I maj lades asfalten och i augusti invigs den - Stockholms första riktiga motorbana. Vi Bilägare har provkört slingan som blir extremt polisövervakad.
Vägmaskiner, dumprar och lastbilar har under våren brummat i skogen invid Benstockens parkeringsplats utanför Arlanda.
Där byggs Stockholms första motorbana; en 2,4 kilometer lång slinga med knixiga kurvor och en 600 meters raksträcka.
Ingen racingbana
Nej, det är inte den av många så länge och hett önskade banan för Stockholms många raceråkare som nu blir verklighet.
Arlandabanan ska inte alls användas för tävling utan för utbildning.
Den projekteras och finansieras av Arlandastad Holding AB som administrerar Motortown, en samling affärslokaler som befolkas av bilhandel, verkstäder, tillbehörsfirmor och ett och annat racerteam.
Holdingbolaget har köpt 40 hektar skog och plöjt ned 45 miljoner i banprojektet.
- Det är ingen racerbana. Den kan till exempel köras åt båda håll. Men det är en utmanande bana vars syfte är att skapa säkrare bilförare, berättar projektledaren Johan Wallin.
Polisen hyr
Den långa, breda slingan går runt ett inre vägsystem med olika trafikmiljöer som rondeller, korsningar och övergångsställen där bilförare kan öva.
En 6 000 kvadratmeter stor körgård ligger strax intill.
Att hitta elever till Arlandabanan har inte varit svårt.
Polisen har redan hyrt anläggningen de första 15 åren.
- Men när polisen inte kör på banan kan andra säkert disponera den, säger Johan Wallin.
- Vi räknar med att banan ska väcka intresse hos många utbildningsföretag.
Något tillträde för en körsugen allmänhet lär det emellertid inte bli. Än åtminstone.
Men en utbyggnad har redan börjat projekteras och påbörjas troligen nästa år.
Det blir en separat, kortare banslinga som kanske blir lite mer tillgänglig för privatpersoner.
Diskutera: Vad tycker du om Stockholms första motorbana?
Där byggs Stockholms första motorbana; en 2,4 kilometer lång slinga med knixiga kurvor och en 600 meters raksträcka.
Ingen racingbana
Nej, det är inte den av många så länge och hett önskade banan för Stockholms många raceråkare som nu blir verklighet.
Arlandabanan ska inte alls användas för tävling utan för utbildning.
Den projekteras och finansieras av Arlandastad Holding AB som administrerar Motortown, en samling affärslokaler som befolkas av bilhandel, verkstäder, tillbehörsfirmor och ett och annat racerteam.
Holdingbolaget har köpt 40 hektar skog och plöjt ned 45 miljoner i banprojektet.
- Det är ingen racerbana. Den kan till exempel köras åt båda håll. Men det är en utmanande bana vars syfte är att skapa säkrare bilförare, berättar projektledaren Johan Wallin.
Polisen hyr
Den långa, breda slingan går runt ett inre vägsystem med olika trafikmiljöer som rondeller, korsningar och övergångsställen där bilförare kan öva.
En 6 000 kvadratmeter stor körgård ligger strax intill.
Att hitta elever till Arlandabanan har inte varit svårt.
Polisen har redan hyrt anläggningen de första 15 åren.
- Men när polisen inte kör på banan kan andra säkert disponera den, säger Johan Wallin.
- Vi räknar med att banan ska väcka intresse hos många utbildningsföretag.
Något tillträde för en körsugen allmänhet lär det emellertid inte bli. Än åtminstone.
Men en utbyggnad har redan börjat projekteras och påbörjas troligen nästa år.
Det blir en separat, kortare banslinga som kanske blir lite mer tillgänglig för privatpersoner.
Diskutera: Vad tycker du om Stockholms första motorbana?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
det var på tiden.hoppas dt växer.ove
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.