Om många går över till elbilar förlorar staten skatteintänkter från fossila bränslen. En så kallad kilometerskatt kan användas för att kompensera för bortfallet.
Systemet ska råda bot på glesbygds- och storstadsproblem – men också användas för att beskatta elbilar.
IVL Svenska Miljöinstitutet har tillsammans med Chalmers tekniska högskola fått forskningsstöd av Energimyndigheten för att under två års tid ta reda på om det går att ersätta dagens bränsleskatt med kilometerskatt istället. Tanken är att det ska bli dyrare att köra en smutsig bil under trängseltid i storstäder, medan det är mer gynnsamt att köra en ren bil i glesbygd. På så sätt ska man kunna bota det så kallade Pajala/Stockholmssyndromet.
Men det finns en baktanke med idén om kilometerskatt. Det är att kompensera för det skattebortfall som skulle uppstå om majoriteten av befolkningen gav upp fossildrivna bilar.
– Vi går mot en allt mer automatiserad och elektrifierad fordonsflotta, vilket i grunden är positivt, men när den fossildrivna biltrafiken minskar och vi tankar mindre bensin och diesel kan skatteintäkterna minska. Samtidigt finns också en risk att körsträckorna ökar, i takt med att självkörande fordon blir lättillgängliga och billiga, säger Anders Roth, projektledare och expert hållbar mobilitet vid IVL.
Kilometerskatten ska alltså både minska utsläpp och trängsel samtidigt som den kompenserar för uteblivna skatter. Utredarna ska därför ta fram olika alternativ för hur ett kilometerbaserat avgiftssystem kan se ut och utarbeta en metod för hur man kan räkna på ett avståndsbaserat skattesystem på både för Sverige som helhet och för städer.
Diskutera: Vad tycker du om idén med kilometerskatt på personbilar?
Men det finns en baktanke med idén om kilometerskatt. Det är att kompensera för det skattebortfall som skulle uppstå om majoriteten av befolkningen gav upp fossildrivna bilar.
– Vi går mot en allt mer automatiserad och elektrifierad fordonsflotta, vilket i grunden är positivt, men när den fossildrivna biltrafiken minskar och vi tankar mindre bensin och diesel kan skatteintäkterna minska. Samtidigt finns också en risk att körsträckorna ökar, i takt med att självkörande fordon blir lättillgängliga och billiga, säger Anders Roth, projektledare och expert hållbar mobilitet vid IVL.
Kilometerskatten ska alltså både minska utsläpp och trängsel samtidigt som den kompenserar för uteblivna skatter. Utredarna ska därför ta fram olika alternativ för hur ett kilometerbaserat avgiftssystem kan se ut och utarbeta en metod för hur man kan räkna på ett avståndsbaserat skattesystem på både för Sverige som helhet och för städer.
Diskutera: Vad tycker du om idén med kilometerskatt på personbilar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
staten har bestämt att skatta bort bilarna
Skulle vara enklare att höja fordonsskatten.
En rimlig nivå på en ren elbil vore ca 12,000 kr per år, alltså 1,000 kr i månaden.
En laddhybrid kunde vara hälften, ca 6,000 kr per år, alltså 500 kr i månaden.
Jag såg att Tibor Blomhäll har räknat på hur mycket kilometerskatt som behövs för att täcka inkomstbortfallet för att byta ut fossilbilar mot elbilar. Jag har inte kontrollerat siffrorna, men nånstans runt 4 kr/mil, menar han.
http://teslaclubsweden.se/kilometerskatt/
Äntligen något som på allvar sätter fart på omställningen till elbilar! Ironi, om nu någon missar det, tycker man aldrig upphör att förvånas, staten ger supermiljöpremie, den ska dessutom höjas så att fler ska bli lockade av en elbil, rätt tänker de flesta då utsläppen lokalt åtminstone minskar/försvinner, men moroten i ena handen äts troligen med råge upp av åsnan i den andra handen (kilometerskatt). Kan vi räkna med en uppgång av dieselbilar igen? Kommer hybrider att få kilometerskatt med kommande förslag, eller plug-in hybrider?
Bra initiativ att utreda detta, att straffa en elbilsbilist med en galen schablonsumma i skatt som inte kör så mkt är allt annat än rättvist.
Kilometerskatt i kombination med fordonsskatt tycker jag låter som en bra lösning framåt för alla typer av bilar.
Ja, där kom den, precis som jag förutspådde i en annan tråd. Och vad ska man skylla denna skattehöjning på då? Tänk om våra styrande hade varit så ärliga och rakryggade att dom erkänt de höga skatterna på fossilbränsle var för pengarna och inget annat. Tror förresten att vi inom en inte alltför avlägsen framtid kommer att läsa om den stora elbilsbluffen. Har sett siffror som säger att tillverkningen av ett batteri till en elbil är lika miljöförstörande som 18 000 mil med en dieselbil. Sant eller inte, men något ligger det säkert i det. Och vad händer när alla en kall vinternatt skall ladda sina bilar och landet står utan kärnkraft. Står vi då inför en uppstart av våra gamla kolkraftverk igen? Det har faktiskt redan hänt så det är ingen utopi. I veckan hämtar jag förresten ut min nya diesel
Högra handen ger, vänster hand tar...
Var hittar du högra handen?
@tjalle, i kakburken?
Nja, supermiljöpremien ligger nog bra till för högern...
bra
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.