Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Varför lanseras inga roliga och läckra gasbilar? Min nuvarande tjänstebil, en Mercedes B-klass NGT, är så långt från rolig man bara kan komma. Min förra tjänstebil var en Mercedes E-klass, en modell som tyvärr hade utgått som gasbil när det var dags att byta.
Biltillverkarna har ännu inte fattat vinken och därför måste ni journalister agera genom att trycka på för en sund utveckling på nybilssidan. Genom att öka efterfrågan på modeller med alternativa bränslen kommer även tillgången på tankstationer att öka eftersom efterfrågan styr tillgången.
Jag vill se BMW, Jaguar och alla andra bilmärken på marknaden med andra drivmedel än olja.
Bo Karlsson
SVAR:
I Sverige säljs 24 typer av gasbilar som täcker i stort sett alla behov. Från Fiat Punto till Volvo V70 med 231 hk turbomotor. Där finns även transportbilar och mindre bussar. En smaksak naturligtvis vad man menar med ”roliga” bilar men urvalet är större än i de flesta länder.
Riktigt exklusiva bilar är dåligt representerade och förklaringen kan vara att dessa ofta används för långa körsträckor. Gasmackarna är inte rikstäckande ännu men antalet ökar.
Fortfarande gäller att utrustningen i bilarna är tung och kostsam vilket säkert får tillverkarna att tveka. Slutligen är gasdriften känslig för förändringar i lagstiftningen, vilket vi upplevt tidigare i Sverige.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Saab 9-3 finns ju numera som gasbil, konverteras hos Ana specialbilar i trollhättan
Vore bra om ViB kunde presentera alla dessa bilmodeller tack! Nu är det ju gasbilar som gäller framöver ned tanke på förmånsbeskattningen -40 % rabatt. Vet att Golf-gas säljs bl a på spanska marknaden. Dax för VAG att ta hem den till Sverige också. Tänk vilken marknad.......sen måste OK + Statoil börja bygga gaspumpar även i östra sverige!
Jag håller verkligen med artikelförfattaren om lagstiftningen i Sverige.
Jag minns när många taxi konverterade till LPG, främst för lönsamheten och när antalet blev tillräckligt stort skrev man om lagen så att det plötsligt var helt olönsamt.
Det finns bara ett lönsamt bränsle som samtidigt är det mest miljövänliga, nämligen gengas.
Men roligt?
Icke.
R-link
Här har du en lista över gasdrivna fordon:
http://www.fordonsgas.se/Svenska/Fordon.aspx
Nya VW Passat med biogas och turbo är kul och supersnål. Saab 9-3 med gas och turbo är också väldans kul (hoppas den kommer som Trifuel med etanoldrift också). Kommande Subaru Legacy biogas blir också kul. STCC:s gas-Scirocco i gatuversion vore ännu roligare, men skulle inte platsa som tjänstebil...
Nya Mercedes E 200 NGT kan kanske vara ett alternativ. Pris från 409 900 kr. Tillräckligt exklusivt?
(Kör själv en B180NGT, är helt ok)
Mazda testar RX-8 som vätgasbil. Vet inte om de slutat nu, det var ju ett tag sen de började. Lär inte komma till Sverige i nuvarande modell, men vem vet vad framtiden har att erbjuda.
"Utrustningen i gasbilar är tung och kostsam och får tillverkarna att tveka", anges som skäl till att det inte finns några "roliga " gasbilar. Vad då med el-drivna bilar och laddhybrider? Inte är väl de "tunga och kostsamma"?
Till och med Range Rover evoque går att få son gasbil.
Eftersom det görs av en Italiensk firma kan du få en massa trevliga uppgraderingar samtidigt.
Naturligtvis vill de ha en symbolisk summa pengar för jobbet.
Dumt svar från redaktionen!
*Fortfarande gäller att utrustningen i bilarna är tung och kostsam*!
Men elbilarna då som är ännu tyngre och kostsamma?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.