Nästa artikel
Bilfrågan: Hur hålla rosten borta?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur hålla rosten borta?

Publicerad 6 februari 2012 (uppdaterad 6 februari 2012)
"Jag har en ny Opel Astra som jag vill ha länge utan att den rostar. Hur ska jag hålla rosten borta?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Har en ny Opel Astra som jag vill ha länge utan att den rostar. Ska jag bara spola av den med kallvatten och vanlig slang utan tryck? Tvätta med svamp och schampo och spola ren?

Barbro Nilsson

SVAR:
Ägarens skötsel av bilen påverkar som alltid bilens livslängd. Regelbunden tvätt, helst för hand, ger bäst resultat. Viktigt är att spola rent på ställen där smuts och salt biter sig fast, exempelvis under skärmkanterna

Börja med avfettning, fortsätt sedan med spolning utan att använda högtryck. Tvätta med schampo och tvättsvamp. Skölj svampen ofta för att undvika repor i lacken. Ny sköljning, och därefter torkning, gärna med sämskskinn.

För att bevara lackens lyster över tid rekommenderas lackskydd, kan beställas hos bilvårdsfirmor. Lacken bör regelbundet ses över, framför allt måste stenskotten omgående rengöras och penslas över.

Opel Astra har ett bra grundskydd mot rost och har fått betyg 4 av 5 i Vi Bilägares rostregister. Kompletterande behandling kan ändå bli nödvändig på sikt.  

Boo Wennerberg, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-02-06 19:48
lsoderlund

Forrenta. Nej jag är inte gift med min bil, men tycker inte om att köra omkring i en skitig bil. Det är det västa som finns, och framförallt så är det trafikfarligt. Dagligen ser man bilar som knappt syns pga all skit som dragit upp över lampor, reflexer och dylikt. Ännu värre blir det väl när sidorutor, bakrutor och till och med ibland framrutorna är så skitiga att det kanppt går att se ut genom dem.

Det värsta jag vet är kapitalförstöring, en bil är ju aldrig en bra affär, men varför göra den ännu sämre genom att inte sköta om den. Sköter du bilen så spar du in på framtida kostnader, jag menar om du tvättar bilen 1 gång per år, så öppnar du knappats huven fler gånger, inte heller kollar du hur belägg, lampor och liknande saker har slitits eller vad som gått sönder.
Sköter du bilen, och går igenom dem med tvättsvamp och därefter sämskskinn så har du i alla fall två möjligheter att upptäcka stenskott, belägg, däckdjup(eller om däcken slits fel). Finns bara fördelar.

Att man sedan får ut några kronor mer för bilen den dagen den säljs är ju nästa självskrivet, om inte annat så blir bilen mer lättsåld. För i ärlighetens namn, vem köper en begagnad bil som är skitig vid köpet?

#9 • Uppdaterat: 2012-02-06 22:38
snabb95

soderlund@ Om Du sköter bilen lika noga i övrigt som Du är med att hålla den ren, förstår jag inte att Du har för avsikt att någonsin byta bort den. Då är ju den som köper bilen vinnare och Du den som förlorar på bytet.

#a • Uppdaterat: 2012-02-07 09:12
Mistro

Förstår dig "lsoderlund" och hade önskat att jag hade din tid eller tålamod att vårda mina bilar.

Men...jag skulle aldrig drömma om att rostskydda eller lägga pengar på t.e.x Ditec eller liknande behandlingar.
Mina bilar tvättas inte så ofta och mitt underhåll begränsas till att fylla på spolarvätska och "slå en flukt" på bromsbelägg och skivor då jag byter hjul.
Servar bilen efter boken ( varje 1000e mil ) och litar på att verkstaden håller bilen i trafiksäkert skick.

Då bilarna byts in får jag lika mycket betalt för dem som du får för dina,förutsatt förståss att bilarna inte har några skador.
Tyvärr ser verkligheten ut så och jag kan leva med att mina bilar inte alltid är skinande rena och att bilen börjar att rosta 12 år efter att jag har sålt den.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.