Nästa artikel
Peugeot 3008 återkallas för pedalbyte
Långtest

Peugeot 3008 återkallas för pedalbyte

Publicerad 14 maj 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Vi Bilägares långtestbil Peugeot 3008 återkallas på grund av problem med kopplingspedalen. Totalt berörs 137 bilar i Sverige.

Vi Bilägares Peugeot 3008 har rullat över 11 000 mil utan driftstörningar och för att förebygga sådana har fabriken nyligen gått ut med en recall, en så kallad inkallelsekampanj där ägarna uppmanas att ta kontakt med sin auktoriserade verkstad för att få kopplingspedalen utbytt.

Det handlar inte om någon säkerhetskampanj utan mer om en teknisk modifiering. Fabriken har upptäckt svagheter i förbindelsen mellan kopplingspedalen och kopplingscylindern.

Kampanjen har initierats sedan rapporter från verkstäder och bilägare kommit in om svagheter med funktionen. I Sverige har ännu inga kända fall påträffats och här hemma rör det sig om totalt 137 inkallade bilar.

Enligt Peugeots tekniska avdelning är det inget fel med mjukvaran, utan problemet är av mekanisk karaktär. Peugeot-kunderna får kopplingspedalen utbytt kostnadsfritt, men måste ändå ta sig till sin auktoriserade verkstad, en olägenhet i sig. Men självklart är det bra med en inkallelsekampanj, allra helst för de ägare som har bilar där nybilsgarantierna gått ut.

Det är ingen självklarhet att fabrikanter tar ansvar för produktfel, utan ofta får kunderna efter garantitidens utgång hoppas på goodwill eller om felen kan klassas som maskinskada och därmed gå på försäkringen. Men då tillkommer förstås alltid en självrisk.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeots återkallelse?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 3008 1,6 HDi

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Peugeot 3008

Modell: 1,6 HDi

Årsmodell: 2010

Inköpspris: 255 900

Aktuell körsträcka: 11 291 mil

Förbrukning (dek.): 5,1 l/100 km

Förbrukning (ViB:s): 6,1 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi tolv långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

BMW 118d, 2012

Hyundai i40, 2012

Mercedes B180, 2012

Opel Ampera, 2012

Volkswagen Up, 2012

Dacia Duster, 2011

Ford C-Max, 2011

Volvo V60, 2011

Opel Astra, 2010

Peugeot 3008, 2010

Volvo V70, 2008

Kia Cee'd, 2007

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-05-14 14:42
Swemba

Undrar när den första bilen byggd runt öppen källkod kommer? :-)
Där man själv kan konfigurera och modifiera all elektronik.

#9 • Uppdaterat: 2013-05-14 14:47
Hackenbush

Swemba, Apple kommer snart ut med en iCar. :-)

#a • Uppdaterat: 2013-05-14 15:47
quattron

Raphael, du konstaterar att 3008 har rullat utan driftstörningar, det stämmer inte eftersom det finns separat artikel om att den behövde starthjälp och nytt batteri för 2918:-. Petitess som kan drabba alla, men det var en driftstörning. Och priset för batteriet är helt i klass med de förhatliga tyskarna!! Kommenterar inte vidare det ständigt pågående skoskavet om VAG´s alla problem. Jag har tyvärr inte längre Audi men var det något problem, garanti eller ej, stod man i givakt. Det var min erfarenhet, tydligen har du andra?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.