Nästa artikel
Dyra torkarblad till Opel Astra
Långtest

Dyra torkarblad till Opel Astra

Publicerad 12 december 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Vår Opel Astra var nyligen inne på service då vi också påpekade att torkarna behövde bytas. Det blev ingen munter historia.

På Svenska Bil kostade torkarbladen fram 922 kronor inklusive moms och bak 134 kronor. Totalt blev det 1 734 kronor inklusive arbetet.

Nu blev också servicekostnaden högre än vanligt. Vid 6 000 mil byts också tändstift samt kupé- och luftfilter utöver det vanliga oljebytet. Här stannde fakturan på 6 805 kronor. Bromsgnissel förebådade också byte av beläggen fram. Bromsklotssatsen kostade 1 944 kronor inklusive moms och hela bytet gick på 2 430 kronor plus byte av bromsvätska för 476 kronor.

Vidare fick också Astran en notering i serviceboken om att en rostskyddskontroll utförts, något som kan vara värdefullt att ha med sig längre fram. I fakturan noteras det att rostskyddskontrollen kostar 451 kronor, men vid slutbetalning var den åtgärden "nollad". Det känns rätt, kunden ska inte behöva betala för att garantin ska leva vidare.

Dessutom poppar det ideligen upp små meddelanden i Astrans display och det är förstås bra, men det kan också bli lite irriterande när vi ständigt påminns om att en lampa till nummerskyltbelysningen slocknat. Det känns inte som värsta akuta läget precis, men självfallet ska det åtgärdas.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Astra?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Astra 1,4T Sport, 2010

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Opel Astra:

Modell: 1,4T Sport
Årsmodell: 2010
Inköpspris: 224 500 kr
Aktuell körsträcka: 6 344 mil
Förbrukning (dek.): 5,9 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 7,5 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar som rapporterar regelbundet om:

BMW 118d, 2012
Hyundai i40, 2012
Mercedes B180, 2012
Opel Ampera, 2012
Volkswagen Up, 2012
Dacia Duster, 2011
Ford C-Max, 2011
Saab 9-5, 2011
Volvo V60, 2011
Opel Astra, 2010
Peugeot 3008, 2010
Volvo V70, 2008
Kia Cee'd, 2007

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Vem köper torkarblad på en märkesverkstad?
Det slutar på samma sätt som när man ställer sig på plattan en lördagsnatt och viftar med en bunt sedlar, man blir rånad...

Man kan ju få en mobiltelefon billigare än en uppsättning torkarblad, tillverkningskostnaden kan inte vara hög så det måste vara ett prispåslag utan dess like på dessa gummibitar.

#2 • Uppdaterat: 2012-12-12 09:55
saabnisse

Det är ju en väldig tur för bilverkstäderna att det finns bilägare som kontinuerligt accepterar att bli lurade.
Torkarblad på Biltema, som ju hör till de bättre i tester, kostar ca 150:- paret och på Jula ännu mindre ca 50-60:- paret. Dessutom säljs de på bensinstationer, om man nu lyckats att hitta någon som ännu inte gått över till enbart korv och godis samt på de flesta andra biltillbehörsaffärer.
Samma sak när det gäller bromsbelägg, ofta är det samma fabrikat som originaldelen, i andra kartonger, men till helt andra priser.
Jag har aldrig fattat varför man absolut måste välja originaldelar när det gäller förbrukningsdelar.
Jag har t.ex. en granne som enbart köpte spolarvätska på Volvo för att vara säker på att få original!

#3 • Uppdaterat: 2012-12-12 10:26
Sture H (ej verifierad)

Tror jag gav 170 kronor för två torkarblad på Mekonomen. Deras egna, hitills minst lika bra som Bosch om inte bättre. Till en större bil än Astra!

Opel lurar på tyskt vis sina kunder. Men även andra märkesverstäder håller på sådar. Men vem är så dum att hen lämnar in bilen på märksesverkstad. Mekonomen t ex är minst lika duktiga och alla garantier gäller, även på Kia numera.

Man kan inte lita på någon i borgarnas Sverige.

#4 • Uppdaterat: 2012-12-12 10:34
Rustan Werling

Vad skönt det känns att jag har seviceavtal. Då slipper man överraskningarna i alla fall.

#5 • Uppdaterat: 2012-12-12 11:40
hultarn

Bromsbeläggsats för 1944 kr?? Är det guldbelägg? Du milde!

På MECA kostar motsvarande sats 1270 kr, torkarblad 480 kr, ungefär drygt hälften alltså...

#6 • Uppdaterat: 2012-12-12 11:43
Hackenbush

Är inte bedrägeri straffbart? Priserna på märkesverkstäderna är ju snudd på bedrägeri, men visst de måste få in pengarna någonstans men det blir inte på mig i alla fall.

#7 • Uppdaterat: 2012-12-12 11:45
Mistro

Drygt 11000kr för en nödvändig service med som allt vanligare knappt något arbete utfört.
Detta är inget annat än bedrägeri ....

#8 • Uppdaterat: 2012-12-12 11:45
Peugeote-Pär

Jag köper alltid orginal torkarblad, visst lite dyrare är dom säkert men köper man på OKQ8 eller mekonomen så ser dom lnte likadana ut och då lägger jag några kronor extra så allt ser ut som det ska... Viktigt sådant där förstår ni. Allt ska vara rent fint och som orginal.
Sen så kostar orginal blad på Peugeot 530:- och på OK typ 400-450:- eller något sånt, är lätt värt dom extra kronorna för orginal.

#9 • Uppdaterat: 2012-12-12 12:19
Leif Larsson (ej verifierad)

Har hört en rekomendation att torkarbladen skall bytas två gånger om året. Förslagsvis när man byter däck för säsong. Oavsett hur ofta de byts, så till Micran köper jag dem på biltema, funkar hur bra som helst. Till Alfan vet jag inte riktigt ännu, har inte kommit så långt. Kan tala om en negativ egenskap hos Alfan. Det går inte att vika ut torkarbladen, nåt som Italienarna inte tänkte på.(annars är vi nöjda med den)

#a • Uppdaterat: 2012-12-12 12:31
trasten

Det måste vara väldigt bra torkarblad för det priset! Orginal till 9-5 ca 400kr.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.