Nästa artikel
Framhjulsdriven BMW som hybrid
Nyheter

Framhjulsdriven BMW som hybrid

Publicerad 14 september 2012 (uppdaterad 8 oktober 2014)
Med Concept Active Tourer har BMW övergett bakhjulsdriften, satsat på en helt ny karossform och delat en motor i två delar.

På bilsalongen i Paris om ett par veckor kommer BMW att ställa ut konceptbilen Active Tourer som förhandsvisar en kommande seriemodell.

Bilen är i mångt och mycket helt olikt allt annat vi sett från den tyska tillverkaren tidigare. Concept Tourer drivs på framhjulen av en ny trecylindrig bensinmotor på 1,5 liter, med turboladdning. I själva verket är den dock inte helt ny utan består av BMW:s raka sexcylidringa motor delad på häften. Motorn är dessutom tvärställd under huven i stället för att sitta monterad på längden i traditionell BMW-stil. Detta möjliggör ett större kupéutrymme.

Concept Tourer är en laddhybrid och en elmotor driver bakaxeln vilket innebär att bilen ibland är fyrhjulsdriven och eftersom bilen kan köras på enbart el i cirka 30 km är den vid vissa tillfällen också endast bakhjulsdriven. Batteripaketet till elmotorn göms under bagageutrymmets golv och kan laddas via ett vanligt vägguttag.

De två motorerna producerar sammanlagt 190 hk vilket innebär att bilen kan accelerera från 0-100 km/tim på 8 sekunder och nå en toppfart av 200 km/tim. Samtidigt uppges bränsleförbrukningen till 2,5 l/100 km och koldioxidutsläppsnivån till 60 g/km.

Förutom bilens grill och vissa andra detaljer liknar den yttre designen ingenting som BMW tidigare skapat. Den familjebusslikande karossformen med sin korta huv och sitt högt belägna passagerarutrymme är 435 cm lång, 183 cm bred och 156 cm hög. Hjulbasen är 267 cm lång. På konceptet sitter 20-tumshjul.

Inuti konceptbilen hittas många olika material i starka färger, men den produktionsklara varianten, som möjligtvis får namnet 1-serie GT, får förmodligen en något mer återhållsam interiör.

Diskutera: Vad tycker du om BMW Concept Active Tourer?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-09-14 19:57
c63

Tänk den dagen Ferrari bygger en framhjulsdriven bil med en motor som drivs av villaolja...
Då är det dags att sälja av alla aktierna i Ferrari.

#9 • Uppdaterat: 2012-09-14 20:45
Thommys

Ganska precis samma mått som en Mercedes B-klass. De har förstått att även premiummärken kan tjäna pengar på denna storleksklass. Mercedes byggde en till fabrik för att tillgodose efterfrågan på den nya B-klassen och den räckte ändå inte till utan man får köpa in ytterligare kapacitet från bl a Finland.

Nu har B-klassen kommit med gas och ytterligare drivlinor väntar runt hörnet. Med både hybrider och vätgas. Jag förstår att BMW inte bara kan stå och se på när tåget går. Bilen är ändå bara en som visar vad de önskar sig. Sedan får vi se när det blir verklighet. Det är lätt att brepå i konceptbilar.

#a • Uppdaterat: 2012-09-14 21:45
saabnisse

Shogun , BMW har ju sedan länge haft samarbete med PSA på motorsidan, men det är mycket möjligt att du har rätt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.