil 2013
Volkswagen Golf – kandidat till Årets Bil 2013
Skoda Rapid – kandidat till Årets Bil 2013
Mercedes SL – kandidat till Årets Bil 2013
Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 208?
Årets Bil – eller "Car of the year" – delas ut av en jury bestående av 58 motorjournalister från 23 europeiska länder. Vi Bilägares Tommy Wahlström är en av tre svenska representanter i juryn.
För att vara med i omröstningen måste en bil vara helt eller till väsentliga delar ny och gå att köpa i minst fem europeiska länder innan året är slut. Den uppskattade försäljningen måste dessutom överstiga 5 000 bilar per år.
Preliminär kandidatlista:
Audi A3
BMW 3-serie
Chevrolet Malibu
Dacia Lodgy
Fiat 500L
Ford B-Max
Honda CR-V
Hyundai Santa Fe
Hyundai i30
Kia Cee'd
Kia Optima
Mazda 6
Mercedes A-klass
Mercedes SL
Peugeot 4008/Citroën C4 Aircross/Mitsubishi ASX
Mitsubishi Outlander
Opel Adam
Opel Mokka
Peugeot 208
Porsche Boxster
Renault Clio
Skoda Rapid/Seat Toledo
Range Rover
Subaru BRZ/Toyota GT86
Subaru XV
Subaru Impreza
Toyota Prius Plug-in Hybrid
Toyota Prius+
Volkswagen Golf
Volvo V40
Volvo V60 Plug-in Hybrid
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En annorlunda småbil som vågar gå mot strömmen. Mindre, lättare och rymligare. Ingen revolution snarare evolution, men ändå ett trendbrott. En mycket bra och kompetent bil som vågar sticka ut. Rolig att köra med mycket bra vägegenskaper. Denna borde hamna på prispallen, även om den inte är min personliga vinnare.
Har man inte problem innan så kan man ju alltid skaffa sig en sån här....:)
Nu tror jag att vår vän Simon har missat vad det är för bil, det är alltså ingen Toyota vi talar om nu. Men om det hade varit en Toyota så hade jag förstått kommentaren... apropå att skaffa sig problem.
Ser ut att vara en trevlig liten bil. Snygg som få i klassen med. Men de har en del att bevisa på kvalitetsfronten.
Verkar både snygg och vettig.
Men det där att se instrumenten, som dessutom är små, ovanför ratten fungerar inte för alla.
Synd att man inte behöver en andra bil, för om vi skulle det så skulle jag absolut kolla bättre på denna.... Jag är inte orolig för Peugeots kvallitet men det enda som dom behöver bli bättre på är deras rostskydd, annars så håller kvaliteten lika bra som alla andra bilar.
Har inte kört den, men.. tror att det där med instrumenten är en vanesak. En del gillar ju till och med att ha instrumenten i mitten och då sitter de knappast bakom ratten...
Jag upplever ofta att rattkransen skymmer vissa delar av instrumenteringen, särskilt som en del modeller har hastighetsmätare och varvräknare brett isär.
Men OK, det finns ju också förare som gillar att ligga ner och gömma sig bakom ratten, de kanske inte trivs här. Vi andra som tycker det är bättre att sitta och se bra har säkert inga större problem. Personligen kör jag ingen formelbil på vägen, så jag ser ingen anledning till att ligga ner och köra...
Dålig rostskydd? Kanske enligt Vib men dom försöker ju bara analysera sej fram och det räcker tyvärr inte långt...
Vi ha en 207:a med 1.6 diesel (2007 början av året) och den har ju varit helt suveränt driftsäker om man jämför med vad många tror om franska. 75000 km körd och bromsklossarna bak är utbytta, inget annat. Har också kört 208:an och den skiljer sej verkligen från 207:an, som faktiskt var kul att köra bara man har en motor med tillräckligt kraft. 208:ans fjädring är mera åt premium/lyx -hållet (okänslig mot ojämnheter) än sport men klarar ändå av att vara kul att ratta ifall en kurvig väg sticker fram. Den lilla ratten är något jag önskar vår 207:a redan hade haft, känns onödigt stor efter en tur i 208:an.
Ett problem har bägge 207 och 208, har man stora fötter så kan det bli trångt vid pedalerna. Ett annat är att får man Xenon-ljus? Kanske till GTi/XY "premium" -modellerna?
Peugeot 208 vann Teknikens Världs småbilstest i somras, med 3-cyl motor som är den bästa och trevligaste. Komfort som i en skön stor bil, låg ljudnivå, utmärkta köregenskaper och bränslesnål. Hög kvalitet på material och inredning. Ratten och instrumentering en vanesak, en liten ratt gör att man får mer närkontakt med bilen och körupplevelsen vilket många uppskattar. Gällande rostskyddet så har Peugeot bra och tjock plåt och riktig galvanisering i sina modeller (inte den tunna variant som många andra använder). Tittar vi på statistik över rostskydd enligt Bilprovningen så är det Ford som hamnar uselt till. Och vi har ju många rapporter om dåligt rostskydd för Mercedes, för Kia som släpper lacken och blästras hårt osv. Det är sällsynt med problem med Peugeots rostskydd, så det är en non-issue.
Det är sant... igentligen så har man inte hört att rostskyddet varit så stort problem på Peugeot. När Vibilägare skriver om sitt rostskydd så tar jag det med en nypa salt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.