Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Min bil, Renault Grand Scénic, blir fem år i maj och har inte passerat 8 000 mil ännu. För någon vecka sedan hade jag den på verkstad (Bra Bil i Kungsängen) på grund av ett felmeddelande på displayen. Det visade sig vara främre lambdasonden som gav ett felvärde och den byttes ut men kostnaden fick jag stå för.
I Vi Bilägare har jag läst att biltillverkare har ett åtagande beträffande avgasreningen på bilen. Detta gäller under 8 000 mil eller fem år. Frågan jag har är ifall det bytet ryms inom lagkravet för avgasrening och i så fall skulle det ha varit kostnadsfritt för min del?
BeLi
SVAR:
Vi har haft kontakt med importören om ditt fall. Mycket riktigt så går det här på emissionsgarantin och du får därför dina pengar tillbaka.
Med andra ord: förlita dig inte på att verkstaden tar hänsyn till importörens garantiåtaganden.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mycket vanligt.
Massor av människor går omkring och är missnöjda med bilen och biltillverkaren när det i själva verket är verkstad och försäljare som klantar till det genom att inte bry sig.
Detta är mycket vanlig bland verkstäder att de tar betalt för reparationer som gäller miljö biten
under garantitiden. Verkstäderna känner till detta men de talar ej om det.
Jag fick byta lambdasond och Audi firman skulle ha ca 3000 kr för jobbet, men jag förklarade för dom att detta går på miljögarantin. Men de påstod att det har jag fått genom bakfoten.
Efter några dagar så tändes motorstörnings lampan igen och jag besökte verkstaden och den här gången var det en temp-givare som var urfunktion. Samma visa igen det finns ingen garanti för detta. De kom med en utskriftsark om reglerna blad 2 av 3 där de hade strukit under att garantin gäller när polisen och Bilprovningen underkänner bilen. Jag bad att de skulle ta fram hela garantiskriften men fick svar att det var konfidentiellt. Jag sa att så är det inte jag fick denna gång betala ca 2000kr. Jag for hem och skrev ut hela garantihandlingen och visade detta för verkstaden. De blev långa i siktet och sa att jag hade rätt, Och kundmottagaren sa: * att vi som har bytt så många lambdasonder* Jag fick tillbaka mina pengar men de försökte att lura mig på 5000kr avsiktligt.
Detta visste inte jag. Gäller det även om bilen är privatimporterad?
Om den svenska generalagenten är ett företag som inte ägs av fabriken, så är det troligt att du får vända dig till det land där du köpt bilen.
Tror ni inte att det är så att verkstaden tar ut kostnaden från två håll, kunden och fabriken?! Smart i så fall!
Det har jag varit med om 2 ggr att verkstan tog betalt.
Trots att verkstan vet att jag har den kunskap
vad som gäller angående garantin.(ingår i mitt arbete)
Fick till slut pengarna tillbaka med massa besvär.
Värst var att kundmottagaren säger; Vi som har bytt så många lambdasonder.
Trots information från mig vad som gäller miljögarantin
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.