Endast medelbetyg från Vi Bilägares rostskyddsexpert och omdömen från de nordiska bilägarna i AutoIndex - som placerar både Ford Focus och Ford Mondeo bland de sämre - har fått Ford att agera.
Från och med årsskiftet har alla nya Focus och Mondeo som säljs i Sverige ett förstärkt rostskydd.
Från och med årsskiftet har alla nya Focus och Mondeo som säljs i Sverige ett förstärkt rostskydd.
Ford har i årtionden dragits med ett dåligt rostrykte. Fiesta, Escort, Sierra och Scorpio var inga höjdare. Och dessvärre för Fords del drabbades märket av nya stora bakslag när inte ens den nya generationen bilar med Focus och Mondeo visade sig hålla måttet. Fords stora miss med falskantskyddet, den bristfälliga limningen i dörrar och luckor, har kostat både pengar och anseende.
- Nu vill vi en gång för alla göra upp med vårt förflutna, säger svenska Fords vd Anna Müller.
Det är en stor delegation av Fordrepresentanter som medverkar när nya faceliftade och rostförstärkta Ford Focus visas upp för Vi Bilägare. När bilen hissas upp inne i rostskyddsexperten Thomas Widströms testhall märks förändringarna omgående. En svart, och ännu så länge kletig rostskyddsmassa, täcker nu hela bottenplattan. Utöver denna högst visuella förändring har Focus nu också försetts med stänkskydd bakom framhjulen för att bättre skydda underrede och bakomliggande hjulshus mot blästring.
- Bra gjort, kommenterar Thomas Widström. Men också nödvändigt.
Här går åsikterna isär. Medan Vi Bilägare pekat på att Ford har detaljer att jobba på så anser Ford själva att de sedan flera år tillbaka redan har ett fullgott rostskydd, fullt i klass med Volvos. Det nya förstärkta rostskyddet ska enligt Ford mer ses som en "imageinvestering", med tanke på det "oförtjänt" dåliga ryktet.
- Vi har genom åren steg för steg förbättrat oss, säger Fords svenska rostskyddsexpert Hans Nyth. Jag vet att vi till och med sprutar in mer vax i hålrummen än vad Volvo gör. Det vi gör nu blir en extra bonus för svenska bilägare, och visst blir rostskyddet ännu något mer effektivt, men det är svårt att gå in på några procentsatser.
I slutändan är det alltid kunden som får betala, men för Ford blir det naturligtvis mer lönsamt på sikt med färre reklamationer. Så här långt har det inte varit direkt billigt att åtgärda alla rostskadade dörrar på framför allt äldre generationens Focus och Mondeo som fortfarande har gällande rostskyddsgarantier. Plus för Ford är ett oftast generöst bemötande i dessa frågor.
Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström anser att Ford gör det enda rätta.
- Den behandling jag ser här är väl utförd, men det finns också vissa risker för ojämn kvalitet eftersom det är människor och inte robotar som utför arbetet.
- Nu vill vi en gång för alla göra upp med vårt förflutna, säger svenska Fords vd Anna Müller.
Det är en stor delegation av Fordrepresentanter som medverkar när nya faceliftade och rostförstärkta Ford Focus visas upp för Vi Bilägare. När bilen hissas upp inne i rostskyddsexperten Thomas Widströms testhall märks förändringarna omgående. En svart, och ännu så länge kletig rostskyddsmassa, täcker nu hela bottenplattan. Utöver denna högst visuella förändring har Focus nu också försetts med stänkskydd bakom framhjulen för att bättre skydda underrede och bakomliggande hjulshus mot blästring.
- Bra gjort, kommenterar Thomas Widström. Men också nödvändigt.
Här går åsikterna isär. Medan Vi Bilägare pekat på att Ford har detaljer att jobba på så anser Ford själva att de sedan flera år tillbaka redan har ett fullgott rostskydd, fullt i klass med Volvos. Det nya förstärkta rostskyddet ska enligt Ford mer ses som en "imageinvestering", med tanke på det "oförtjänt" dåliga ryktet.
- Vi har genom åren steg för steg förbättrat oss, säger Fords svenska rostskyddsexpert Hans Nyth. Jag vet att vi till och med sprutar in mer vax i hålrummen än vad Volvo gör. Det vi gör nu blir en extra bonus för svenska bilägare, och visst blir rostskyddet ännu något mer effektivt, men det är svårt att gå in på några procentsatser.
I slutändan är det alltid kunden som får betala, men för Ford blir det naturligtvis mer lönsamt på sikt med färre reklamationer. Så här långt har det inte varit direkt billigt att åtgärda alla rostskadade dörrar på framför allt äldre generationens Focus och Mondeo som fortfarande har gällande rostskyddsgarantier. Plus för Ford är ett oftast generöst bemötande i dessa frågor.
Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström anser att Ford gör det enda rätta.
- Den behandling jag ser här är väl utförd, men det finns också vissa risker för ojämn kvalitet eftersom det är människor och inte robotar som utför arbetet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Varför rostskyddar Ford bara vissa modeller och inte alla. Man gör upp med sitt förflutna men struntar i köparna av S-Max och Galaxy. Jag hoppas dom också får ett förbättrat rostskydd omgående så Ford slipper få rostburksstämpeln via dom modellerna. Så dyra bilar ska inte rosta bort. Avvaktar med köp ett par år - kanske kommer ett annat bilmärke med ett likvärdigt koncept och med bättre rostskydd.
Jättebra att Ford förstärker rostskyddet, kom bara ihåg att rostskyddet är en färskvara och ska ses över en gång om året och ev, kompletteras av aukt. bilrostskyddare med godkända produkter.
ford med rostskydd det borde väl vara en opel? då får man dessutom bra kvalité på resten av ekipaget också
Fler av Fords USA-modeller har sedan ett bra tag ett bättre rostskydd.
Äger en Explorer -98
Enda rosten hittils är vid bakre dörrgluggarnas svetsfog mot akterpartiet.
Har varit inne på Volvo v50 F, då rostskydet alltid varit bra där, men Focus är billigare, drar mindre sprit, och har nu fullgott rostskydd.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.