Nästa artikel
Bilfrågan: Mer om olja 
och förbrukning!
Bilfrågan

Bilfrågan: Mer om olja 
och förbrukning!

Publicerad 13 september 2012 (uppdaterad 13 september 2012)
"Finns bilarnas faktiska bränsleförbrukning listad? Och varför räknar ni inte med oljeförbrukning i testerna?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Funderar på att byta bil och har en längre tid studerat tester, statistik med mera då ekonomin är viktig för mig.

1. Finns det någonstans listat vad den faktiska förbrukningen är på olika bilar utifrån tester, ägarundersökningar med mera. Det verkar som ingen bil drar vad som deklareras. Varför anges inte en faktisk genomsnittsförbrukning?

2. Om jag förstått saken rätt drar en del nya bilar mycket olja. Varför utgår man inte från det i den ekonomiska sammanställningen? Olja är väldigt dyrt och det är väl en driftskostnad precis som allt annat. Om det står i en manual att till 5 dl/100 mil är okej ska man räkna in det i kalkylen.

Jag som vanlig bilist förstår inte hur ni i branschen tänker här och varför man liksom bara gillar läget och inte tar med detta på en mer framskjuten plats i testerna. Det är väl verklighetens kostnader som är det intressanta?

Caroline

SVAR:
1. Problemet med bränsleförbrukning är att den är så individuell. Körstilen är det som påverkar förbrukningen mer än något annat. EU:s körcykel är en normerad körning som är lika för alla bilar och ger därför ett bra jämförelsevärde mellan olika modeller.

Idag är det mycket svårt att i vanlig körning nå ner till dessa siffror. Vissa motortidskrifter har därför övergått till att ange egna mätresultat som alltid visar högre förbrukning. Nu är inte kostnaden för denna merförbrukning särskilt stor om man jämför med de stora posterna i en bilkalkyl: kapitalkostnad och värdeminskning.

För beräkning av bilkostnader kan vi rekommendera Konsumentverkets ”Bilkalkylen” som är tillgänglig på deras hemsida. För iPhone finns en applikation som heter ”Min Taxameter” och som visar den verkliga bilkostnaden under körning.

2. Oljekostnaden, förutom den som ingår i servicen, är ännu svårare att förutsäga. Vissa motorer drar nämligen ingen olja alls medan andra kan dra olja för en krona per mil. Ska man ta med denna post ska man också ta med i beräkningen att motoroljans pris varierar högst väsentligt mellan olika bilmodeller.

Servicekostnaden är betydande i en bilkalkyl och i hög grad beroende i vilken fas i ”livscykeln” bilen befinner sig. De dyra åtgärderna har en tendens att komma under den senare delen.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-09-16 09:42
saabnisse

För många år sedan var det inte alltför ovanligt att oljemängden ökade. .
Det berodde på att oförbränt bränsle passerade ringarna och spädde ut motoroljan.

Detta är ytterst ovanligt nu för tiden, men om det hänt på Unos Avensis är det skroten som gäller och det beror förmodligen inte på japansk teknik.
Men antagligen ljuger Uno.

#9 • Uppdaterat: 2012-09-18 12:50
hultarn

"EU:s körcykel är en normerad körning som är lika för alla bilar och ger därför ett bra jämförelsevärde mellan olika modeller"

Och vad hjälper det, när körcykeln ändå inte stämmer med verkligheten...?

Likaså den påhittade körcykeln som en viss svensk motortidning brukar relatera till stämmer dåligt. Det är inte ovanligt med 15-20% variation, både uppåt och nedåt, mellan den körcykeln och verklig testförbrukning. Fånigt nog bryr sig inte tidningen om detta, utan räknar milkostnaden utefter vad deras påhittade lab-test visat. Rent vilseledande!

Som jag ser det, så är det enbart förbrukning i konstant hastighet t.ex. 50-70-90-110 (som det gjordes förr) som är någorlunda pålitlig. Då spelar föraren, lasten, användningen ingen roll.

Kollar man på spritmonitor.de så kan man se hur stor skillnaden är mellan olika förare och användande, det spretar rejält! Där kan man också ofta se hur de kört, sommar/vinter, stad/landsväg/autobahn osv.

#a • Uppdaterat: 2012-10-27 20:52
snabb95

saabnisse @ Varför tror Du att Uno ljuger? Det är inte ovanligt att oljenivån ökar i tråget på dieslar med partikelfilter.

Bränsle avsedd att förbränna sot i partikelfiltret och som därför sprutas in när kolven är i nedre läget rinner ner förbi kolvringarna och späder ut smörjoljan så att nivån ökar.

I några fall så mycket att vevstakarna slår i oljan. Vilket innebär katastrofala följder med en av övervarv sprängd motor eller skenande bil när motorn går på smörjoljan.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.