Nästa artikel
Bilfrågan: Normalt däckslitage?
Bilfrågan

Bilfrågan: Normalt däckslitage?

Publicerad 19 januari 2011 (uppdaterad 19 januari 2011)
"Jag har slitit ut fyra uppsättningar däck på 12 000 mil, en däckkostnad på två kronor per mil. Är det normalt?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
I juli 2004 köpte jag min Renault Scénic, (ny) på Bilia i Sävedalen. Året därpå upptäckte jag att bakdäcken var väldigt slitna. Jag kontaktade verkstaden och frågade hur detta kunde komma sig. Framdäcken hade fortfarande bra mönsterdjup.

Efter påtryckning från min sida gick man med på att göra en mätning av hjulvinklarna. Man kom fram till att framhjulen stod bra men bakhjulen pekade inåt (dock inom Renaults toleranser).

När säsongen var slut var också bakdäcken slut. Jag besökte en däckfirma (Vianor i Mölndal) som har utrustning för att mäta hjulvinklar och fick även där svaret att bakhjulen pekar inåt men att de ligger inom Renaults toleranser. Man ansåg att Renaults toleranser är alldeles för stora.

Bilen har nu gått 12 000 mil och jag har slitit ut fyra uppsättningar däck. Kostnaden för bakdäck ligger runt två kronor/mil. Vinklarna går inte att justera på denna modell. Vad gör man?

Hans Olsson, Sävedalen

SVAR:
Snabbt eller oregelbundet slitage på bakdäcken är inget ovanligt problem på dagens bilar. I de flesta fall har det sin orsak i kraftig toe-in på bakaxeln.

Fordonstillverkarna, inte bara Renault, har tvingats till detta för att bilen ska gå stabilt i höga farter till exempel på Autobahn i Tyskland.

I de moderata farter vi har på lugna svenska vägar är detta inte nödvändigt. På de bakvagnar som går att justera kan man ställa in det minsta värdet tillverkaren godkänner (eller mindre) för toe-in men absolut inte noll eller toe-out.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om däckslitaget?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-01-19 11:40
Roland P (ej verifierad)

Anynomus: Jag har haft problem med slitage bak på en tysk bakhjulsdriven bil med delad bakaxel.

#9 • Uppdaterat: 2011-01-19 12:49
fdporschefantast (ej verifierad)

Måste tillägga att jag haft bra erfarenheter av Pirelli däck som P7 på både framhjulsdriven bil och bakhjulsdriven tysk bil när det gäller slitage.

#a • Uppdaterat: 2011-01-19 12:55
789 (ej verifierad)

Vi kör på ett svensk regummerat däckfabrikat som heter AGI sedan många år tillbaka. Med dessa däck åker man både säkert och får en låg milkostnad på däcken.
www.agidack.se

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.