Nya Volkswagen Passat har generösa utrymmen och säkra köregenskaper på vinterväg, men lyckas inte engagera föraren.
Passat och Mondeo är direkta konkurrenter och lika varandra i mycket – men också väsensskilda. Det beror inte så mycket på att VW har bensinmotor och Ford dieselmotor.
Trygga, spårstabila vägegenskaper har de gemensamt, men där Mondeo känns stor och nästan lite pompös att framföra är Passat slimmad, marknära, horisontell. En smidig men ändå stor och rejäl bil, med lite av körkänslan i Skoda. Inte så konstigt, båda utgår från samma arkitektur men i olika skala.
Föraren får föredömligt tydliga besked om vad framhjulen har för sig, trots att däcken håller maffig dimension (225/50 17). Liksom i Mondeo behöver antisladdsystemet sällan träda in när vi pressar fram Passat på kurviga småvägar men när det sker är ingreppet perfekt avvägt.
Det ordet, avvägt, kan gälla hela bilen, knappast något sticker ut. Som bilkaraktär sätter vi Mondeo före Passat men när det gäller vinteregenskaperna är det knepigare.
Värmekapaciteten är okej, inte mycket mer. Det är en stor kupé som ska värmas och speciellt i huvudhöjd var det svårt att få någon hetta. Värmen i stolarna dröjde också ett tag, sedan blev de närmast ohejdbara, se tabellkommentar. Passats standardmonterade rattvärme är värd ett extra ljus. Då gör det inte så mycket att informationsdisplayen mitt på panelen inte kan skötas med handskar på (vilket den kan i den hälften så dyra Skoda…)
Bakpartiet gror igen rekordsnabbt och på vintern skapas ett pansar av is och snö. Därmed förfelas VW:s annars smarta idé med att den i emblemet fästa backningskameran fälls ut först vid backning och på så sätt håller sig ren. Nu tog snö och is emot mest hela tiden. När vi gjort rent upptäckte vi en annan konstighet: bakluckan kan inte öppnas utifrån om backningskameran varit utfälld och man lämnar bilen på tomgång i neutralläge. Då åker kameran nämligen inte in igen och man måste gå in i bilen och använda öppningsreglaget där. Vad kan motiveringen vara? Baklamporna/dimbakljusen syns heller inte alls lika bra som i Mondeo.
Motorn har cylinderavstängning av två ”burkar” under låg belastning. Det fungerar utmärkt, man kan ana en viss men knappast irriterande ljudförskjutning. Det dyker också upp en symbol bland instrumenten. Men vad vinner man på detta i en bil som har så liten motor och som redan är så relativt snål? Vi tycker att det är komplicerande teknik utan riktig mening.
Liksom i Skoda mankerade autobromsfunktionen då och då, redan vid lätt snöfall. Ett problem Volkswagen snabbt måste lösa!
Passat är om inte kroppsligen så själsligen tämligen sval. Den håller hög nivå i väldigt mycket men engagerar inte.
Trygga, spårstabila vägegenskaper har de gemensamt, men där Mondeo känns stor och nästan lite pompös att framföra är Passat slimmad, marknära, horisontell. En smidig men ändå stor och rejäl bil, med lite av körkänslan i Skoda. Inte så konstigt, båda utgår från samma arkitektur men i olika skala.
Föraren får föredömligt tydliga besked om vad framhjulen har för sig, trots att däcken håller maffig dimension (225/50 17). Liksom i Mondeo behöver antisladdsystemet sällan träda in när vi pressar fram Passat på kurviga småvägar men när det sker är ingreppet perfekt avvägt.
Det ordet, avvägt, kan gälla hela bilen, knappast något sticker ut. Som bilkaraktär sätter vi Mondeo före Passat men när det gäller vinteregenskaperna är det knepigare.
Värmekapaciteten är okej, inte mycket mer. Det är en stor kupé som ska värmas och speciellt i huvudhöjd var det svårt att få någon hetta. Värmen i stolarna dröjde också ett tag, sedan blev de närmast ohejdbara, se tabellkommentar. Passats standardmonterade rattvärme är värd ett extra ljus. Då gör det inte så mycket att informationsdisplayen mitt på panelen inte kan skötas med handskar på (vilket den kan i den hälften så dyra Skoda…)
Bakpartiet gror igen rekordsnabbt och på vintern skapas ett pansar av is och snö. Därmed förfelas VW:s annars smarta idé med att den i emblemet fästa backningskameran fälls ut först vid backning och på så sätt håller sig ren. Nu tog snö och is emot mest hela tiden. När vi gjort rent upptäckte vi en annan konstighet: bakluckan kan inte öppnas utifrån om backningskameran varit utfälld och man lämnar bilen på tomgång i neutralläge. Då åker kameran nämligen inte in igen och man måste gå in i bilen och använda öppningsreglaget där. Vad kan motiveringen vara? Baklamporna/dimbakljusen syns heller inte alls lika bra som i Mondeo.
Motorn har cylinderavstängning av två ”burkar” under låg belastning. Det fungerar utmärkt, man kan ana en viss men knappast irriterande ljudförskjutning. Det dyker också upp en symbol bland instrumenten. Men vad vinner man på detta i en bil som har så liten motor och som redan är så relativt snål? Vi tycker att det är komplicerande teknik utan riktig mening.
