Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Hur upprätthåller man bäst rostskyddet på en nyinköpt japan – i mitt fall Honda Accord årsmodell 2011? Japanska bilar är ju inte kända för att ha något bra rostskydd och Rostskyddsmetoder AB har heller inte gett Honda några höga betyg i tidigare tester, så jag räknar med att någon form av kompletterande behandling behöver göras relativt tidigt.
Vilket grundskydd ger Honda bilarna som levereras till den nordiska marknaden i dag och i vilken utsträckning behöver behandlingen kompletteras av kunden? Är det någon metod eller produkt som särskilt kan rekommenderas eller avrådas från och hur påverkas fabriksgarantin om kunden låter komplettera rostskyddet?
Bengt Eriksson
SVAR:
Japanska tillverkare har till skillnad mot flertalet av de europeiska tillverkarna haft en annan rostskyddspolicy. Honda anser att traditionell användning av vax är onödigt och miljöfarligt och hänvisar till att bättre behandlat stål ger bättre vidhäftning av färgen, och att det är ett skydd som är fullt tillräckligt.
Kosmetiskt klarar sig Honda bra länge, så länge färgen är oskadad. I hålrummen under bilen, där rostskyddsbehandling oftast saknas, anser Vi Bilägares rostskyddsexperter att komplettering bör ske med tiden. Därför har Honda genom åren i våra tester mestadels fått betyget 2 på en femgradig skala.
Boo Wennerberg, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Hur upprätthåller man bäst rostskyddet på en nyinköpt japansk bil, i mitt fall Honda Accord?" Svar: Man låter helt enkelt bli att köra med den! (Och varför köpa en överhuvudtaget?)
Japsen rostar inte. ViB rosttest är ett skämt. Däremot Saab, såg en 9-5:a full med rost, typ 3 år gammal.
En gör-det-själv metod jag tipsat om tidigare är att spruta in gammal använd motorolja i alla skrymslen och hårum under bilen.
Detta enkla knep ger ett mycket gott rostskydd. Samtidigt som man återanvänder gammal olja som annars skulle ha slängts.
Låt bilen stå på grusunderlag några dager efter behandlingen. Det kan droppa en del den första tiden.
Har använt mig av denna metod i många år, med mycket gott resultat.
Det är viktigt att ta väl hand om sin bil. Om inte annat för andrahandsvärdets skull.
Gösta: Alla med någon sorts kunskap varnar precis för din "gör-det-själv-metod".
Fortsätt med att "göra-det-själv."
Japanska bilar konstrueras inte för det klimat vi har i Sverige.
Det bästa sättet att komplettera det oftast obefintliga rostskyddet är att lämna in bilen på ett auktoriserat rostskyddsföretag som lämnar garanti på sitt arbete.
Att göra som Gösta föreslår är, som också påpekats här, dels olagligt, dels rent verkningsmässigt dåligt.
De medel som tillverkas för rostskydd har helt andra egenskaper än beg. motorolja.
Och .nef blåljuger när han påstår sig ha sett en tre år gammal 9-5 full av rost.
Ingen modern bil, oavsett fabrikat, är full av rost inom tre år.
Olika rostskyddsmedels verkan har vetenskapligt testats av Korrosionsinstitutet (Swerea KIMAB).
De har kommit fram till att en riktigt utförd rostskyddsbehandling förlänger bilens livslängd och att det är viktigt att välja en både miljöriktig och effektiv metod. Spillolja är inte speciellt effektivt och riskerar att förstöra det rostskydd som finns på bilen. Mitt råd är att lämna in bilen till en profesionell rostskyddsfirma och därefter bättra på rostskyddet en gång per år med en vaxbaserad rostskyddsprodukt.
Nej man bygger hela bilen av plast precis som Skogaholmslimpan Audi gör. Ingen rost där, bara fel på elektroniken. Limpa åt alla!
Att rostskydda med spillolja är en riktig dålig idé! Bortsett från miljösvineriet, är oljan så nersmutasad av svavel och pariklar att den har dirket motsatt verkan! Jag vet om att den tekniken användes förr på 50-talet och på landet, men då förstod man inte bättre! Lämna in bilen hos en expert, använd vaxbaserat rostskydd och var gärna med vid besöket!
Kostnad ca. 3000:- väl värda kronor!
Visst är det konstigt att metallen som används för att bygga en bil har klarat sig i miljoner år nere i marken,men så fort japanerna plockar upp den och bygger en bil så förstörs den tämligen snabbt.
Spillolja eller inte.
Beror väl på fordonets konstruktion.
Har bilen vaxbaserat rostskydd som många nyare bilar har rekomenderar jag det inte.
Har man däremot en gammal bil som har ett gammalt oljebaserat rostskydd, så spruta på.
Nackdelen är att man får upprepa behandligen lite oftare eftersom oljan tvättas av.
Använder själv oljebaserade rostskyddsmedel.
Att tvätta av bilen noggrant och låta den torka ordentligt i en vecka. Sedan spruta alla hålrum med penetrerande rostskyddsolja, går åt ca 2,5l. Skaffa ett schema över din bilmodells behandligspunkter. Låt sedan bilen torka i ytterligare ett par dagar. 3000kr för detta arbete som man lätt gör på ett par timmars effektiv tid - Aldrig.
Bilprovningen ger alltid beröm över skicket på alla mina bilar så kvaliten är det inget fel på. Har kvar samma bil efter 30år.
Hälften olja hälften fett ,rör ihop. Kladda sedan på om det har uppstått synlig rost på underredet/chassikomponenter.
Att tillverka en ny bil bara för att den gamla rostat bort iförtid är också en miljöbelastning.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.