Som första biltillverkare startar BMW egen tillverkning av kolfiber. Materialet spås bli viktigt i framtiden för att bygga lätta elhybrider.
Tillsammans med kolfibertillverkaren SGL Group bildar BMW ett nytt bolag som årligen ska producera flera tusen ton kolfiber, det rapporterar facktidningen Plastnet.
- Detta joint venture med BMW är en milstolpe för användningen av kolfiber i industriell skala inom bilindustrin, säger SGL:s koncernchef Robert Koehler till tidningen.
BMW kommer att äga 49 procent av bolaget medan SGL äger resten.
Miljardinvestering
Satsningen innebär till en början en investering på 90 miljoner euro för att bygga en fabrik för tillverkning i Nordamerika och en fabrik för efterbehandling i Tyskland.
Redan nästa år börjar fabrikerna byggas för att produktionen ska kunna starta 2015.
Totalt beräknas samarbetet kosta 230 miljoner euro.
- För första gången kommer kolfiber att spela en viktig roll i en serieproducerad bil. Kolfiber kommer att spela en allt viktigare roll när det gäller att byta till lättare material i framtidens bilar, säger Robert Koehler.
BMW bygger elhybrid med kolfiber
Inledningsvis kommer materialet att användas i BMW:s elhybridsatsning Megacity Vehicle som offentliggjordes tidigare i år. Enligt BMW ska bilen bli en bränsleeffektiv stadsbil som kombinerar en elmotor med en traditionell förbränningsmotor.
I framtiden kommer kolfiber att användas även i andra BMW-modeller.
- Detta joint venture med BMW är en milstolpe för användningen av kolfiber i industriell skala inom bilindustrin, säger SGL:s koncernchef Robert Koehler till tidningen.
BMW kommer att äga 49 procent av bolaget medan SGL äger resten.
Miljardinvestering
Satsningen innebär till en början en investering på 90 miljoner euro för att bygga en fabrik för tillverkning i Nordamerika och en fabrik för efterbehandling i Tyskland.
Redan nästa år börjar fabrikerna byggas för att produktionen ska kunna starta 2015.
Totalt beräknas samarbetet kosta 230 miljoner euro.
- För första gången kommer kolfiber att spela en viktig roll i en serieproducerad bil. Kolfiber kommer att spela en allt viktigare roll när det gäller att byta till lättare material i framtidens bilar, säger Robert Koehler.
BMW bygger elhybrid med kolfiber
Inledningsvis kommer materialet att användas i BMW:s elhybridsatsning Megacity Vehicle som offentliggjordes tidigare i år. Enligt BMW ska bilen bli en bränsleeffektiv stadsbil som kombinerar en elmotor med en traditionell förbränningsmotor.
I framtiden kommer kolfiber att användas även i andra BMW-modeller.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.