Nästa artikel
Bilfrågan: Åldras oljan när bilen inte körs?
Bilfrågan

Bilfrågan: Åldras oljan när bilen inte körs?

Publicerad 14 januari 2011 (uppdaterad 17 januari 2011)
"Åldras oljan så snabbt att den måste bytas varje år ifall jag inte kör så ofta med min bil?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag kör en Citroën Picasso. Serviceintervallet är 2 000 mil eller ett år. Då jag numera kör väldigt lite så är min fråga: åldras den helsyntetiska oljan så snabbt att den måste bytas varje år?

Gunnar Stenberg, Säter

SVAR:
Motorolja åldras inte så länge den är oanvänd i förpackningen. Så snart du börjar använda den i motorn påbörjas en gradvis försämring av oljan (oxidation, viskositetsförändring, slambildning, bränsleutspädning med mera) vilket motiverar regelbundna oljebyten.

Det kan till och med vara så att vissa oönskade restprodukter bildas i större utsträckning om du kör lite än om du kör flera tusen mil per år. Ta därför för vana att byta oljan en gång om året, oavsett körsträcka.

Vissa motoroljor är mer resistenta mot exempelvis "black sludge" och viskositetsförändringar men om oljan kallas syntetisk eller ej har för det mesta ingen betydelse.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-01-15 08:47
Olivolja (ej verifierad)

Ni som hävdar att tillverkaren vet bäst. Problemet är att det är ett försäljningsargument för biltillverkarna att ha långa serviceintervall och därmed låga servicekostnader. Jämför oljebytesintervallet på PSA:s 1,6l diesel som sitter i Peugeot, Citroën, Volvo och Ford. Där kommer man fram till ganska olika oljebytesintervall beroende på vad det står för bilmärke på huven.

Jämför också med kamremsbyte som idag ofta rekommenderas mellan 12-24000 mil men går den sönder innan så är inte det något tillverkaren står för. "Det är ju bara en rekommendation".

Hur ofta får bilen "rätt" olja enligt tillverkaren även om man servar på märkesverkstad? Skönt att man kör så mycket att det ändå blir ett oljebyte per år så man slipper fundera på oljans kalenderlivstid.

#9 • Uppdaterat: 2011-01-15 09:24
Rugward Mississippi (ej verifierad)

Men ni som inte vill byta motorns billigaste och kanske mest betydelsefulla del á kanske 150 kronor litern en gång om året för att det är !"i onödan", skippa det. Dra inte med andra i det tänket bara.

Om oljebyten vore av ondo skulle jag vara på er sida...

#a • Uppdaterat: 2011-01-15 10:11
Karl Jansson (ej verifierad)

Det är bästa att byta motorolja på hösten eller före en lång avställning av husbilar och sommarbilar m.fl. Korroderande och sedimenterande föroreningar försvinner och oljan åldras obetydligt i när den är kall i tråget.
Alla båtmotortillverkare föreskriver byte när säsongen är slut.
Instämmer också att oljan i växellådan ska bytas. Rekomendras av en tribolog (friktionsexpert) I en annan motortidning då molekylerna kortas även om färgen på oljan är normal. Syntetolja i transmissionen sänker bränsleförbrukning som också motiverar kostnaden för byte.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.