Nästa artikel
Bilfrågan: Dags för en saklig diskussion om framtidens bilar?
Bilfrågan

Bilfrågan: Dags för en saklig diskussion om framtidens bilar?

Publicerad 30 november 2018 (uppdaterad 6 november 2020)
”Det är alldeles uppenbart att en lösning inte finns. Hur ska strömmen räcka till?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Är det inte på tiden att man diskuterar framtidens bilar och drivmedel på ett sakligt sätt? Det är alldeles uppenbart att en lösning på framtidens drivmedel inte finns.  
Hur ska strömmen räcka till både uppvärmning och laddning av batterierna?
När det gäller elbilar, varför redovisar man inte de verkliga kostnaderna? Vad jag har sett så är det ingen som tar upp den beskattning som ligger på vanligt fossilt bränsle cirka tio kronor litern och som bekostar underhållet av våra vägar. Det är väl ändå ingen som tror att denna skatt kommer att utebli på elbilarna och då kommer milkostnaden se helt annorlunda ut. 
För en tid sedan skrevs det i er tidning om att tekniker på Bosch hade kommit fram till en lösning på dieselbilarnas högre kväveoxidutsläpp? Hur har det gått? Fortfarande säljs det många dieselbilar som kommer att rulla på våra vägar i många år framöver och orsaka stora utsläpp om inte myndigheterna kommer att göra det olönsamt att fortsätta köra på fossilt bränsle. Vart tog etanoldebatten vägen, som ändå var ett bränsle som var utsläppsneutralt?
Thomas Richardsson

Svar:
Svåra frågor att klara på begränsat utrymme. Elnätet i storstäder är i dag absolut inte anpassat för de stora mängder energi som krävs om elbilar ska börja laddas i varje garage och p-plats. Men tillgången på elektricitet kommer att räcka för elbilar, uppger branschorganisationen för energibolagen, Svensk Energi. Samtidigt varnar Svenska Kraftnät som är en myndighet för elöverföringssystemet för att marginalen i svenska elförsörjningen krymper och att Sverige kan få ett elunderskott redan i vinter! Om effektbalansen går ihop återstår att se. Fordonsskatt och bränsleskatter ska betala för de kostnader som trafiken orsakar. Men i takt med att allt fler börjar köra elbilar så minskar statens inkomster från bränsleskatterna. Det kommer man självklart att kompensera sig för på ett eller annat sätt. IVL, Svenska Miljöinstitutet, utreder för närvarande i ett tvåårigt projekt ”kilometerskatt för en effektiv vägtrafik”, som tar avstamp just i den framtida ökningen av elbilar. Så även om vi investerar i dyra elbilar blir det inte nödvändigtvis billigare att köra med dem, men förhoppningsvis med avsevärt minskat miljöavtryck. 
När det gäller Boschs utspel – det tar tid att utveckla och testa. Och tekniken måste fram snabbt om den ska bli aktuell. När det över huvud taget gäller diesel så kan man också här vinna mycket på alternativa bränslen. Alla dieselbussar körs nu på biodiesel i Stockholm. Vi står inför en stor förändring men det är inte lätt att sia om hur snabbt det går eller hur mycket det verkligen kommer att kosta att köra med de olika alternativen.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur tror du att framtiden kommer att se ut när det gäller elbilar och laddning?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2018-11-30 10:12
Kricko

Ah, Närsynt blockerad, skönt - nu går det ju att läsa på forumet igen. Mäkinens andra stycke pekar på en intressant iakttagelse (eller snarare spådom) om bilägande - att framtidsmänniskan som inte har samma känslomässiga bindning till bilen som vi har inte kommer att äga någon bil alls. Istället efterfrågas mobilitetstjänster. Läste någon rapport för ett par år sedan där persontransportkilometerna spåddes (ungefär, kommer inte ihåg exakt) fördubblas till år 2040, samtidigt som nybilsförsäljningen halveras. Inte så svårförenligt om man beaktar att nyttjandegraden på dagens bilar ligger på runt 4-5 %.

Apropå artikeln så nej, skiftet till eldrivna transporter utgör inget problem alls för elnätet annat än ytterst lokalt. Energitillgången är en annan sak och där kan det uppstå brister precis som det gör idag. Men att det inte skulle gå att lösa genom antingen effektivisering eller ökad produktion eller båda känns inte särskilt troligt. Länken till Svensk Energi är bra och visar vad effektivisering kan ge: hela bilparken omställd till el beräknas använda 13 TWh, utfasning av en så korkad sak som glödlampor sparar 2 TWh...

#9 • Uppdaterat: 2018-11-30 10:28
saabnisse

Jag skrev det här i en annan tråd, men jag lägger in det här där det kanske passar bättre.
"Jag jobbar själv i ett företag som har elproduktion, men nu har driften legat nere i flera veckor p.g.a. vattenbrist och det är något som delas med flera elproducenter som är beroende av vattenkraft.
Det är svårt att styra nederbörd!
Och visst kommer det att bli svårt att ersätta den energi som kärnkraftverken ger när de ska avvecklas.
Vindkraft är inte särskilt vacker och fungerar inte vid vindstilla, solenergin är ju statisk, är inte särskilt störande, men har ju en väldigt marginell betydelse även om intresset ökar.
Båda dessa energisystem kräver ju dessutom någon form av lagringssystem för energiutjämning.
En del el kommer från kraftvärmeverk, men där har vissa subvalida kommuner avstått elproduktion och enbart satsat på värme.
Men det stora problemet ligger i distributionen av el.
Vårt kraftnät är inte dimensionerat för den ökande energianvändningen och det kommer att krävas en omfattande och dyr utbyggnad.
Och även den som är vidsynt och öppen för förändringar måste inse att det föreligger stora kostsamma problem här."

#a • Uppdaterat: 2018-11-30 10:28
Styggavargen

Jag tror det inte är hållbart att bilar skall dra så mycket energi som idag. Det kommer inte att fungera om alla skall köra runt i en två ton tung bil, oavsett om det är SUV eller ej. Om några tiotals år kommer de skratta åt historier där folk kör runt i en klumpig ful SUV. Det går att göra saker på annorlunda sätt, nya material, ny teknologi samt att vad jag tror blir största utmaningen, att ändra folks beteende och istället få oss att samarbeta (typ samåkning mm).

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.