Nästa artikel
Bilfrågan: Är de nya däcken sämre?
Bilfrågan

Bilfrågan: Är de nya däcken sämre?

Publicerad 1 mars 2013 (uppdaterad 1 mars 2013)
"De ursprungliga däcken höll i åtta säsonger, de nya i tre. Normalt att kvaliteten är så ojämn?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag köpte min bil i februari 2002, utrustad med vinter- och sommardäck. Jag körde på sommardäcken säsongerna 2002–2009. Då bytte jag till nya sommardäck av exakt samma fabrikat och dimension. Jag körde sedan säsongerna 2010–2012, då däcken är nedslitna. Påpekande görs vid bilprovningens kontrollbesiktning.

De ursprungliga däcken höll alltså i åtta säsonger, de nya i tre. Jag har kört på samma sätt, bilen rullar cirka 1 500 mil årligen, med körning i huvudsak till lantstället. Är det normalt att kvaliteten på däck är så ojämn?

Staffan Olsson

SVAR:
Förklaringen till detta ligger i bilens hjulvinklar. Hjulvinklarna ändras och behöver kontrolleras regelbundet. Men även om hjulvinklarna står rätt slits hjulupphängningens bussningar och leder med milen till att hjulvinklarna ändras vid körning. Vinkelfelen gör att däcket inte jobbar på samma sätt som när bilen var ny, vilket förkortar livslängden.

Torbjörn Holst, Däckia

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-03-02 11:42
KaptenOberkommando

Det här text och bild i kombination är inte ViBilägares starka sida. Allt som oftast visas fel bilmodell eller liknande jämfört med vad texten handlar om. Här visas lastbilsdäck när frågan handlar om personbilsdäck.

#9 • Uppdaterat: 2013-03-02 12:29
S-E S

I mitt fall påstås det att jag accelererar för hårt i kombination med stort vridmoment? (1,6 l diesel på 115 hk och automat, och i bästa fall 0-100 på 12 sek). Är det möjligt?
Genom åren har jag märkt att däckhandlare ofta skyller på "hjulvinklarna" i stället för att erkänna bristande eller ojämn kvalitet.
Konstigast var det den gången framdäcken slets snabbt och jag satte bakdäcken fram, varmed det stora slitage upphörde! Det var samma fabrikat och dimension på alla hjulen, men olika tillverkningsår och land!

#a • Uppdaterat: 2013-03-02 12:45
JorgenE

Att det har ändrats friskt bland gumminblandningarna är väl känt.
På Michelin Energy med DOT 2008 körde jag ett osannolikt antal mil, men nu hör jag från flera att det blivit mycket mindre slitstarkt.
Jag köpte nya Continental EcoContact 195/65-15V, och efter 800 mil så hade TVÅ millimeter försvunnit! Detta med en slö gammal diesel med perfekta hjulinställningar, alltid körd med ägg under pedalen.

Någonting säger mig att däcktillverkarna troligtvis under första tiden tillverkar en däckmodell med en mkt bra slitstyrka för att få bra i tester och för att kunderna ska komma åter, och efter någon tid så ändras gummiblandningen så att de ska ta slut fortare.
Och nej... det har mest troligt ingenting med våtegenskaperna att göra eftersom de ofta behåller snarlika våtegenskaper efter förändringen av gummiblandningen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.