Nästa artikel
Bilfrågan: Norsk diesel drygare?
Bilfrågan

Bilfrågan: Norsk diesel drygare?

Publicerad 31 maj 2011 (uppdaterad 1 juni 2011)
"En kompis får avsevärt lägre förbrukning när han kör på norsk diesel jämfört med svensk. Varför?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
En kompis får avsevärt lägre förbrukning när han kör på norsk diesel jämfört med svensk. Vi har visst en specialblandning för lägre partikelutsläpp, men är det överspelat med filter? Är bilreklamens förbrukningsuppgifterna tagna med europeisk diesel eller svensk för exempelvis Volvo? Utredning tack!

Lars Stenström

SVAR:
I dag är det inte stor skillnad på diesel i Sverige enligt SS 15 54 35 och Europa-diesel enligt EN 590.

Slutkokpunkten på diesel vill man ha så låg som möjlig för att de högkokande kolväterna ger partiklar. Sverige har slutkokpunkt 340° C och Europa 360° C. Liten skillnad och partikelfiltret reder ut det.

Största skillnaden är PAH (polycykliska aromater) där vi har max 0,02 procent och Europa har hela åtta procent. Tester visar att denna skillnad ger en NOX-skillnad och det är här som myndigheterna är bekymrade och vill ha kvar vår egen standard.

Densiteten som är avgörande för bränsleförbrukningen får i Sverige ligga mellan 800 och 830 kg/m3 och i Europa 820–845. I ytterligheterna så är skillnad mellan 800 och 845 drygt hela fem procent. Men i de leveranscertifikat jag ser så ligger snittet i Sverige på 810 och Europa på 825 och då är skillnaden knappt två procent. Troligen kan detta märkas i förbrukning i labbtester men är för lite för att se det i verkliga livet. Körstil och framför allt hastighet samt terräng har mycket större betydelse.

Fordonsuppgifterna på bränsleförbrukning är baserade på ett certifieringsbränsle som är mer likt EN 590.

Per-Martin Roos, OKQ8

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-06-02 16:13
Jordnära

Kompisen körde Subaru med husvagn och skillnaden var anmärkningsvärd. Verkliga erfarenheter väger tyngre än bensinbolagens föraklaringar.Ska snart köpa ny bil och räknar med 30% lägre förbrukning med diesel. Stämmer det i Sverige?

#9 • Uppdaterat: 2011-06-03 12:08
Pender

Även om jag instämmer med bl.a. Jes_ och LC4ever, så tror jag även den slätare vägbeläggningen på kontinenten bidrar till lägre förbrukning.

#a • Uppdaterat: 2016-02-17 21:38
Peugeote-Pär

Sverige har ju ingen bra diesel, speciellt inte för att få låg bränsleförbrukning... Nä så fort jag får möjlighet så tankar jag i andra länder eftersom kan man hålla sig ifrån det svenska skitdieseln så gör jag det, och då speciellt den diesel som OKQ8 säljer.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.