Nästa artikel
Bilfrågan: Hemligt serviceprotokoll?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hemligt serviceprotokoll?

Publicerad 16 februari 2011 (uppdaterad 23 februari 2011)
"Jag har letat överallt för att få veta vad som ingår i en service med det verkar vara topphemligt. Varför?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Har en Volvo S40 T4 -03, 5 500 mil som ska servas vid 6 000 mil. Jag har letat på Volvos hemsida, i instruktionsboken och i diverse broschyrer för att få veta vad som ingår i arbetet samt om denna modell har kamkedja eller rem men det verkar vara topphemligt.

Vad som kommer är däremot reklam för servicen men inte ett ord om vad den kostar och begär man en prisuppgift blir svaret för det mesta väldigt svävande. Var får jag tag i uppgifter om typ av kamdrivning samt vad som ingår i den aktuella servicen?

Arne Larsson, Stockholm

SVAR:
Serviceprotokollen står inte i serviceboken och är heller inte åtkomliga för privatpersoner på internet. Enligt Volvo ska du vända sig till din Volvohandlare och få ut ett aktuellt service-protokoll som gäller för just din bil.

Som exempel på vad som ska utföras vid underhållsservice 6 000 mil kan nämnas (förutom olje- och filterbyte) byte av tändstift och luftfilter. Motorn har kamrem som ska bytas vid 16 000 mil eller max tio år.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-02-16 14:57
Bröl-Pelle (ej verifierad)

Komplettering; protokollen kan också ha varit med som bilaga i servicehäftet...

#9 • Uppdaterat: 2011-02-16 15:01
skoda prisvärd (ej verifierad)

man ska stå bredvid kolla så dom gör allt som ingår i servicen...

#a • Uppdaterat: 2011-02-16 15:12
Gösta_L

"Skoda prisvärd" har helt rätt. Var alltid närvarande vid service på din bil. Tyvärr enda sättet att tillse att servicen sker enligt överenskommelse. Allt för många lämnar in bilen och går sedan och tar en fika, tyvärr utnyttjar verkstäderna dessa människor hänsynslöst. Som det ser ut i dagens läge går det ej att lita på verkstäderna. Men det är den vägen vi vandrar i samhället, direktörerna skall ha sin profit till varje pris. Ofta på oss vanliga hederliga bilisters bekostnad.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.