Nästa artikel
Bilreklam från förr: Volkswagen Typ 1
Webb-tv

Bilreklam från förr: Volkswagen Typ 1

Publicerad 27 juli 2012 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Vi Bilägare tar en titt på bilreklam från förr. Här en tidig svensk film som slår fast att Volkswagen Typ 1 tål tuffa strapatser.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-07-28 10:44
saabnisse

Motorerna var egentligen inte dåliga, men ganska komplicerade och svåra att få oljetäta.
Speciellt tätningarna till oljekylaren och tätningarna till stötstångsrören ville gärna läcka.
Just stötstångsrören skulle helst bytas mot nya var gång motorn togs isär.
Effektuttaget var ju ganska lågt och därför höll en motor ganska bra om den fick oljebyte var 150e mil, det fanns ju inget oljefilter, bara en skräpsil som skulle hindra större partiklar att komma in i oljepumpen.
Men att trimma motorn utan att byta en mängd av innanmätet var ganska meningslöst.
Över 40hk tog den snabbt slut.

#9 • Uppdaterat: 2012-07-28 13:37
Focus

Det var mekare med ett "hål i väggen" som inte kunde justera så att man fick värme på modellerna efter 1964. Motorerna var ganska lätta att lära sig och kunde sedan repareras nästan i sömnen.
Dessutom kunde man med en aning vana ta ut motorn på 20 minuter, bussen på än kortare tid. Men även på den tiden fanns det dåligt yrkesfolk.

#a • Uppdaterat: 2012-07-28 16:35
Raphael

Luft - fryser ej, kokar ej.
Varför är dagens motorer inte luftkylda? Det var ju uppenbarligen en fantastisk uppfinning för alla klimat.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.