Liksom i Skoda mankerade autobromsfunktionen då och då, redan vid lätt snöfall. Ett problem Volkswagen snabbt måste lösa!
Passat är om inte kroppsligen så själsligen tämligen sval. Den håller hög nivå i väldigt mycket men engagerar inte.
Plus:
Utrymmen, säkra köregenskaper, rattvärme, motor, stolsvärme, strålkastare.
Minus:
Värmekapacitet, liten spolarbehållare, bakpartiet geggar igen, små ytterspeglar, seg vindrutespolning.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vi kan alltså här se att VAG har problem med sin autobromsfunktion under vintern. Jag har blivit hånad och förlöjligad i detta forum när jag har plockat fram att elektroniska säkerhetssystem, som exempelvis autobroms, kan fallera på vintern.. Men det är inte bara guld och gröna skogar med dessa system. Det är ju uppenbart att VAG:s bilar inte fungerar i svensk vinter och de verkar istället utvecklade för sydeuropas varmare klimat. Ett autobromssystem som inte ens klarar lätt snöfall det är ju faktiskt rätt allvarligt!
Haha "lite av körkänslan från Skoda".. köp en Superb istället då den är väl mycket billigare än Passat. Samma bil olika pris.
Håller med Rappe, ju mer elektroniska system man sätter i bilarna ju mer finns det som kan krångla. Vågar någon köpa en 5-8 år gammal bil med alla dessa system i ? Det kommer att kosta skjortan att få service och reparationer på dessa system. För de som byter bil ca vart 3:dje år är det säkert helt ok.
Jag tycker att det är en utmärkt bil i det mesta, jag har visserligen bara kört den med 2l dieseln och automat, men det är den tystaste dieselknackare jag kört.
Det här var tyvärr GT-modellen med idiotiskt för hårt sportchassie och för stora fälgar, 18", med för tunna, breda däck och därför blev bilen onödigt stötig på våra usla vägar. Jag förvånades över att den trots däcken ändå gick så tyst på skrynklig asfalt.
Den är ju betydligt mer städad i inredningen än den plottriga Mondeon, jag tycker den är riktigt elegant.
Men en sak begriper jag inte, den idiotiska farthållaren som inte gick att reglera på ett vettigt sätt, fartökning/minskning sker med en liten rulle på ratten i steg om 10 km/t ! Vill jag minska t.ex 2 måste jag koppla från och sedan trycka "set", ska det va så?
Men man sitter ändå rätt så bra på de tyska trästolarna med sin tunna stoppning, här verkar det ändå som man har någon cm fyllning under klädseln, betydligt mer än de 2mm som finns på A4ans sportstolar.
Styrbjörn, kolla priserna på Passat och Superb med så lika utrustning som möjligt så kommer du att märka att det inte skiljer särskilt mycket, Skoda är inget lågprismärke längre.
Kom just att tänka på... Kan man manuellt koppla bort autobromssystemet? På något bilmärke? Problemet löst för alla som inte vill ha det!
Raphael, tråkigt att du känner dig förlöjligad. Ibland kan det blir lite mycket påhopp när alla vill ha rätt. Allt är inte svart eller vitt, utan även grått i vissa fall. Just säkerhetssystem som baseras på relativ ny teknik kan säkert ha svagheterna som du påpekat. Många likställer teknik med bara positiva känslor, men i verkligheten kan det te sig annorlunda. Min utgångspunkt är att man som förare skall ligga steget före för att förhindra olyckor, dvs tänka lite framåt om vad som kan orsaka en olycka. Som MC förare tvingas man tänka "jag syns inte" för att inte enbart lita på att andra trafikanter ser en. Teknik som autobroms mm har lite samma ursprungs tänk, de skall försöka förhindra en olycka genom att förutse (se in i framtiden) om något hinder finns i vägen relativt ditt fordons bromsförmåga och då gripa in och hjälpa dig genom att ta över kommandot och bromsa in bilen. Så länge autobromsen inte bromsar in helt i onödan så skulle man kunna säga att vid dessa tillfällen kör man utan systemet och systemet i sig självt skulle kunna göra den avkänningen och bara varna föraren att han inte kan lita på systemet så länge snön faller. Autobroms är säkert bra och kan förhindra olyckor ibland, och i annat fall minska olyckans omfattning. Ingen vill ha whiplash, jag talar om egna erfarenheter...det är det värsta du kan ha.
Hmm, de som anser att Cactus inte är en vinterbil och inte är färdigutvecklad borde kanske fundera på om Passat är så mycket bättre som vinterbil trots att den i runda slängar är dubbelt dyrare och att VAG sannerligen inte har usel ekonomi.
Ganska grava anmärkningar. Men det är ju en VAG-produkt så anmärkningarna på backkameran och ett autobroms-system som lägger av vid lätt snöfall kan man säkert förklaras bort.
Att den är oengagerande visste vi redan om.
Hur kan en bil med så låg frigångshöjd överhuvud taget kallas vinterbil? Alltrackutförandet med större frigångshöjd klarar ju inte ens att följa i spåren på en oplogad skogsväg efter en gammal Volvo 740!
Många brister på denna Folkvagn för att vara årets bil, man kan ju börja undra hur mycket man testar en bil innan man röstar fram den, förra året blev det en Peugeot som senare blev årets besvikelse i testflottan
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.