Nästa artikel
Bilfrågan: Bättre med manuell 4WD?
Bilfrågan

Bilfrågan: Bättre med manuell 4WD?

Publicerad 20 april 2017 (uppdaterad 28 april 2021)
Frågeställaren undrar varför inte fler biltillverkare väljer att ha inkopplingsbar fyrhjulsdrift, eftersom det borde spara bränsle. Men enligt Vi Bilägares expert ger inte detta lägre förbrukning.
”Finns det någon nackdel med manuellt inkopplingsbar fyrhjulsdrift?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag undrar varför de europeiska biltillverkarna inte gör bilar med fyrhjulsdrift som kan slås av och på manuellt som det går att göra i vissa asiatiska och amerikanska bilmärken. Vore inte detta väldigt fördelaktigt i Norden där man bara har användning av fyrhjulsdrift några dagar om året? Då skulle man ju slippa slösa bränsle på fyrhjulsdriften resten av året. Eller finns det någon nackdel med manuellt inkopplingsbar fyrhjulsdrift?
Oskar
 
Svar:
Manuellt inkopplingsbar fyrhjulsdrift ger inte lägre bränsleförbrukning. Tvärtom. Bilar med automatisk fyrhjulsdrift har ofta lägre förbrukning. Det är förklaringen till varför många europeiska biltillverkare har valt automatisk 4WD. I en del bilar med automatisk 4WD driver bilen med framhjulen vid normalkörning på torrt underlag. Det krävs hjulspinn eller tvära styrutslag för att bakhjulens drivning ska aktiveras.
För bränsleekonomin hos en fyrhjulsdriven bil gör det inte så stor skillnad om alla hjul driver eller bara två. Den extra vikten med drivaxlar som ger ökad förbrukning finns ju ändå.
Jämfört med en bil med automatisk 4WD kan en med manuellt inkopplingsbar drivning (som en amerikansk suv eller pickup) dra mer bränsle. Den manuellt inkopplade fyrhjulsdriften har ofta en lågväxel, vilken gör bilen bättre i terrängkörning men också tyngre.
4WD-system som är utformade för att spara bränsle (genom viktbesparing) är dock i regel inte lika effektiva som system där framkomligheten prioriteras.
Christian Ellmark
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2017-04-20 17:27
Raphael

Många bilar med automatisk inkoppling har även möjlighet till manuell inkoppling, och även möjlighet att frånkoppla automatiken så den alltid är framhjulsdriven. Jag förstår inte problematiken riktigt... Sen har ju även flera asiatiska modeller automatisk inkoppling, så det gäller inte bara europeiska märken.

#9 • Uppdaterat: 2017-04-20 17:30
mso 1000

Beredd att hålla med vargen mfl. Folk har en övertro på 4wd.Såklart det finns behov som släp dragare, jägare och typ folk som skall vid sidan av vägen och besvärliga uppfarter osv osv. Men tveksamt om alla behöver det. Sunt förnuft och riktiga vinterdäck är det bästa för dom flesta. Men så klart handlaren får Ju in några %mer slantar ju fler han lurar på 4wd Och som sagt vad folk än säger så tar bilen i fråga mer soppa med 4wd.

#a • Uppdaterat: 2017-04-20 17:45
Roger Skagerström1

Privat klarar jag mig med framhjulsdrift. Men i jobbet hade det varit kört utan 4Motion. Och bor man på landet och inte kan lita på att det plogas automagiskt så är det nog jäkligt gött med.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.