Vi Bilägare tar en titt på bilreklam från förr. Här en reklamfilm för Isetta som BMW tillverkade på licens från italienska ISO.
Under sommaren publicerar Vi Bilägare en serie med klassiska bilreklamfilmer. Här är den nionde, en film om BMW Isetta.
Se också:
Bilreklam från förr: Volvo PV544
Bilreklam från förr: Chevrolet 1957
Bilreklam från förr: Saab 99
Bilreklam från förr: Chevrolet Camaro
Bilreklam från förr: Volkswagen Typ 1
Bilreklam från förr: BMW 1500
Bilreklam från förr: Volvo 244 Turbo
Bilreklam från förr: Saab 96
Diskutera: Vad tycker du om reklamfilmen?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bekväm, billig i drift och lätt att parkera. Ett kap helt enkelt!
Jag noterar att han springer in på jobbet utan att stänga dörren efter sig. Men tänk om det regnar då, blir inte inredningen blöt då? En minibil som tycks vara ett alternativ till motorcykel av de första delen av denna dokumentär att döma. Fast jag undrar, fick inte föraren veck på sin kritstreckskostym med tanke på förarpositionen? Dock är det väl smidigt med en framdörr som verkligen är fram på bilen och inte på sidan som i andra bilar. :) Rymmer både hatt och käpp, vilken elegans!
Ja, filmen väcker många minnen från 'die alte, gute Zeiten'. Tänk vilken civil teknikutveckling vi kunde ha haft i Europa om vi hade sluppit Adolf och Josef. Och ja, jag inser också vad WWII medförde i form av framtvingad teknikutveckling, men frågan man måste ställa sig är om det var värt det? Frågan ställs fortfarande idag till tyskar (i en levande debatt i Tyskland) och ryssar (mest från oss utanför Ryssland). Sedan kan man ju också invända mot krocksäkerheten i denna "frontlastare", men den är förbaskat snygg - precis som modellerna från konkurrenten Messerschmidt.
Värt att nämna kan vara att detta egentligen är en italienare som BMW byggde på licens. Jojo. BMW byggde en italienare och den sålde bättre än deras egna, större, modeller gjorde. Åtminstone på 50-talet. Sen fick man mer pengar och de stora modellerna växte i försäljning. Isettan lades ner 1964. Så det var en rätt kort period för dessa minibilar, men viktig.
Jag hade en kompis som vid pass 16 års ålder lyckats få tag i en trehjulig Isetta (tror jag det var). Den räknades som mc.
På den tiden (jag var 15) visste jag ingenting om hur bilar och liknande såg ut undertill. Tyckte mest att upphängningsdetaljerna såg så klena ut jämfört med bilarnas massiva utseende i övrigt.
Detta fordon såg jag ikullvält utsatt för kompisens svetslåga på ett sommarjobb han hade. Golvet var genomruttet men lappades ihop. Sen hände v'l inte så mycket förrän han en senvinterdag bromsade in bredvid mig och jag fick hoppa in bredvid honom där han svängde upp dörren med vidhängande ratt.
En märklig färd. Svansen viftade glatt åt precis alla håll i slasket och vid varje inbromsning neg den mjukt, djupt och vackert över framhjulen. Krockzoner talade man inte om på den tiden och här fanns det i vart fall ingen att tala om. Men regnskyddet var ju bättre än på en mc.
Lite senare hade han letat upp en gammal HD med tankväxel och bakfjädring endast i sadeln. Den hottade han till och drog till Norge där han letade upp far sin som tydligen tog emot honom med öppna armar. Vem hade trott att han av alla skulle bli storbonde i grannlandet?
Trevlig historia Roy. Krockzonen på dessa motorcykelbilar var knäskålar och ansikte.
Tur att man inte spelade upp motorljudet,
Invändigt alltså, under färd!!
Jag åker tusen gånger hellre en BMW Isetta än en Saab 9-5 eller 9-3!
Peter S, har du någonsin åkt i en BMW Isetta?
Tyskor, är de så trånga? Tacka vet jag japanskor!
Tyskor (männsikona alltså) är snygga men japanskor är fan bättre. :)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.