Nästa artikel
X - nu också med bakhjulsdrift
Provkörning

X - nu också med bakhjulsdrift

Publicerad 8 oktober 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
BMW har gjort det som många borde ha gjort - en mindre suv. Många vill ha en nypa terrängbil men ryggar för dess bränsletörst och tveksamma vägegenskaper. BMW X1 är lösningen.
Det första jag gjorde när jag såg BMW X1 var att sätta mig bakom ratten och justera stolen efter min körställning och sedan kliva ut igen för att prova baksätet.

"Det här blir nog trångt" tänkte jag. Men det stämde inte alls. Jag gled in lätt som en plätt och upptäckte dessutom att takhöjden nära på tillåter hatt på huvudknoppen.

Ingen höjdare
BMWs senaste i X-serien är annars ingen höjdare - om man ser till just karosshöjden. Den mäter bara 156 cm från topp till tå.

Därmed har BMW tagit ett steg tillbaka - och framåt på samma gång. En suv var i begynnelsen en något förhöjd kombi med fyrhjulsdrivning. Men högt byggda terrängliknande bilarna är inte så lyckade ur flera avseenden, inte minst då det gäller bränsleförbrukningen.

"Mest distinkta suven"
BMW X1 har de mest distinkta köregenskaper jag upplevt på en suv. Styrningen är härligt direkt och exakt. Växelspaken känns som om den går rätt ner bland kuggar och drev. Mekanik i stället för vajer bidrar till bättre körkänsla.

Bilen som provkördes var X1 2.0 D x-drive. Drivlinan är med andra ord tvålitersdieseln som bland annat finns i 3-serien och som är kopplad till antingen sexväxlad manuell växellåda, eller mot tillägg, till en sexväxlad automatlåda med möjlighet att välja växel själv.

Jag provade bilens beteende vid toppfart på Autobahn. X1 nådde lite drygt 200 km/tim obehindrat. Framför allt kändes bilen stadig och färden fullständigt odramatisk den korta sträcka vi lät motorn gå för fullt.

Kommer till sin rätta
På mindre och kurviga vägar kommer X1 väl till sin rätt. Det är då man känner att det här är en smidigare variant av suv. Det är visserligen skönt och praktiskt att sitta högt. Men det betyder också högre bränsleförbrukning och  inte sällan mediokra och lite tråkiga köregenskaper.

Det gäller inte BMW X1 som vid snabba förflyttningar sidledes känns kvick och säker. Den borde ha förutsättningar för ett säkert uppträdande vid en undanmanöver.

Senare i höst kommer X1 med lilla dieselmotorn som med sDrive (bakhjulsdrivning) hamnar på en förbrukning av 5,2 l/100 km vilket lär vara snålast i klassen. Den släpper då ut måttliga 136 g CO2 i blandad körning. Under 2010 väntas också en 1,8 liters bensinversion som endast kommer med bakhjulsdrivning med ett pris på omkring 269 000 kronor.

Detta är en förkortad version av Erik Rönnbloms provkörning, läs hela testet i Vi Bilägare nummer 15 som finns i butik från 27 oktober.

Relaterade bildspel

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (5)
#6 • Uppdaterat: 2009-10-12 12:18
S-E S (ej verifierad)

CHALLE, om det enbart är framkomlighet som efterfrågas så prova snökedjor med broddar på sommardäck! Båda billigre och kanske bättre?

#7 • Uppdaterat: 2009-10-21 00:05
mctar (ej verifierad)

Stig: Du verkar tro att subaru är alldeles ensamma om att ha "riktig" fyrhjulsdrift.

#8 • Uppdaterat: 2009-11-25 13:48
Conny Karlsson (ej verifierad)

Håller inte alls med artikelförfattaren om att bilen är rymlig, jo i framsätet. Men att sätta sig bakom sig själv (184cm långa ben) var omöjligt eller rättare sagt närman skulle kliva ur bilen, fötterna var fast kilade under stolen. Det samma gäller Audi A5 sportback som jag också provade igår. Där var försäljaren tvungen att hjälpa mig att komma ut tillbaka genom att skjuta fram stolen. Otroligt att en sådan skapligt stor bil är så trång. Även för huvudet var det trångt i Audi A5 sportback.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.