Nästa artikel
AutoIndex 2011: Audi vinner i Norge
AutoIndex

AutoIndex 2011: Audi vinner i Norge

Publicerad 9 maj 2011 (uppdaterad 10 maj 2011)
För första gången i AutoIndex historia toppar Audi i ett nordiskt land. Det har skett i Norge, där kunderna prisat märket så högt att de avancerat från tredje plats upp till topposition.

– Vi har under de senaste åren jobbat med att bygga en ny kultur i Audi-organisationen, säger vd Vidar Eriksen till Motor Norge. Vi har gått från att vara produktorienterade till att också bli kundorienterade. Kundens upplevelser är det viktigaste.

Konkurrenten BMW ligger kvar på andra plats medan Subaru – precis som i Sverige – också får allt fler nöjda kunder, nu på tredje plats i Norge. Flerårsvinnarna Toyota rasade från första ned till fjärde plats.

Till skillnad mot i Sverige är det oerhört jämnt i toppen, endast åtta indexpoäng skiljer mellan ettan och fyran.

AutoIndex 2011 Norge: Totalresultat
Norska folket med bilar av årsmodellerna 2004–2010 har tyckt till om sitt bilinnehav. Betygen är omvandlade till indextal som teoretiskt kan variera från 0 till 1 000 poäng.

Rankingen visar hur nöjda bilägarna är i förhållande till varandra. Fjolårets placering inom parentes.

1. (3) Audi, 859
2. (2) BMW, 855
3. (5) Subaru, 854
4. (1) Toyota, 851
5. (4) Skoda, 830
6. (7) Mercedes, 826
7. (8) Saab, 825
7. (6) Volvo, 825
9. (12) Mitsubishi, 816
10. (9) Honda, 815

MEDEL: 813

11. (10) Volkswagen, 811
12. (11) Mazda, 801
12. (20) Opel, 801
14. (16) Hyundai, 799
14. (17) Kia, 799
14. (21) Renault, 799
17. (19) Citroën, 796
17. (18) Suzuki, 796
19. (14) Nissan, 793
19. (15) Peugeot, 793
21. (13) Ford, 787
22. ( -) Fiat, 754

Diskutera: Vad tycker du om resultatet i Norge?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-05-10 08:44
1 Tysken (ej verifierad)

Naturligtvis måste man mäta allt runt bilägandet o inte bra hur själva bilen är.
Har man exv. en Mercedes så är det hela konceptet som talar om ägandet är kvalitativt bra.
Hur fungerar bilen, hur hanterar säljaren mej som kund, hur ser eftermarknaden ut inkl. verkstad, garantiåtagande, resevdelsförsörjning och inte minst, hur mycket är min bil värd efter exv. tre år.
Sedan kan man som Vib. framföra detta som att det enbart är bilens kvalite mätningen gäller, då blir det mer intressant tydligen, om inte så skapar det debatt.

#9 • Uppdaterat: 2011-05-10 11:13
Boo Wennerberg

Lite klarlägganden om AutoIndex. Vi har så här långt visat totalresultaten där samtliga delenkäter är inkluderade, den om bilkvalitet, egenskaper och ekonomi, den om verkstäder, den om återförsäljare och den om lojalitet. Vi kommer självfallet framöver att redovisa de enkilda enkäterna också, precis som vi gjort tidigare år. Se exempelvis från 2010 http://www.vibilagare.se/autoindex/renaultagare-ja-till-nytt-nja-till-gammalt-249
Härnäst kommer vi att redovisa vad bilägarna anser om sina märkesverkstäder.
Vi Bilägares AutoIndex speglar kundnöjdhet och skillnader märkena emellan. Det är kundernas egna subjektiva uppfattningar som redovisas, alltså upplevd kvalitet inom olika områden av bilägandet.

Boo Wennerberg, Vi Bilägare

#a • Uppdaterat: 2011-05-10 13:54
KaptenOberkommando

Jag efterlyser fortfarande en särskilt delmoment som på typ 100 punkter enbart betygsätter BILEN utan inblandning av andra parametrar som verkstadsbemötande, försäljarattityd etc. Helt enkelt ett eget, uttömmande resultat endast om bilen. Själv är jag helnöjd med E-Klassen som bil MEN jag ser rött när jag tänker på försäljaren och inte minst verkmästarens bemötande. Av den anledningen blir totalbetyget för "Mercedes" som "helhetsmärke" måttligt, men det blir typ nästan "100" för själva bilen.
Men det är väl inge som vill förstå, antar jag.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.