Just nu är Vi Bilägares Erik Rönnblom i Tyskland och provkör nya kompakta suven BMW X1. Vibilagare.se ringde upp för en rapport direkt från Autobahn.
Tidigt på måndagen flög Vi Bilägares Erik Rönnblom, via Frankfurt, till östtyska Leipzig. Från BMW-fabriken i staden fick han sedan testa BMW:s minsta suv - nya X1.
Vad är det för bil?
- Det här är BMW:s minsta suv, en prestigebil som egentligen är ensam i det här premiumsegmentet, säger Erik Rönnblom.
Vad tänker du på då?
- Suvar brukar vara ganska höga, men den här är inget högbygge. Den är bara 155 centimeter hög, med 19 centimeters markfrigång. Men den är fortfarande ganska rymlig, jag som är ganska lång satt riktigt bra i baksätet.
Hur påverkar denna mindre storlek bilens egenskaper?
- Framför allt så får du tillbaka vägegenskaperna. Det här är en kul bil att köra, den är alert och kränger inte i kurvorna. Det är en sportsuv med BMW:s klassiska köregenskaper, inte en suv som i vanliga fall är lite som en traktor.
Erik Rönnblom fortsätter:
- Om man är en typisk BMW-kund gillar man inte egenskaperna från suven, som finns i X-serien. Men nu är man tillbaka där man började. Jag körde 200 knyck på Autobahn - och det märktes knappt.
Bilen som Erik Rönnblom provar är en BMW X1, 2,0D X-drive, som levererar 177 hästkrafter. Priset för denna modell börjar på 329 000 kronor.
- Det är en dyr bil och då ska den också vara bra. Jag hade ganska högt ställda förväntningar, och den här bilen uppfyller helt klart dem. Och kanske lite mer.
Kommer den att sälja bra?
- Man räknar med 500 bilar per år i Sverige. Det klarar man säkert. Det är en ganska lagom bil, den behöver inte vara större.
Några nyheter annars?
- Det här är första gången som BMW erbjuder bakhjulsdrift i X-serien. Och priset blir då lite lägre, 288 000 kronor.
Vad händer resten av dagen?
- Ikväll är det middag och presskonferens och imorgon ska vi besöka fabriken och titta på tillverkningen. Det ska bli intressant, säger Erik Rönnblom, direkt från Tyskland.
Vad är det för bil?
- Det här är BMW:s minsta suv, en prestigebil som egentligen är ensam i det här premiumsegmentet, säger Erik Rönnblom.
Vad tänker du på då?
- Suvar brukar vara ganska höga, men den här är inget högbygge. Den är bara 155 centimeter hög, med 19 centimeters markfrigång. Men den är fortfarande ganska rymlig, jag som är ganska lång satt riktigt bra i baksätet.
Hur påverkar denna mindre storlek bilens egenskaper?
- Framför allt så får du tillbaka vägegenskaperna. Det här är en kul bil att köra, den är alert och kränger inte i kurvorna. Det är en sportsuv med BMW:s klassiska köregenskaper, inte en suv som i vanliga fall är lite som en traktor.
Erik Rönnblom fortsätter:
- Om man är en typisk BMW-kund gillar man inte egenskaperna från suven, som finns i X-serien. Men nu är man tillbaka där man började. Jag körde 200 knyck på Autobahn - och det märktes knappt.
Bilen som Erik Rönnblom provar är en BMW X1, 2,0D X-drive, som levererar 177 hästkrafter. Priset för denna modell börjar på 329 000 kronor.
- Det är en dyr bil och då ska den också vara bra. Jag hade ganska högt ställda förväntningar, och den här bilen uppfyller helt klart dem. Och kanske lite mer.
Kommer den att sälja bra?
- Man räknar med 500 bilar per år i Sverige. Det klarar man säkert. Det är en ganska lagom bil, den behöver inte vara större.
Några nyheter annars?
- Det här är första gången som BMW erbjuder bakhjulsdrift i X-serien. Och priset blir då lite lägre, 288 000 kronor.
Vad händer resten av dagen?
- Ikväll är det middag och presskonferens och imorgon ska vi besöka fabriken och titta på tillverkningen. Det ska bli intressant, säger Erik Rönnblom, direkt från Tyskland.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.