Med en liten fyrcylindrig motor kommer Volvo V70 ned i en förbrukning under en halv liter per mil. Det är bara första steget.
För varje år ska Volvos bilar släppa ut 5 gram koldioxid mindre och nivåer på 70 gram per kilometer är inom synhåll.
- Det är sensationellt, utbrister föraren häpet.
Vi har åkt ett par timmar i Volvo V70 med tillnamnet Drive. Min kollega har inte snålkört. Han har gasat på motorvägen, kört om långsamma långtradare, växlat ned och accelererat när fartgränserna höjts. Efter halva provkörningen gissar vi vad förbrukningen hamnat på.
-0,64 liter per mil. Och det är bra, tippar jag.
Färddatorn visar 0,5.
Om det stämmer kan vi förstås inte kolla, men tankmätaren rör sig inte under hela den 25 mil långa provkörningen. Själv har jag gått Volvos kurs i snålkörning, släpper gasen i nedförsbackar, motorbromsar för det mesta och kör på höga växlar. Jag kör min slinga på 0,47 l/mil.
Volvo V70 har blivit bäst i klassen på förbrukning och utsläpp. Den officiella siffran är 0,49 l/mil och 129 gram koldioxid per kilometer. Det har skett med hjälp av en fyrcylindrig motor på 1,6 liter och 109 hk - den kommer från Peugeot/Citroën och sitter även i Volvos mindre bilar.
Men 109 dieseldrivna hästar i en drygt 1,5 ton tung bil… det låter som ett trött ekipage.
Inte alls! Den lilla dieseln jobbar tyst och räcker utmärkt. Accelerationen till 100 km/tim är visserligen inget att skryta med: 12,8 sekunder. Men när bilen väl rullar känns den förvånansvärt pigg. Omkörningar går kvickt men det är treans växel som gäller. Fyran och femman har lite för hög utväxling för att bilen ska reagera fort på gasen. På femman gör motorn inte ens 2 000 varv/min i 90 km/tim.
Volvoteknikernas goda hand med den lilla dieseln har förbluffat de franska motorkonstruktörerna. (Samma motor i Peugeot 308 kombi uppges förbruka 5,1 l/100 km). Några större ingrepp har inte krävts, motorn har bara fintrimmats för att tjänstgöra i V70.
Detta är en förkortad version av Marianne Sterners provkörning av nya Volvo V70 Drive. Hela provkörningen kommer att finnas i Vi Bilägare # 10. Missa inte det.
- Det är sensationellt, utbrister föraren häpet.
Vi har åkt ett par timmar i Volvo V70 med tillnamnet Drive. Min kollega har inte snålkört. Han har gasat på motorvägen, kört om långsamma långtradare, växlat ned och accelererat när fartgränserna höjts. Efter halva provkörningen gissar vi vad förbrukningen hamnat på.
-0,64 liter per mil. Och det är bra, tippar jag.
Färddatorn visar 0,5.
Om det stämmer kan vi förstås inte kolla, men tankmätaren rör sig inte under hela den 25 mil långa provkörningen. Själv har jag gått Volvos kurs i snålkörning, släpper gasen i nedförsbackar, motorbromsar för det mesta och kör på höga växlar. Jag kör min slinga på 0,47 l/mil.
Volvo V70 har blivit bäst i klassen på förbrukning och utsläpp. Den officiella siffran är 0,49 l/mil och 129 gram koldioxid per kilometer. Det har skett med hjälp av en fyrcylindrig motor på 1,6 liter och 109 hk - den kommer från Peugeot/Citroën och sitter även i Volvos mindre bilar.
Men 109 dieseldrivna hästar i en drygt 1,5 ton tung bil… det låter som ett trött ekipage.
Inte alls! Den lilla dieseln jobbar tyst och räcker utmärkt. Accelerationen till 100 km/tim är visserligen inget att skryta med: 12,8 sekunder. Men när bilen väl rullar känns den förvånansvärt pigg. Omkörningar går kvickt men det är treans växel som gäller. Fyran och femman har lite för hög utväxling för att bilen ska reagera fort på gasen. På femman gör motorn inte ens 2 000 varv/min i 90 km/tim.
Volvoteknikernas goda hand med den lilla dieseln har förbluffat de franska motorkonstruktörerna. (Samma motor i Peugeot 308 kombi uppges förbruka 5,1 l/100 km). Några större ingrepp har inte krävts, motorn har bara fintrimmats för att tjänstgöra i V70.
