Nästa artikel
"Låg medelhastighet är viktigt för att minska antalet döda"
Nyheter

"Låg medelhastighet är viktigt för att minska antalet döda"

Publicerad 16 april 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Polisen och NTF tar ett gemensamt krafttag mot fortkörning. Vecka 17 ökar polisen övervakningen av hastigheterna i trafiken - samtidigt som NTF genomför en kampanj för att uppmärksamma trafikanterna om hur lite tid man vinner på att köra för fort.
- Vi kommer att övervaka hastigheten både manuellt och med hjälp av våra trafiksäkerhetskameror som är utplacerade på de mest olycksdrabbade vägsträckorna. En låg medelhastighet är viktigt för att minska antalet skadade och döda i trafiken, säger Björn Lidö, trafikansvarig på Rikspolisstyrelsen.

Medelhastigheterna på de svenska vägarna har gått ner jämfört med i fjol. Men höga hastigheter är fortfarande den främsta orsaken till att människor dör i trafiken. Därför tar polisen och NTF (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) ett gemensamt krafttag för att få bilisterna att sänka hastigheterna.

Under vecka 17 ökar polisen bevakningen på landets vägar. Samtidigt ska NTF uppmärksamma trafikanterna om den ökade risken att dödas och miljökonsekvenserna av att köra för fort.

- Hastigheten har en avgörande betydelse för konsekvenserna av en olycka. Om medelhastig-heten minskar med fem procent minskar antalet olyckor med tio procent, antalet svåra skador med 15 procent och antalet dödsfall med 20 procent, säger NTF:s vd Jan Sandberg.

Samtidigt fortsätter Vägverket arbetet med att justera hastighetsgränserna på de svenska vägarna. Ett arbete som inleddes hösten 2008.

- Den första omgången av hastighetsgränsjusteringar fick en god acceptans, och vi hoppas att de justeringar som ska genomföras senare i år gör att förståelsen för att hastighetsgränserna ska vara anpassade till vägens säkerhetsstandard ökar ännu mer. Beräkningar pekar på att justeringarna i år kan minska antalet omkomna med cirka 10 per år, framhåller Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2009-04-18 15:45
Anders (ej verifierad)

Lasse-regelverket kanske är "omodernt". Sen- tung trafik på riksvägar å europavägar med 2+1 -prova å kör själv -garanterar dig en långsam upplevelse.

#9 • Uppdaterat: 2009-04-18 16:11
Lasse J (ej verifierad)

Anders!
Jag ställde egentligen två frågor till dig.
Varför du anser att man inte behöver följa gällande bestämmelser alternativt om du har några ideer om fördelen med att man som trafikant gör det?
"Pröva och kör själv"...
Ja ungefär 50 mil om dagen 5 dagar i veckan, så jag har sett tillräckligt....

#a • Uppdaterat: 2009-04-18 20:07
Anders (ej verifierad)

Har inte sagt att jag inte följer gällande bestämmelser. Har däremot åsikter om att "Nollvisionen" och VV:s strategi haltar mycket betänkligt. Framkomligheten och trafikflytet är till det sämre. Debattera gärna detta istället för att dra förhastade slutsaser om mitt sätt att köra. Nu överlåter jag till andra att ha åsikter i detta forum.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.