På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Jag har just köpt en ny bil och kontrollerade då varningstriangeln. Den hade en reflekterande plastram och innanför denna en reflekterande väv och sedan ett par utfällbara små ben. Det som slog mig var den låga vikten. Det föreföll mig att den skulle blåsa bort redan av vinddraget från första bästa passerande bil. Självklart även av naturlig blåst. För en del år sedan skulle godkända trianglar ha en ganska ansenlig vikt för att just kunna stå kvar.
Hur har detta ändrats så snabbt och så drastiskt? Är det ytterligare något dumt påhitt från EU? Jag föredrar faktiskt att för säkerhets skull också ha en äldre triangel med mig i bilen. Är de tillåtna?
Bo Johansson
SVAR:
Det finns ett ECE-reglemente även för varningstrianglar. Där fastställs bland annat hur varningstriangeln ska motstå vind. Detta testas i en vindtunnel och går i korthet ut på att triangeln ska motstå en vind på 60 km/tim i tre minuter utan att ramla omkull eller vrida sig mer än tio grader runt sin egen axel. Möjligen har tillverkaren av din triangel inte läst detta reglemente. Använd gärna den gamla.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Om det nu finns ett ECE-krav, så skulle jag naturligtvis kontakta bilsäljaren och fråga om triangeln verkligen uppfyller kravet. Annars får de stå för en godkänd triangel - och det ska naturligtvis gälla alla deras bilar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.