Nästa artikel
Peugeot 3008 Hybrid - fyrhjulsdriven hybrid
Provkörning

Peugeot 3008 Hybrid - fyrhjulsdriven hybrid

Publicerad 21 augusti 2009 (uppdaterad 22 oktober 2014)
En dieselmotor i fronten och en elmotor mellan bakhjulen. Så ser Peugeots koncept till hybridbil ut. Först om två år börjar den första franska hybriden att säljas, men vi har redan provkört prototypen. Den imponerar, även om den ännu inte är särskilt snål.
Peugeot har laborerat med olika typer av hybridbilar i flera år utan att det blivit något av dem. Men en dag i juli står den slutliga hybriden färdig för provkörning på en testbana utanför Paris. Crossovern 3008 blir första bilen med hybriddrift och det är en passande modell, för hybridtekniken gör bilen fyrhjulsdriven.

I fronten sitter en vanlig dieselmotor som i prototypen är på två liter och 163 hk, med ett vridmoment på 300 Nm. Mellan bakhjulen hänger en liten elmotor med 27 hk och ett vridmoment på 200 Nm.  Sammanlagda vridmomentet är alltså 500 Nm - som i en bättre dieselsexa.

Det finns flera fördelar med att sätta elmotorn bak, förklarar hybridchefen Vincent Basso:

- Vi kan använda våra vanliga motorer och behöver inte göra några ombyggnader i motorrummet för att elmotorn ska få plats. Eldrivningen går att kombinera med alla slags motorer och är lätt att anpassa till olika bilmodeller. Med drivning på bakhjulen blir dessutom hybridbilarna stadiga att köra.

Vi får inte göra några hårdhänta körövningar med hybridprototypen, men nog verkar den både stark och stadig. Dessutom går den tyst.  

En dieselmotor kan vara ganska bråkig och högljudd i startögonblicket och därför har motortypen ansetts olämplig för hybridbilar. I en hybrid stannar och startar ju motorn ofta - exempelvis när bilen stoppar vid rödljus. Peugeots tekniker har emellertid lyckats tämja dieseln. Den rister visserligen lite, men startar förvånansvärt tyst och lågmält när jag trampar på gasen.

Dieseln har alla fördelar

Med ett vred mellan framstolarna kan jag välja fyra olika körprogram. "ZEV" (Zero Emission Vehicle) gör bilen enbart eldriven. Ett fulladdat batteri ska kunna driva bilen uppåt en halvmil i låga farter, men så långt kommer vi aldrig på testbanan. Så fort jag är lite för hård på gasen morrar dieseln igång.
Motorn är kopplad till en sexstegad låda som växlas automatiskt. Växelbytena sker nästan omärkligt för när lådan frikopplar skjuter elmotorn på och jämnar ut svackan i drivningen.

Peugeot har aldrig försökt göra en bensindriven hybrid. Dieseln har alla fördelar, menar teknikerna. Vincent Basso:

- En diesel är ju den överlägset snålaste motorn i landsvägsfarter.

3008 hybrid är emellertid inte särskilt snål. Förbrukningen anges till 0,41 l/mil och utsläppen till 109 gram koldioxid per kilometer. Det är inte särskilt imponerande - en enbart dieseldriven Volvo V70 Drive är ju bara aningen törstigare.
Men det är två år kvar tills Peugeot 3008 hybrid står hos bilhandlarna.

- Vi jobbar på. Målet är att nå utsläpp på 100 gram, säger Vincent Basso.

Relaterade bildspel

FAKTA/ Peugeot 3008 Hybrid

Pris: Okänt.
Modell: Crossover med fem dörrar.
Säljstart: År 2011.
Mått, cm: L 437/B184/H 164.
Motor: Diesel på två liter och 163 hk samt elmotor på 27 hk.
Prestanda: Hemliga.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,1 l/100 km
CO2-utsläpp: 109 g/km.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2009-08-21 19:07
S-E S (ej verifierad)

Etanolbilar kommer aldrig att bli lika bränslesnåla som bensinbilar. Etanolen har för lågt energiinnehåll! Jag känner inte till att Brasilianska E100 bilar har mindre förbrukning än motsvarande bensinbilar. Detta eftet 20 års utveckling av etanolmotorer i Brasilien.. Ska det vara hybrid så ska det vara miljövänligt. Biogashybrid är grejen "annars kan det kvetta".

#9 • Uppdaterat: 2009-08-21 21:58
Roy (ej verifierad)

Lasse, på vilket sätt har Onehp fel?
Jag tycker det verkar som ett vettigt resonemang.

Göinge har helt rätt! Motorer optimerade för etanol är något helt annat än dagens kompromisser. Dessutom är den enklare molekylkedjan en klar fördel ur förbränningsoptimeringssynpunkt (Det ordet, ni, alla särskrivare!), liksom det högre oktantalet. Lägre energiinnehåll men lättare att utnyttja.
Men just nu är inte diesel så dumt. Men det är lite märkligt att inte fordonsskatten nämns i ett enda test av bilar med dieseldrift. En skatteskillnad som helt saknar berättigande.

#a • Uppdaterat: 2009-08-22 00:29
Bosse (ej verifierad)

Men herregud, författaren till artikeln måste läsa på om vad vridmoment och effekt är för något. Man kan inte addera vridmoment från två olika motorer med helt olika varvtal och få något vettigt av dem.
Totalt okunnigt och feeeel!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.