Vid lanseringen kommer X1 att finns med sex olika motorkonfigurationer:
BMW X1 xDrive28i:
Sexcylindrig bensinmotor på 3 liter. Fyrhjulsdrift.
258 hästkrafter vid 6 600 varv/minut, 310 Nm mellan 2 600 och 3 000 varv/minut.
0-100km/h på 6,8 sekunder.
Toppfart på 205 km/h, som kan höjas till 230 km/h.
Förbrukar i genomsnitt 0,94 liter per mil med koldioxid utsläpp på 219 g/km.
BMW X1 xDrive23d:
Fyrcylindrig dieselmotor på 2 liter. Fyrhjulsdrift.
204 hästkrafter vid 4 400 varv/minut, 400 Nm mellan 2 000 och 2 250 varv/minut.
0-100km/h på 7,3 sekunder.
Toppfart på 205 km/h, som kan höjas till 223 km/h.
Förbrukar i genomsnitt 0,63 liter per mil med koldioxid utsläpp på 167 g/km.
BMW X1 xDrive20d:
Fyrcylindrig dieselmotor på 2 liter. Fyrhjulsdrift.
177 hästkrafter vid 4 000 varv/minut, 350 Nm mellan 1 750 och 3 000 varv/minut.
0-100km/h på 8,4 sekunder.
Toppfart på 205 km/h, som kan höjas till 223 km/h
Förbrukar i genomsnitt 0,58 liter per mil med koldioxid utsläpp på 153 g/km.
BMW X1 sDrive20d:
Fyrcylindrig dieselmotor på 2 liter. Bakhjulsdrift.
177 hästkrafter vid 4 000 varv/minut, 350 Nm mellan 1 750 och 3 000 varv/minut.
0-100km/h på 8,1 sekunder.
Toppfart på 205 km/h, som kan höjas till 218 km/h
Förbrukar i genomsnitt 0,53 liter per mil med koldioxid utsläpp på 139 g/km.
BMW X1 xDrive18d:
Fyrcylindrig dieselmotor på 2 liter. Fyrhjulsdrift.
143 hästkrafter vid 4 000 varv/minut, 320 Nm mellan 1 750 och 3 000 varv/minut.
0-100km/h på 10,1 sekunder.
Toppfart på 195 km/h.
Förbrukar i genomsnitt 0,57 liter per mil med koldioxid utsläpp på 150 g/km.
BMW X1 sDrive18d:
Fyrcylindrig dieselmotor på 2 liter. Bakhjulsdrift.
143 hästkrafter vid 4 000 varv/minut, 320 Nm mellan 1 750 och 3 000 varv/minut.
0-100km/h på 9,6 sekunder.
Toppfart på 200 km/h.
Förbrukar i genomsnitt 0,52 liter per mil med koldioxid utsläpp på 136 g/km.
Relaterade bildspel
1. Nya Volkswagen Polo är varken roligast, snabbast eller charmigast av testbilarna. Det den vinner på är istället att den, trots det nätta formatet, ger en storbilskänsla som ingen av konkurrenterna kommer i närheten av. Såväl ljud- som fjädringskomfort är i en klass för sig och samma sak gäller körsmidigheten. Dessutom är utrymmena är tillräckliga för att den ska kunna fungera som enda bil för den lilla familjen. Saken blir inte sämre av att rostskyddet är bäst i test och att den ekonomiska kalkylen är gynnsammast för plånboken. Men allt är inte på topp och fadäsen i ”älgtestet” blev en negativ överraskning. Polo är heller inte krocktestad av Euro NCAP. Ett misslyckande där skulle givetvis peta ned den från tronen.
2. Nya Ford Fiesta nosar ärkerivalen Polo i hälarna, men når inte riktigt ända fram. Körkänslan är dock på topp och såväl åkkomfort som kvalitetsintryck har vässats rejält jämfört med den tidigare modellen. Men priset är väl högt och rostskyddet har försämrats.
3. Suzuki Swift är smart byggd, generöst standardutrustad, och underhållande att köra. Ändå räcker den inte riktigt till mot Polo och Fiesta. Åkkomforten störs av ett dånande däckbuller, säkerhetsbetyget är bara fyrstjärnigt och rostskyddet har brister.
Kommentar av Lars Kaneryd, testförare: Jag gillar att köra bil, så mitt förstaval blir utan större tvekan Ford Fiesta. Forden har dessutom den i mitt tycke bästa förarmiljön. Suzuki Swift är snygg att titta på och trevlig att hantera på kurviga vägar. Men vid normal körning känns styrningen med sin tröga rattåtergång märklig. Suzukin är också mer vindkänslig än Polo och Fiesta. Swift hamnar sist på min lista och Polo blir tvåa. VW:n är säkert en bra bil, men lite för trist och intetsägande för min smak.
Kommentar av Mikael Schultz, testledare: Fiestas fina körkänsla, Polos behagliga åkkomfort och Suzukis generösa utrustningsnivå. Tänk om man kunde kombinera de bästa egenskaperna hos de tre testbilarna. Då skulle man börja närma sig den ideala småbilen. Men mitt önsketänkande lär aldrig bli verklighet och i brist på idealbilen skulle jag satsa på en VW Polo om jag var i bilköpartagen. För mig går komfort och storbilskänsla före snärtiga köregenskaper. Men helst skulle jag förstås vilja ha både och...
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det fånigaste med BMW (och även Mercha tror jag) är att de har en motorstorleksbeteckning på 18, 20 osv - som tidigare naturligtvis korresponderade mot cylindervolymen. Icke sa nicke..... numer är det bara en slags rangordning i effekt, som stämmer ungefär....hur bra rimmar det med tysk exakthet. Nä lika bra att skrota detta kassa system, man blir ju bara förvillad/lurad och förbannad att allt blivit sämre! Kolla ovan; 28i = 3 lit, 23d = 2 lit, 20d = 2 lit, 18d = 2 lit... visst är det logiskt!
När kommer den nya 4-hjusdrivna BMW'n för vinterbruk som dalkarlarna efterfrågar - BMW X-Mas?
Hittade lite priser:
The 4WD X1 xDrive18d is offered for €31,550 while the xDrive20d and xDrive23d are priced at €34,400 and €38,800 respectively. The sDrive20d costs €32,400 while the most expensive version is the xDrive28i and costs €41,500.
http://www.4wheelsnews.com/2010-bmw-x1-pricing-announced/
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.