Nästa artikel
Långtest 2011: Nu lyser Dacia Duster
Långtest 2011

Långtest 2011: Nu lyser Dacia Duster

Publicerad 12 oktober 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Från och med nu slipper vi köra nedsläckt med långteststallets Dacia Duster. I samband med första servicen fick den rumänska suven halvljusautomatik monterad. Det kostade 2 500 kronor.

Att belysningen automatisk slås på när man vrider om startnyckeln är en finess som varit standard på i stort sett alla nya bilar som sålts i Sverige de senaste 25–30 åren.

Men inte på Dacias modeller. Där måste föraren fortfarande själv vrida på ljuset innan han/hon åker iväg och det är nästan omöjligt att komma ihåg under dagtid. Åtminstone när man som Vi Bilägares långtestchaufförer ofta skiftar mellan olika bilar.

Skälet till att ljusautomatik saknas är att Dacia, som är ett utpräglat lågprismärke, vill hålla produktionskostnaderna nere. Istället får de kunder som vill ha automatiken själva betala för den.

Beställer man redan vid köpet sin Dacia med ljusautomatik kostar det 1 500 kronor extra. Vid eftermontering, som i Vi Bilägares fall, blir det litet dyrare. Vi betalade
2500 kronor, men priset kan variera något mellan olika verkstäder.

Bra att veta är att ljusautomatik blir standard på alla kommande Dacia-modeller, eftersom det är lagkrav för alla nya bilar inom EU-området från den 1 februari 2011.

Noll mil på mätaren
Vid 3 000-milaservicen, som gick på 3 500 kronor, passade vi också på få Dusterns trilskande digitala bränslemätare utbytt. Den har visat lite som den vill och man har aldrig riktigt vetat hur mycket diesel som funnits i tanken.

Men i samband med den reparationen, som gick på garantin, hände något oväntat. Vägmätaren, som stod på knappt 3 000 mil när bilen lämnades in, var plötsligt nere på noll. Det rätta miltalet kan heller inte återställas, enligt Dacias tekniker.

Orsaken är att det inte går att komma in och justera siffrorna i den nya display som monterats, där förutom bränslemätaren även färddator och vägmätare ingår. Till skillnad från mer modernt konstruerade displayer är Dacias mätarelektronik stängd för all kommunikation.

Så i skrivande stund har Dustern enligt siffrorna på vägmätaren rullat 58,5 mil, istället för verklighetens 2 988.

Som gjort för att lura en begagnatköpare, kan tyckas.  Men riktigt så lätt går det inte. Det rätta miltalet finns noterat, både i serviceboken och i Dacias datorer.

Vi Bilägare har tidigare rapporterat om Dacia Dusters första service i Biltestarbloggen. Läs inlägget här.

Diskutera: Vad tycker du om Dacia Duster?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Dacia Duster 4X4 1,5 dCi Laureate

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Dacia Duster 4X4 1,5 dCi Laureate

Baspris: 168 900 kr.

Extra utrustning: Läderratt 1 500 kr, Audiosystem 2 200 kr, ESP 4 000 kr, metallicklack 4 000 kr.

Testbilens pris: 180 600 kr.

Garantier: Nybilsgaranti tre år/10 000 mil, lackskyddsgaranti tre år, rostskyddsgaranti sex år och Dacia Assistans tre år/10 000 mil.

Skatt: 3 416 kr.

Mått och vikt: L 431/B 182/H 163 cm. Axelavstånd 267 cm. Tjänstevikt 1 369 kg. Maxlast 550 kg varav 80 på taket. Bagagevolym 443–1 604 l.

Motor: Fyrcylindrig turbodiesel med common rail-insprutning. Volym 1 461 cm3. Effekt 109 hk vid 4 000 v/min. Vridmoment 240 Nm vid 1 750 v/min.

Transmission: Sexväxlad manuell låda. Fram- eller fyrhjulsdrivning via en elektromagnetisk momentomvandlare.

Förbrukning: 5,6 l/100 km.

CO2-utsläpp: 145 g/km.

Prestanda: 0–100 km/tim på 12,5 s. Toppfart 168 km/tim.

Betyg i Euro NCAP: Ej körd.

ViB:s rostbetyg: 4.

Ljusbetyg halv/hel: 3/3.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-10-12 17:31
pope

Hur kan det kosta 2500:- att dra en kabel och montera ett relä.
Vad säger Hanzzon?

#2 • Uppdaterat: 2011-10-12 21:14
Roger Skagerström

Säg 2 x ~700 kr arbetskostnad, resten är nog material. De vet hur man tar betalt ;)

#3 • Uppdaterat: 2011-10-12 22:22
Tobo

Dumsnålt av Dacia: Självklart ska halvljusautomatik vara standard på svensksålda bilar.

Strandbilderna på Dustern i artikeln är för övrigt från den otroliga Jurmala-stranden i Lettland.

#4 • Uppdaterat: 2011-10-13 07:29
1storstark

Kan det vara så svårt att göra som SAAB (och motorcyklar) haft det sedan 60-talet? Lysknappen av = släckt eller varselhjus. Parkering = parkering. På = ljuset går över tändningslåset. Det kan inte bli enklare för föraren, men tydligen för svårt för bilfabrikerna!

#5 • Uppdaterat: 2012-10-22 17:13
Antonkn3

Alltså kära vänner För det första är det inte ett krav i många öst stater att ha Halvljusen på dag tid. Två är att den största marknaden är i dem länderna vi har köpt 400 dacior i svergie i år tror jag , det har sålts sedan 2004 om jag inte mins fel. 1,5 miljoner dacior över världen. Så det är en fråga om att sätta en moment till i tillvärkningen att ha 2 olika montage kosta mer arbeys kraft kan i slut ändan kosta mer. kontra vår väster europeiska " Lathet " För de 3:e så tycker jag att det är bra att dem har i alla fall sat in en zuumer så de tjuter om man glömt dem på. När man går ur. Och för min del så tyker jag inte att det är nåt problem det är jo så mörkt hos oss så man behöer instrumenterings lyssena på så man vrider på det automatiskt för sker det utan att jag tänker på det.

#6 • Uppdaterat: 2012-10-22 17:26
Antonkn3

Alltså kära vänner För det första är det inte ett krav i många öst stater att ha Halvljusen på dag tid. Två är att den största marknaden är i dem länderna vi har köpt 400 dacior i svergie i år tror jag , det har sålts sedan 2004 om jag inte mins fel. 1,5 miljoner dacior över världen. Så det är en fråga om att sätta en moment till i tillvärkningen att ha 2 olika montage kosta mer arbeys kraft kan i slut ändan kosta mer. kontra vår väster europeiska " Lathet " För de 3:e så tycker jag att det är bra att dem har i alla fall sat in en zuumer så de tjuter om man glömt dem på. När man går ur. Och för min del så tyker jag inte att det är nåt problem det är jo så mörkt hos oss så man behöer instrumenterings lyssena på så man vrider på det automatiskt för sker det utan att jag tänker på det jag gillar att köra med p ljus och dim ljus ihop så jag har det inställt så vrider jag bara en gång på vredet så vips dimljus. Istället på många bilar ska man hålla på att vrida och trycka och klöda för att få rätt så för dem som är som mig tycker säkert det är smidigt. Jag har en Mcv själv jävligt nöjd bästa bilen jag har haft för 115 papp. Och på tal om förbrukningen på min så håller den vad dem lovar jag kör ännu snällare nu me tanke på bränslet. 0.71 L milen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.