Nästa artikel
Dacia Duster får ESP som standard
Nyheter

Dacia Duster får ESP som standard

Publicerad 17 november 2011 (uppdaterad 17 november 2011)
Dacia gör en kovändning om sitt antisladdsystem. Samtliga varianter av budgetsuven Dacia Duster ska nu utrustas med ESP.

Dacia har fått utstå hård kritik sedan den rumänska tillverkaren valde att lägga antisladdsystem (ESP) som tillvalsutrustning för modellen Duster.

Säkerhet ska inte gå att välja bort, menade kritikerna. Och det blev inte bättre av att bensinvarianten av bilen över huvud tagit inte gick att få med antisladd.

Nu har Renaults lågprismärke tänkt om. Antisladdsystem blir standard för samtliga versioner, oavsett motor.

Med standardmonterat ESP kostar Dacia Duster från 117 400 kronor eller 137 400 kronor för en fyrhjulsdriven variant.

Diskutera: Ska antisladd alltid vara standard?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-11-19 12:08
Roger Skagerström

Och bra är väl det? Tänk om Rally-Jooon varit ute och åkt med esp av och sen kommer en eventuell fru som inte är lika bra på att köra som Mäkkinen eller Jooon. Det kommer inte sluta lyckligt..

Har heller aldrig varit med om att ESP skulle göra saken värr?! Hur lyckas man då? Sällan jag fått utnyttja ESP i dess skarpaste läge, att häva en oförberedd sladd. Har dock vid vissa tillfällen på vintern försökt framkalla en sladd eller två ;) och det är en sävlig historia med ESP på. Även fast min bil är framhjulsdriven är den rätt känslig för lastväxling och vill gärna vifta till med baken lite. Hur man än provocerar så går bilen knappt bredare än den gjort om jag kört som vanligt. Möjligen att det rycker lite.

Kan man inte hantera ett sådant sävligt beteende handlar det nog mest om att man inte kan ändra sitt tänk från nån gammal 240 eller liknande.

#9 • Uppdaterat: 2011-11-19 21:21
Nithin

ESP skall vara standard på varje ny bil.

Men ansvaret att bygga en körbar och säker bil går längre än till att montera elektroniska system.

Sen måste föraren montera vettiga däck och här hoppas jag att ALLA läser testerna på vibilägare.

4WD och ESP är inte nog. Du måste ha vettiga däck.
Och här slår en bil med bra däck utan ESP och AWD vilken bil som helst som inte har rätt däck.

#a • Uppdaterat: 2011-11-20 11:20
Raphael

ESP används av biltillverkarna idag för att kompensera ett undermåligt chassi. Det har gjorts många säkra körbilar genom åren, men när ESP började komma så hände något - tillverkarna satsade mindre resurser på ett säkert chassi för med elektronisk styrning kan man ju kompensera bristerna i dåliga chassin - det är dyrt med avancerade chassin, det är billigare med elektronik. Om chassiet har starka lastväxelreaktioner och lätt hamnar ur spår, bygg in ESP och saken är fixad. Mycket billigare än att fixa problemen i chassiet.

Och detta är en utveckling bakåt menar jag. Titta på 70-talets DeDion bakaxel, en fantastisk fin balans uppnåddes och det var även komfortabelt. Gick hur fint som helst köra med kontrollerad sladd. Utmärkt balans och precision.

Eller ta den delade bakaxeln med långslagig McPhersonfjädring även bak som användes av Lancia. Utmärkt vidhäftning i kurvor och skön komfort. Både bekvämt och enormt körsäkert, klarade höga G-krafter utmärkt bra utan att tappa greppet i kurvorna. Och detta utan hård fjädring...

Nu med ESP blir det inga sådana lösningar längre för det är för dyrt. Datorprogrammerarna har vunnit slaget över det mekaniska hantverket.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.