Nästa artikel
Bilfrågan: Varför är oljan så dyr?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför är oljan så dyr?

Publicerad 5 oktober 2015 (uppdaterad 10 november 2020)
Oljebytet på min bil kostade över 2 000 kronor, är det rimligt? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har alltid själv bytt olja och filter på min Opel Omega från år 2000. Oljan köpte jag på Biltema. Detta funkade bra och jag sålde bilen vidare efter 23 000 mil. Istället köpte jag en nästan ny Opel Insignia diesel. Nu bytte jag olja hos en certifierad verkstad och häpnade över priset.

Bytet kostade 682 kr och 4,5 l 5W-30 olja 230 kronor per liter: 1 035 kr! Därtill kom miljöavgift på 50 kr och filter för 262 kr. Totalt gick bytet på 2 071 kr.

Är detta rimligt? Jag överväger starkt att börja byta olja själv för att nå ner till en rimlig kostnad på cirka 500 kr. Gör jag rätt?

Anders

Svar:
I din nya bil fick du helsyntetisk olja och den är betydligt dyrare än den mineralolja som du använde tidigare. Men syntetoljan har också betydligt bättre egenskaper. Den ger lägre friktion i motorn, vilket spar bränsle, den smörjer bättre vid kallstart och håller motorn ren från oxidationsslam och syror.

Din 14 år gamla bilmotor klarade sig fint med mineralolja, men dagens moderna och effektiva turbomotorer behöver bättre smörjning och kylning. Vilken olja du ska hälla i Insignian står i instruktionsboken. Du kan också gå in på oljebolagens hemsidor där du knappar in registreringsnummer och får råd om vilken produkt du ska använda. 

Byta olja och filter kan du förstås göra själv så slipper du verkstadens arbetskostnad och påslag. Men vid den årliga servicen vill nog verkstaden se bevis på att du använt godkända produkter för att sätta stämpel i serviceboken.

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Byter du olja själv?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-10-05 10:10
PREVIA

Moderna och effektiva turbomotorer? Menar Marianne att en mindre motor som man pressar hårt med en turbo är en effektivare motor? Det enda som är modernt med en turbomotor är väl att den har ett nyare tillverkningsdatum än tidigare motorer utan turbo.

#9 • Uppdaterat: 2015-10-05 10:47
duccedriver

Jag är glad att jag aldrig ägt en bil med garantier, på så vis har jag sluppit bli uppskörtad på det viset, jag hade blivit ilsken över räkningen.....
Ibland kör jag till tyskland, då brukar jag ta oljebyte, däck osv.....
Oljebytet med syntetolja kostar ungefär som oljan och filtret på mekonomen....
Däcken kan vara neråt halva priset.....
Och, tyskland är väl inget utpräglat lågprisland......

#a • Uppdaterat: 2015-10-05 16:22
N-iklas

Tja då vet man att det i varje fall rullar en helt säker Omega med sliten motor som drar olja där ute hos någon lurad stackare som säkert betalade för mycket.
Och Omega har dessutom nästan alltid drag, en helrenovering är nödvändig efter sådan misshandel som olja från "Biltema" - fullkomligt vidrigt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.