Nästa artikel
Ford: Ägarslarv bakom rostskadorna
Konsumenträtt

Ford: Ägarslarv bakom rostskadorna

Publicerad 27 januari 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
"Om bilarna ses över regelbundet ska det inte bli sådana här rostskador", det säger Ola Norberg, informationschef på Ford Sverige.

Fords servicetekniska avdelning i Göteborg har granskat fallen med de två gravt rostskadade bilarna och kommit fram till att yttre påverkan, och ägarnas försummelser, är orsaker till att det gått så långt som till genomrostning.

– Om bilarna ses över regelbundet och sköts normalt ska det inte bli sådana här skador, säger Fords informationsansvarige Ola Norberg. Det här är ju en process som pågått under en lång tid.

Vad som är normal skötsel av en bil kan naturligtvis diskuteras, men både Göran Cederberg och Mayvor Hellman anser att de skött om sina bilar efter bästa förmåga och också i stor utsträckning servat sina bilar hos auktoriserade Ford-verkstäder. Ingen har där heller uppmärksammat ägarna om begynnande rostskador.

– Vi håller med om att det här borde ha upptäckts av fackmän mycket tidigare, säger Ola Norberg. Men det är inte alltid lätt att se vad som döljer sig under sprutkittet. Här ligger också ett stort ansvar på ägarna själva.

"Vi säger inte kategoriskt nej"
Ford Motor Company har i efterhand inspekterat Göran Cederbergs bil. Enligt Ford har tröskellådans fläns blivit så illa skadad i ett tidigare skede att fukt trängt in och därmed orsakat rostangreppen.

Ford försökte också inspektera Mayvor Hellmans bil i efterhand, men ansåg att lagningen – som ägaren bekostat på egen hand – ”förstört” bevismaterialet.

– Men vi utgår ifrån att Kindwalls i Barkarby gjort en professionell bedömning när bilen först visades upp, säger Ola Norberg.

– Vi säger inte kategoriskt nej till att ta hand om rostskador på äldre bilar, men vi måste från fall till fall avgöra om det beror på ägarslarv eller inte.

Läs också: Avslag trots krafti genomrostning

Diskutera: Vad tycker du svaren från Ford?

Bättre skydd – från 2008:

Ford och rostproblem har tyvärr blivit en följetong, men företaget, eller snarare den svenska importören, har också lagt ned stora resurser på att tvätta bort roststämpeln. Från och med januari 2008 får alla nya Focus och Mondeo som fraktas till Sverige en extra behandling och bättre skyddande stänkskydd.



Ford har genom åren tvingats byta ut eller åtgärda var och varannan dörr eller baklucka på tiotusentals Focus och Mondeo. Från och med 2005, när Focus II lanserades, är rostskyddet klart bättre, men det är först tack vare de extra åtgärderna som infördes 2008 som rostskyddet håller bra klass.



De nya rutinerna som utförs på fabrik i Tyskland, på lina avsedd för den svenska marknaden, ska förhoppningsvis på sikt tvätta bort Fords dåliga rostrykte.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-01-28 13:35
Jurl Lööf (ej verifierad)

Förbjud Ford. De har aldrig lyckats med något ändå.

#9 • Uppdaterat: 2011-01-28 14:13
Thex (ej verifierad)

Jag har en Focus från 2001 där båda bakskärmarna rostat rätt rejält. När man tittar på hur skärmen är konstruerad är det inte så svårt att räkna ut att det kommer rosta...

#a • Uppdaterat: 2011-01-29 11:17
Roy J

" Vi håller med om att det här borde ha upptäckts av fackmän mycket tidigare, säger Ola Norberg. Men det är inte alltid lätt att se vad som döljer sig under sprutkittet. Här ligger också ett stort ansvar på ägarna själva."
Tablå!
Fackmän tycker alltså att det är svårt att göra en rostskontroll, men anser att ägarna, som måste anses vara mindre kunniga, ska klara det!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.