Nästa artikel
Bilfrågan: Bot mot viberande bromsskivor?
Bilfrågan

Bilfrågan: Bot mot viberande bromsskivor?

Publicerad 25 februari 2014 (uppdaterad 25 februari 2014)
"Jag har problem med bromsskivor som vibrerar vid inbromsning. Finns det någon lösning?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Jag har problem med bromsskivor som vibrerar vid inbromsning, speciellt vid lite högre hastighet, exempelvis vid avfart/inbromsning från motorväg. Det känns som ojämn bromsverkan även vid lägre hastighet.

De bilar jag köpt nya är Audi 100 Quattro, Volvo 945, Mitsubishi Pajero Sport, Ford Maverick. De har alla gett mig problem med vibrerande bromsar. Det är alltid fram som problemet uppstår.

Har sökt på nätet men inte lyckats hitta en lösning. Det jag hittat är att inte hålla foten på bromsen efter hård inbromsning, vid exempelvis stoppljus, inte dra hjulmuttrar för hårt och undvika vatten på varma bromsar. Har testat allt detta utan resultat.

Har bytt till nya skivor och svarvat befintliga skivor – men problemet uppstår ändå efter en tid. Vilka erfarenheter har Vi Bilägare kring detta?

Jonny Heyman

SVAR:
Tyvärr är detta en av skivbromsarnas nackdelar. Felet kan ibland uppstå på nästan nya skivor, ibland efter många tusen mils körning och ibland inte alls. Inget bra motmedel finns heller. Möjligen kan det hjälpa att prova olika leverantörer av skivor men det är inte det lättaste om man ska hålla sig till originaldelar.

Enda trösten i sammanhanget är att en måttligt vibrerande skiva ofta har samma bromsverkan som en som är okej.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Fredrik Diits Vikström, Anders Helgesson, Tommy Wahlström och Maria Dahlin.

Du kan lyssna i spelaren genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!

Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!

Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2014-02-26 17:21
Peter Tenglund

Dom gånger jag har haft vibrerande bromsar på min Volvo 940 så har nästan alltid en eller två glidpinnar i bromsoket fastnat, d.v.s. bromsoket kan inte glida.

Då blir bromspedalen mycket känsligare för skeva skivor ty ett glidok kan kompensera för en skev skiva. Även ett ok med en kolv på var sin sida kan utföra denna kompensation med hjälp av oljan. Ett glidok som inte glider kan inte kompensera.

Och oss emellan, även nya skivor är lite skeva p.g.a. tillverkningstolerans.

Kolla att dina främre bromsok kan glida lätt.

#9 • Uppdaterat: 2014-03-08 15:54
Bosse1

Den enda bilen jag behövt byta skivor på är min nuvarande Chrysler Sebring från 2005 (jag skaffade min första bil 1982). Det var ju vansinnigt vad ratt och bromspedal vibrerade i bilen och värre blev det ju varmare skivorna blev. Efter byte av skivor och belägg i förra veckan är problemen försvunna. Bilen har rullat 14 000 mil. Jag tror att bilens tyngd i fronten med en V6:a gör sitt till. Skivorna är ju dock ventilerade, dubbla med luftspalt emellan. Beläggen är de största jag någonsin sett monterade på en personbil.

Ett sätt att få värmeskiftningar är att köra in i en biltvätt med underspolning. Snacka om att snabbt kyla ner och ändra temperaturen på stekheta skivor.

#a • Uppdaterat: 2015-11-18 06:21
VW Polo 2012

Hej Minimats1 #8. Jag vill bara tala om att det finns bilar vars "handbroms" tar på framhjulen, samt andra bilar som har skivor bak men ändå har separata SMÅ trumbromsar parallellt bak. Så ditt tips fungerar inte i dessa fall.
mvh VW Polo 2012

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.