Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.
KOMMENTAR:
Inte ofta jag reagerar på insändares små sakfel eller andra påståenden/svar i din spalt. Men i nummer 15/2011 (läs här) av Vi Bilägare reagerade jag angående: DIN eller SAE? Där säger Du att definitionen av en hästkraft inte är entydig! Du har fel!
Långt tillbaks räknade man med hästkrafter och den definieras som: en vikt av 75 kg som lyftes 1 m på 1 sekund = 1 hk. Numera så anger man och räknar med kW och då gäller följande omräkningstal: 1hk = 735,49875 W, eller omvänt 1 kW = 1,35962 hk. Med andra ord: definitionen av hk/kW är entydig!
Du säger vidare att olika marknader angav olika hk på samma produkt! Ja det kan hända om man lever kvar i den gamla tideräkningen och blandar SAE och DIN som f-n läser bibeln.
Ibland angav man motoreffekt på drivhjulen, ibland på utgående axel, ibland mixade man och blandade in med och utan kringutrustning etc. allt för att det skulle passa det egna syftet, att kunna ange så stor motoreffekt som möjligt. Detta har dock inget med definitionen av hk och relationen till kW.
Tack för mig, Bilfrågan är en kul spalt att läsa!
Jan-Ivar Lidström, Bromölla
SVAR:
Det är riktigt att definitionen av en hästkraft är entydig men bara så länge man håller sig i det metriska systemet. Den engelska definitionen av en hk baserar sig på måttenheterna pound (lb) och feet (ft) och blir därigenom annorlunda.
En hästkraft definieras där som 33 000 ft x lb/min. I runda tal motsvarar en engelsk hästkraft 745 W medan en metrisk drygt 735. Hästarna i England är helt enkelt lite starkare, vilket var det som avsågs i svaret.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
För oss vanliga definieras en hästkraft av att lyfta 75kg en meter rakt upp på en sekund. Precis som det står i artikeln.
Hela världen har infört och accepterat ISO-systemet då är det ingen som helst tvekan om vad en hk är, sen får väl engelsmännen göra som dom vill
Är det inte samma sak med ett ton? Att det finns ett vanligt ton. och så ett amerikanskt ton som är liiiite annorlunda.
Tyvärr har ju inte hela världen infört och accepterat SI-systemet, inte ens här i Sverige.... T.ex. mäter vi ju i Celsius, trots att SI-systemet föreskriver Kelvin. Likaså ska effekt mätas i kW, men vi fortsätter prata hk.
Men, tillbaka till hk. Det är ju ganska ointressant om det är 735 eller 745 W, skillnaden är ju mindre än vad olika exemplar av identiska motorer levererar.
Egentligen borde man mäta effekten på drivhjulen, det är ju den som är intressant. Olika typer av växellådor påverkar ju annars prestandan.
Roger: jodå, i Usa är ett ton 907 kg, i UK 1016 kg.
1 kw är 1,36 hästkrafter och det mäts i special anordning i fabriken när dem testar en motor där denna anordningen är kopplad till svänghjulet heter det väl, och det går ju till att denna anordningen skapar motstånd och typ försöker bromsa den ,sen vet man inte om det blir precis samma effekt då motorn är på sin plats och ska driva hela transmission,det skulle inte förvåna mig att det är skillnad på det precis som när de testar vad en bil drar per mil och då testar dem på såna rullhjul eller vad dem heter i rums temperatur det kom ny direktiv hur de ska göra framöver och det ser lovande för oss bilägare så slipper vi bli lurade trevlig läsning
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.