Detta är en förkortad version av Marianne Sterners provkörning av nya Volvo V70 Drive. Hela provkörningen kommer att finnas i Vi Bilägare # 10. Missa inte det.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nice Volvo - nu är ni på rätt väg. Kunderna kommer att stå på kö! I a f om företagen ställer någon form av miljökrav på sin leasingflotta. Vilket ju är jätte-betydelsefullt eftersom alla dessa bilar, 3 år senare, rullar vidare privat.
Få se... "För varje år ska Volvos bilar släppa ut 5 gram koldioxid mindre". Hmm... vad blir det om 20 år?
Vad skulle Volvo göra utan Citroen/Peugeot! Ännu en anledning att slå till på nya C5 som är nästan lika stor men snyggare och billigare än Volvon. Undrar varför måste Volvo prisa sina bilar så högt, vi Svenskar tjänar mycket mindre än Fransmannen, samt det är drivor med utrustning i Citran för att inte nämna den underbara fjädringen och kvalitetskänsla i Audi klass (+/- 0,2 l/mil kan man leva med när man sparar 60 000 vid inköp samt slipper växla till 3an!). Vad sägs om nästan nya C5 kombi 1.6Hdi för ca 170 000:-?
Skulle citroen ha samma kvalitetskänsla som Audi! den C5-an har jag inte provkört trots att jag har provat nya C5. Volvo har äntligen börjat tillverka bilar som är bränslesnåla. De skulle ha påbörjat den utvecklingen för länge sedan, då tror jag att företaget hade varit större idag.
Visst är det så att kvalitetskänslan höjts flera snäpp i nya C5.
Vi får bara hoppas att det även gäller den faktiska driftskvaliteten.
Mellan 2003-2005 ägde jag en Peugeot 307. Det var en riktig skitbil som under första året var inne 14(!) gånger på verkstad för att få mindre och större fel åtgärdade.
Då Peugeot och Citroen är samma företag (PSA) och delar många komponenter kan det nog vara värt att vänta några år med att köpa, för att försäkra sig om att kvaliteten verkligen har höjts.
// Mattias
Bengt måste vara finansierad / köpt av Cittra!! För en så dålig bilkvalitet som Cittra / franska bilar har är det väl ingen som vill pröva.
"För varje år ska Volvos bilar släppa ut 5 gram koldioxid mindre". Hmm... vad blir det om 20 år?
Ovanstående skriver Lägerleffe och jag svarar:
Elbilar! Drivna av solkraft från Sahara, från de nya, mycket effektivare vindkraftverken och från vågkraft (där det också finns nya tekniker) längs våra kuster.
Skönt att slippa vara beroende av EON & Co och andra oligopolister med laddstolpar ( i glesbygd ? ) och annat trams. Nästa steg lär bli von Platens idé med diesel ( som går på optimalt varv)och elmototorer i varje nav.
Ingen som kan räkna? 5g per år i 20 år torde bli 100g mindre än dagens utsläpp. Ingen omöjlighet med tanke på Volvos utgångsposition... om de nu är kvar om 20 år?!
Annars borde plug-inhybriderna kunna ge ett ordentligt språng nedåt, när de nu kommer.
(Även om det hade stått 5% per år hade det också kunnat funka. 0,95 upphöjt till 20 blir iaf inte noll!)
Det verkar vara för bra för att vara sant. Det som däremot är en korrekt satsning är att satsa på snåla motorer snarare än att satsa på ny, ineffektiv och miljö ineffektiv sk Hybridteknik. Hybriden är ett sämre alternativ än moderna snåla förbränningsmotorer då det sker en oerhörd urlakning av tungmetaller då man har gruvdrift för att förse bilar med batterier. Det är enligt KTH, Kungliga tekniska skolan en väsentligt bättre idé att utveckla snåla motorer som drivs med biobränsle tex Etanol, Metanol, Raps diesel, RME, Svartlut, DME eller förångad gas - bio - eller naturgas tex Ecopar. Flera oljebolag satsar nu på 100% Etanol, E100, till lastbilsdieslar men likaså har BSR i Växsjö konverterat en helt vanlig SAAB 9-3 diesel att köras på ren Etanol, E100. Det är inte försvarbart att satsa på Hybridmotorer och hänga dem på dåligt utvecklade bensinmotorer som tex Toyota gör istället för att utveckla motorerna till att bli snålare och att gå på nya moderna bränslen med lägre bränsleförbrukning som tex Volvo, VW, Audi, BMW och SAAB gör.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.