Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Jag är ägare till en Volvo V70 2007 och har tidigare haft olika Volvo-modeller. På senare modeller har de styrstift som gjorde att hjulen hamnade på samma plats när man bytte mellan sommar- och vinterdäck tagits bort.
Varför? Var de överflödiga även på tidigare modeller som 740 och 850, som hade styrstift?
Henrik Sundin, Täby
SVAR:
Styrstiftet satt där för att bestämma hjulens läge efter ett avlägsnande. Detta var praktiskt när hjulen balanserats på bilen och därigenom också tog hänsyn till andra rörliga komponenter som bromsskiva och hjulnav.
Denna balanseringsmetod är nu ovanlig och därför har stiften tagits bort.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Låter som möjligen den mest meningslösa komponent som någonsin monterats på en bil. Meningslösare än Route 76-bollen som brukar sitta på vissa antenner.
Bra grej att ha, man styr liksom bara in däcket sen äre klart!
Fördelen var att man aldrig behövde passa in fälghålen mot hålen i bromsskivan - på med hjulet och in med hjulskruvarna. Nu måste man hålla på att passa in hålen mot varandra - minsta halvcentimeter fel åt något håll och hjulskruvarna går inte i. Styrstiftet vara faktiskt praktiskt.
kör inte Volvo fortfarande med hjulmuttrar så det löser sig självt med att hänga dit fälgen...?
Styrstiften fanns av en helt annan anledning. De fanns för att eleminera risken att sätta fel/för små fälgar på bilmodeller med större bromsok/skivor.
Detta system har i stort sett alla biltillverkare använt sig av. Fälgarnas innerdiameter har helt enkelt varit för liten för att passa på en senare modell.
Visst underlättar de vid montering, men det var nog inte fabrikantens avsikt.
Att ha nåt annat än bultar i bilen och muttrar som låser känns helt idiotiskt. Föga förvånande vill jag minnas att det är många bilar från baugettens förlovade land som har pinnbult eller vad det heter. Mycket korkat.
Om man nu ska vara petig så är det pinnskruvar som sitter i navet, som man sen drar fast fälgen mot med hjälp av muttrar. Alternativt är det gängade hål i navet, då drar man fast fälgen med skruvar. En bult är ogängad och används inte i skruvförband.
Ja med det är ju något helt annat än de pinnbultar det talas om här. Men jag håller med. pinnbultar med motsvarande hål i fälgen vore tacksamt vid hjulbyten.
Andemeningen verkar vara den att fälgarna ska gå att använda på äldre bilar t.o.m. serienummer eller årsmodell.
Borde man för övrigt inte märka om fälgarna är för små för bromsok och skivor? Krävs det en pigg för det?
Skaffa en hjulbult kapa bultskallen, skruva in bulten i navet en bit, på med hjulet och flytta bulten till nästa nav ,enkelt men bra.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.